2009-08-30, 20:25
Medlem
Ywas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knivblod
Är från Malmö, och här finns många ord eller alternativa betydelser av ord som jag aldrig hört någon säga i resten av landet.

Tro - Här använder man ordet "tro" på ett lite annorlund sätt.
Tex om en kompis säger att en tjej är snygg, och man själv inte håller med, så säger man "Tro hon var snygg". Man kan använda "tro" i alla situationer där man inte håller med, men meningen måste sägas i ett speciellt hånfullt tonfall. och med malmöitiskt uttal, skulle inte fungera på stockholmska.

Fattig - Man säger att något är fattigt när det är dåligt, fult eller på något sätt negativt, som "Så fattiga skor du köpt", eller "Sån fattig mustasch du har". Samma med betoningen och dialekten här som för "tro".

Gubbe - Gram när det gäller knark, som "Jag vill ha tre gubbar cola"

Feting - Joint

Reisa (med engelskt uttal som i "race") - Runka

Polskt - Något dålig, samma som fattigt ungefär. Används speciellt om saker med dålig kvalitet.

Något som sägs i endast just i era hemtrakter, alltså riktigt lokal slang?

Är också från Malmö, och använder "fattig" i den bemärkelse du skrev pinsamt ofta . Feting säger jag nog mest på skoj... polskt förekommer i andra varianter typ om man ser ett plagg som det är lite 1999-fnask-varning på kan detta klädstycke benämnas som "polskikjol" osv. Även hårfärger, speciellt misslyckade blonderingar med mycket gult i och svart hårbotten. Polskiblond.

Sedan vet jag många som säger "puligt", dvs gott/trevligt/najs (varierar lite från person till person hur uttrycket tolkas och används)
ex. En cheesburgare! Fan vad puligt!

Vet inte om vissa uttryck bara cirkulerar i vissa åldersgrupper? Jag är 18 så jag räknas väl som rätt ungdomlig fortfarande..
Citera
2009-08-30, 20:30
Medlem
Aleizohiets avatar
Göteborg.
Röta - tur, ifs numera är det väl rätt så mycket rikssvenska.
Bamba - skolmatsal.
Tjôta (tjöta) - tjata.
Tyken - taskig, elak. Måste erkänna att det saknas en bra motsvarighet i rikssvenskan för det ordet, för det är verkligen ett bra ord .
Citera
2009-08-31, 15:39
Medlem
Hästtjuv - Fultjej
ex: Jävlar vilken hästtjuv framför person A

Fossa - Prutta
ex: Fan jag måste fossa

Bocka - skita
ex: A: jag har ont i magen
B: Du kanske ska ta o bocka?

Shart - Blandning av 'Shit' och 'Fart' Du tror du ska prutta men det råkar komma ut mer än förväntat.
ex: *Prutt* jävlar, tror jag va nära att 'sharta'
Citera
2009-08-31, 16:07
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
... Tyken - taskig, elak. Måste erkänna att det saknas en bra motsvarighet i rikssvenskan för det ordet, för det är verkligen ett bra ord .
Ja, och ordet har fått höjd status genom spalten »Tyket« som skrivs söndagar i Göteborgs-Posten. Att sparka uppåt på makthavare som gör bort sig, det sättet att vara tyken det är mer sympatiskt än att vara taskig eller elak. På rikssvenska kommer väl SR-P1-Public-service närmast GP-spalten Tyket.
Citera
2009-09-01, 22:48
Medlem
Mikles avatar
Skaraborg: Vresa, alt. bresa. Verb som främst används synonymt med "att sära på benen".

Uttrycket kan också användas då det är fråga om att visa något, ev. med viss emfas. Exempel i pokermiljö, en spelare är synad: "han vresade upp korten på bordet", dvs. "han slängde upp korten på bordet".

Möjligen är det själva blottläggandet som åsyftas även i fallet med benen.
Citera
2009-09-01, 23:43
Medlem
Struttens avatar
Min kära far kallar ofta tunnelbanan för tricken, vilket jag inbillar mig är spårvagnen i Oslo? Är det något gammalt gemensamt ord?

Och stockholmare som jag är använder jag bulle som slang för taxi.

Vidare älskar vi infödda stockholmare att sätta (egentligen) obegripliga dubbelkonsonanter (helst r) i vår slang, e.g. chirre för chips.
Citera
2009-09-02, 00:04
Medlem
steelgurras avatar
Vanliga slang från Norrbotten:

Sprängd- "Fan vad sprängd du är", att någon gjort något som är dumt och roligt på samma gång.

Bås - "Jävla bås", att någon är osmart.

Bördi - "Jag är bördi xxx", (Jag kommer ifrån xxx)

Ids - "Jag ids inte", (Jag orkar inte)

Huggare - Hamburgare

Len - Len i huvudet, ungefär samma som "bås"
Citera
2009-09-02, 00:09
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Min kära far kallar ofta tunnelbanan för tricken, vilket jag inbillar mig är spårvagnen i Oslo? Är det något gammalt gemensamt ord? ...
Norska "trikk" / "trikken" är en sammandragning av engelska "electric tramcar".

http://no.wikipedia.org/wiki/Trikken

Stockholmsslang "tricken" kan alltså vara ett direktlån från engelskan. Men det hör till historien att "Elektrikken" i Christiania/Oslo fanns medan unionen med Sverige ännu var vid liv.

Engelska "car" och svenska »kärra« är i sin tur gemensamma germanska ord på latinsk bas carrus 'vagn'. Engelska "tram" kommer från ett germanskt ord för skaft/bom och syftar på strömavtagarna på trådbussar.
Citera
2009-09-02, 01:09
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Norska "trikk" / "trikken" är en sammandragning av engelska "electric tramcar".

http://no.wikipedia.org/wiki/Trikken

Stockholmsslang "tricken" kan alltså vara ett direktlån från engelskan. Men det hör till historien att "Elektrikken" i Christiania/Oslo fanns medan unionen med Sverige ännu var vid liv.

Engelska "car" och svenska »kärra« är i sin tur gemensamma germanska ord på latinsk bas carrus 'vagn'. Engelska "tram" kommer från ett germanskt ord för skaft/bom och syftar på strömavtagarna på trådbussar.

Intressant! Alltid en fröjd att läsa dina svar. Ibland blir jag sugen att starta en tråd bara för att locka dig, Egon3...
Citera
2009-09-02, 11:32
Medlem
blotarns avatar
Från Luleå:

Ordet "Is" används till och från. Då menar man inte bokstavligen is utan någonting helt annat. Lite tjorvigt att förklara.

Tänk er att ni ser en människa ni är rädd för, då "isar" det till i magen. Den känslan har vi stoppat ett ord för och kallar det helt enkelt bara "is".
"Jag passerade en knarkare idag och blev så jävla is".
"Trodde jag glömt leget när jag skulle betala, blev så otroligt is men hittade det till slut i bakfickan. Ångest"

Sen har det på många nivåer böjts till oigenkännerliga ord som "väjs, våjs, vösa, vis, siv" genom åren. Jag håller mig till enbart "is" däremot. Dock inte i sällskap med folk från söder. Det är ungefär samma sak som med ordet "julpumla". Ingen nedanför Piteå har någonsin hört talas om ordet.

Kan meddela att Julpumla också kan kategoriseras som "slang från hemtrakten"
För er obildade människor från söder så är en julpumla de runda, speglande bollarna man hänger i julgranen!
Fan, det skulle jag aldrig sagt. Är ju den bästa inledningen på krogen...
Senast redigerad av blotarn 2009-09-02 kl. 11:35.
Citera
2009-09-02, 14:37
Medlem
rolanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Bor du i Skåne?

Haha, nej. Orden kommer ifrån Dalsland
Citera
2009-09-02, 14:42
Medlem
Domyojis avatar