• 1
  • 2
2008-02-15, 00:12
Medlem
Snowgirls avatar
Nu i vår/sommar ska jag ta tag i en sak jag har velat lära mig länge, jag ska åka skateboard. Och nu vill jag ha tips av er som kan, hur ska jag lära mig?
Kom med förslag, jag har beslutat mig och jag ska klara det
Citera
2008-02-16, 16:17
Medlem
Det finns bara ett tips: ÅK. ÅK ÅK ÅK ÅK ÅK ÅK

Ställ dig på brädan, knuffa. Repeat.
Citera
2008-02-16, 16:30
Medlem
simpalainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowgirl
Nu i vår/sommar ska jag ta tag i en sak jag har velat lära mig länge, jag ska åka skateboard. Och nu vill jag ha tips av er som kan, hur ska jag lära mig?
Kom med förslag, jag har beslutat mig och jag ska klara det

Det är bara ta steg för steg =) Viktigt är att ha en bra bräda från början kan ja säga, för nybörjarbrädorna sucks !
Citera
2008-02-16, 18:06
Medlem
skotersafaris avatar
om du har en lite längre gata (utan särskilt mycket trafik) utanför ditt hus kan du alltid skata/skejta upp och ner för den. försök dra nån ollie. Är själv inget proffs men har skatat en liten del (till den graden att jag klarar en kickflip).
Citera
2008-04-18, 13:30
Medlem
Dr Deacs avatar
Jag har åkt ett bra tag, är också ganska bra.
Jag lärde mig en jävla massa tricks p.g.a min envishet, ville jag lära mig nåt som knappt nån i världen sätter så nötade jag det tricket tills jag satte det.. gick inte hem innan.. Var ute i 5 timmar och BARA körde ett trick tills jag satte det^^
Citera
2008-04-18, 13:38
Bannlyst
Första gången jag satte ollie flip (hette så på min tid) så hade jag stått på en gräsmatta (kändes enklare) och försökt oavbrutet från tidig morgon, innan jag slutligen satte tricket nån gång på kvällen. Jag var naturligtvis inne och åt mellan varven. Problemet (jag tror att detta beror på att jag stod på gräs) var att jag hade lärt mig att även vrida kroppen när jag flippade... Jag landade alltså i fakie. Det tog nån månad innan jag lyckades göra ollie flip på vanligt vis.

Som de andra säger, nöt, nöt, nöt. Och när du förstått det mest grundläggande kan du försöka finna inspiration genom att kolla på filmer och andra åkare.

De flesta förstår inte vad otroligt svårt det är att bli bra på skateboard. Det tar flera år innan man med lätthet kan göra t.ex kickflip 180.
Citera
2008-04-18, 23:28
Medlem
Ministrys avatar
kolla på olika klipp på youtube eller något och gå bara ut ochöva
Citera
2008-04-19, 00:17
Medlem
art_s avatar
Börja med att åka runt bara och hitta balansen, sen kan du lära dig en bra ollie, åk runt o latcha och ha kul och sedan kommer det mer o mer.
Citera
2008-04-19, 15:51
Medlem
Sobes avatar
Åk runt mkt i början så du lär dig hur brädan reagerar. Prova sen och lära dig ollien, det lättaste är att stå still när man ska lära sig den. När du fått lite kläm den den så försök göra den i farten, inte så lätt i början men det viktigaste är att försöka och försöka. När du känner dig någorlunda säker på att olla i farten så stick till något ställe med en trottar där du försöker olla upp och ner för kanten. Öva också mkt på manuals (åka på bakhjulen balanserandes).
När du sätter detta rätt ok så kan du försöka lära dig (pop) shuvit, bs/fs 180

Sök som sagt på Youtube så kommer du hitta massor av tricktips. Det viktigaste är att ha så kul som möjligt när du åker och ge inte upp, tar lång tid att bli en duktigt skejtare.
Lycka till
Citera
2008-04-19, 17:07
Medlem
Cardinalens avatar
Det lättaste är nog om du har någon kompis som åker och är bra på det, dra ut med kompisen och be han lära dig lite basicgrejer. Jag själv har en kompis som började för några månader sen, riktigt roligt att se när det går framåt.
Citera
2008-04-20, 14:09
Medlem
Grådjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobe
Åk runt mkt i början så du lär dig hur brädan reagerar. Prova sen och lära dig ollien, det lättaste är att stå still när man ska lära sig den. När du fått lite kläm den den så försök göra den i farten, inte så lätt i början men det viktigaste är att försöka och försöka. När du känner dig någorlunda säker på att olla i farten så stick till något ställe med en trottar där du försöker olla upp och ner för kanten. Öva också mkt på manuals (åka på bakhjulen balanserandes).
När du sätter detta rätt ok så kan du försöka lära dig (pop) shuvit, bs/fs 180

Sök som sagt på Youtube så kommer du hitta massor av tricktips. Det viktigaste är att ha så kul som möjligt när du åker och ge inte upp, tar lång tid att bli en duktigt skejtare.
Lycka till

Rekommenderar dig att försöka göra ollie i fart. Står man stilla så lär man sig inte att hoppa framåt och uppåt, utan bara uppåt.

När du sedan skall testa i fart så, ja du ser brädan flyga iväg framför dig.

Lite saker att tänka på

1. Poppa brädan rätt, lite fel och den kommer att vrida sig, står man stilla gör det ingenting, i fart så gör det ont. Poppa längst ut på tailen och rakt ner, längre in kan ochså funka, för lägre hopp, när du blir bättre.

2. Öva på att dra upp brädan med vänsterfoten. Stå med tailen i marken och dra foten tills det känns bra. När det sitter så skall du tänka mer på att poppa tailen än att dra foten.

3. det är lätt att få upp brädan i luften, landingen sedan. Det är alltid ladningen man övar på, Jag lovar dig det.

4. Öva,Öva,öva tills det sitter.

5. Jantelagen.

Åkder du dåligt kommer du att få höra det, även om de själva inte kan stå på en bräda.

Åker du bra så kommer du att få höra att något är fel, något är alltid fel, speicellt om man inte kan det själv.
Senast redigerad av Grådjur 2008-04-20 kl. 14:12.
Citera
2008-04-20, 16:04
Medlem
Sobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grådjur
Rekommenderar dig att försöka göra ollie i fart. Står man stilla så lär man sig inte att hoppa framåt och uppåt, utan bara uppåt.

När du sedan skall testa i fart så, ja du ser brädan flyga iväg framför dig.

Lite saker att tänka på

1. Poppa brädan rätt, lite fel och den kommer att vrida sig, står man stilla gör det ingenting, i fart så gör det ont. Poppa längst ut på tailen och rakt ner, längre in kan ochså funka, för lägre hopp, när du blir bättre.

2. Öva på att dra upp brädan med vänsterfoten. Stå med tailen i marken och dra foten tills det känns bra. När det sitter så skall du tänka mer på att poppa tailen än att dra foten.

3. det är lätt att få upp brädan i luften, landingen sedan. Det är alltid ladningen man övar på, Jag lovar dig det.

4. Öva,Öva,öva tills det sitter.

5. Jantelagen.

Åkder du dåligt kommer du att få höra det, även om de själva inte kan stå på en bräda.

Åker du bra så kommer du att få höra att något är fel, något är alltid fel, speicellt om man inte kan det själv.

Tror fortfarande att det enklaste är att lära sig ollien stillastående, man får lättast in tekniken då. Ska man försöka olla i farten och man är en riktig nybörjare så kan man slå sig rätt illa. Bättre att ta det lugnt och få in tekniken, sen lär man sig göra den i farten rätt lätt (med tålamod förstås)
Här är en video med lite tips på hur man lär sig ollien :
http://www.youtube.com/watch?v=iBdfRWzpSjg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här