2009-08-29, 21:35
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minscha
Knö eller flö = Flytta dej

Knö funkar till allt! iaf i borås! T.ex när man packar in saker och inte får plats i bilen "Knö in skiten bara".
Citera
2009-08-29, 21:50
  #110
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanceDance
Jag kommer och tänka på ordet krabba. Det används här när något krånglar.
"Helvete, nu krabbar cykeln!".
Jag befinner mig i Smålands djupa skogar (nåja, återstoden).
I Vilda Västern, relativt sett – i Halland alltså, var det snarare en oskicklig reparatör som krabbade.

— Krabba inte med cykeln nu när gästerna strax ska komma.

I Skåne har »krabbed« (krabbigt) betytt dåligt och svårt.
Citera
2009-08-29, 22:23
  #111
Medlem
Det här är jag faktiskt inte helt säker på om det verkligen är lokalt, men eftersom ingen utifrån fattar vad man menar så...
Slödrick = Groggvirke
Citera
2009-08-29, 22:45
  #112
Medlem
hönsmammas avatar
Pärer=potatis (rätt vanligt)
Pärstamp=Potatismos
Omagadöme=Åderförkalkad

kanske är fel tråd?
Citera
2009-08-29, 23:52
  #113
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaJack
Det här är jag faktiskt inte helt säker på om det verkligen är lokalt, men eftersom ingen utifrån fattar vad man menar så...
Slödrick = Groggvirke
Det heter blannevann (blandvatten) här i Skåne iaf: http://sv.wiktionary.org/wiki/blannevann
Citera
2009-08-30, 01:33
  #114
Medlem
ellroys avatar
jöckel/göckel

Djävla jöckel!
Vad jöcklar du med?

Ett brett begrepp som kan betyda allt ifrån "djävla skit" till "vad håller du på med"?

Frän Rävlanda/Hällingsjötrakten.
Citera
2009-08-30, 14:06
  #115
Medlem
DorianGrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Röset: Regnigt.

Dann: som i "skitig och dann" betyder väl ingenting egentligen mer än "skitig och sådär" fast med mer kraft i eller nåt.

Där jag bor betyder är röset = alla.



Används inte så ofta.
Citera
2009-08-30, 14:11
  #116
Medlem
Snusets avatar
Nytit=pinsamt
Blixte=förstärkningsord, ex: blixte-nytit

De lärde tvistar dock om det är "blixter" eller bara "blixte" som är det korrekta. "Blixte" låter bonnigast så det torde vara det mest korrekta.

Från blekinge, Karlskrona-trakten.
Citera
2009-08-30, 14:52
  #117
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanceDance
Jag kommer och tänka på ordet krabba. Det används här när något krånglar.

"Helvete, nu krabbar cykeln!".

Jag befinner mig i Smålands djupa skogar (nåja, återstoden).

Det är ett bra ord, blev själv smittad av några småländska kamrater och använder det i bland.
Saker kan ju vara jävligt krabbiga också .
Citera
2009-08-30, 16:39
  #118
Medlem
Teapots avatar
Att lacka bäver.

Har ingen aning om hur det gick till när det blev ett accepterat uttryck. Men det förstås rätt bra här söder om söder i Stockholm.
Citera
2009-08-30, 16:40
  #119
Medlem
zattla - röka
Citera
2009-08-30, 19:05
  #120
Medlem
hönsmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av You better run
zattla - röka
Eyy leker du mangaz eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in