2008-02-15, 12:54
Medlem
Är från Malmö, och här finns många ord eller alternativa betydelser av ord som jag aldrig hört någon säga i resten av landet.

Tro - Här använder man ordet "tro" på ett lite annorlund sätt.
Tex om en kompis säger att en tjej är snygg, och man själv inte håller med, så säger man "Tro hon var snygg". Man kan använda "tro" i alla situationer där man inte håller med, men meningen måste sägas i ett speciellt hånfullt tonfall. och med malmöitiskt uttal, skulle inte fungera på stockholmska.

Fattig - Man säger att något är fattigt när det är dåligt, fult eller på något sätt negativt, som "Så fattiga skor du köpt", eller "Sån fattig mustasch du har". Samma med betoningen och dialekten här som för "tro".

Gubbe - Gram när det gäller knark, som "Jag vill ha tre gubbar cola"

Feting - Joint

Reisa (med engelskt uttal som i "race") - Runka

Polskt - Något dålig, samma som fattigt ungefär. Används speciellt om saker med dålig kvalitet.

Något som sägs i endast just i era hemtrakter, alltså riktigt lokal slang?
Senast redigerad av knivblod 2008-02-15 kl. 13:01.
Citera
2008-02-15, 16:21
Medlem
Da3DaLuZs avatar
Fattig använder vi på ungefär samma sätt.

Stygg - Ful helt enkelt, tror bara att det är hemma i Värmland som det känns igen på det sättet.

Jag kommer inte på så mycket mer just nu, men återkommer om jag kommer på något mer.
Citera
2008-02-15, 16:29
Medlem
bruschens avatar
I min uppväxttrakt (Jönköping/Huskvarna) har de ett skönt uttryck för en som gör något dumt: Är du page eller? Kan man säga till någon om de säger att de äter mjukglass med ketchup och salt. Är man på riktigt bra humör kan man säga: Är du page eller, muchen? Där ch i muchen uttalas som i början av ordet sju. Much är en mansperson i obestämd ålder, kort och gott. Man kan säga 'hallå, muchen, det var länge sedan' till en kompis av hankön man inte sett på länge.

Garia - Person av kvinnokön. Skulle tro att det mest används om folk som genomgått puberteten. 'E de din garia, muchen' betyder: Min bäste herre, är det ditt damsälskap?
Citera
2008-02-15, 16:30
Medlem
Här säger vi "tjena" istället för "hej"...
Citera
2008-02-15, 16:46
Medlem
fishermanbobs avatar
Nannis - Uppväxt i Eksjö där vi använder ordet nannis för någon som är CP-skadad/utvecklingsstörd. Uttrycket kommer ursprungligen från hemmet för folk med CP-skador som heter nannylund - hence - nannis.

"Men din jävla nannis!"

Chilena - Ta av någon annan, vara snål, tigga. Alltså en förverbning av ordet chilenare.
Citera
2008-02-15, 17:05
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojah
Här säger vi "tjena" istället för "hej"...
Bland bilförare säger vi "servo" istället för "servus" istället för "tjänare" ...
Citera
2008-02-15, 18:37
Medlem
whoareyous avatar
Fikkri= dålig , sämst , skit , något som inte är bra

Från Södertälje
Senast redigerad av whoareyou 2008-02-15 kl. 18:38. Anledning: missade en mening
Citera
2008-02-15, 19:28
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
I min uppväxttrakt (Jönköping/Huskvarna) har de ett skönt uttryck för en som gör något dumt: Är du page eller? Kan man säga till någon om de säger att de äter mjukglass med ketchup och salt. Är man på riktigt bra humör kan man säga: Är du page eller, muchen? Där ch i muchen uttalas som i början av ordet sju. Much är en mansperson i obestämd ålder, kort och gott. Man kan säga 'hallå, muchen, det var länge sedan' till en kompis av hankön man inte sett på länge.

Garia - Person av kvinnokön. Skulle tro att det mest används om folk som genomgått puberteten. 'E de din garia, muchen' betyder: Min bäste herre, är det ditt damsälskap?

Min farsa är från Malmö och använder ofta uttrycket "pagig" (paaschi') om någon som gör något dumt. Han är uppväxt på ett område där det bodde många tattare. Precis som i Småland. Antar att det är samma ord.

Much är också en mansperson på samma dialekt i Malmö.
Senast redigerad av buyzaba 2008-02-15 kl. 19:34.
Citera
2008-02-15, 19:39
Medlem
"Trött" - Som i "Vilken trött kille" eller "Men hur jäkla trött är du?".

"Det blir inge'" - Som i "Är du med på fotboll? - Du, det blir inge'".

"Va ere' du vill" - Gissa.

"Kirra" - Som i "Jag kirrar ölen"

"Donk" - Braj.
Citera
2008-02-15, 19:47
Medlem
Illmatics avatar
Malmö in the house.
Här är några av ord jag hör ofta.

Pula - äta

Shasta - Låna/bjud. "Shasta mig en öl"

Sköbb - äckel. "Ditt jävla sköbb"

Genda - Supa. Egentligen från Stockholm tror jag, men sprider sig i Malmö.
Citera
2008-02-15, 19:58
Medlem
Harrison_Fords avatar
Stolpskott = Idiot

fast antar att man säger det på flera ställen
Citera
2008-02-15, 19:59
Medlem
Progresss avatar
Knö är ett underskattat ord.

Exempel:
Sluta knö!

Betydelse:
Knuffa, trycka, ta upp för mycket yta eller vara allmänt närgången. Detta fenomen är vanligt förekommande om alldeles för många personer sitter på en bänk.

Ursprung:
Skaraborg skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in