2008-02-29, 22:05
Medlem
DennisOlofs avatar
tjaboooo, precis.

Även om det står massa tjaffs i kontraktet (precis som med telefon abb. där dom egentligen skriver att dom kan säga upp abb. om dom vill), så är det ju sunt förnuft som gäller.

Bor man i ett hus som är välbyggt, dvs inte massa oljud från trappen, man hör inte folk ovan eller under när dom håller på med olika bestyr, förutom om folk kanske hoppar på golvet. Då kan man lungt duscha och göra vad man vill. Det som kan störa är ju om man spolar i toan mitt i natten men det kan man ju undvika.

Tycker det är lite löjligt att sådana paragrafer finns kvar, som en övergripande regel ska man inte störa andra mer än nödvändigt, de tycker jag alla borde begripa.

Ska man ha fester osv bör man fråga folk som kommer beröras av detta, samt fråga hos föreningen eller vem det nu är om det är ok, plus informera i god tid.

Om folk ändå klagar kan dom dra åt helvette, det är på tok för mycket "tjaffs" numera om trivialiteter.
Citera
2008-03-02, 16:38
Medlem
Caprices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Först varning, sen vräkning. Var en snubbe som blev vräkt förra sommaren, han är bannlyst av alla bostadsbolag på orten nu.

Asg, det där var det löjligaste jag hört, begär att ha en toavagn då, eller så skiter du i en hink och ställer ut i trapphuset hos den grannen som gnäller mest
Citera
2008-03-02, 16:45
Medlem
marcarolos avatar
Det beror ju helt på hur ledningarna i huset sitter. I många dåliga hus kan ledningar och avlopp föra ett jävla liv. Då blir det självklart ett problem.
I bättre hus hörs det knappt något alls. Då är det knappast ett problem om inte grannen är lättstörd.
Sedan beror det ju på om duschen är byggd på väggen in till grannen också.

(för övrigt finns det redan en tråd om detta)
Citera
2008-03-02, 16:54
Medlem
DennisOlofs avatar
Så är det.

Off Topic: Måste bara berätta om en polare som skulle lägga golv, han skaffade alla prylarna, parkettgolv från ikea, sådan man typ sätter ihop själv, men eftersom han är så jävla lat så blev det inte gjort på nästan två år.

Sedan kom det en period då han var arbetlös, och han fick något ryck så plötsligt blev han förbannad och skulle lägga golvet (allt på en gång). Han körde igång på en fredagkväll och höll på tills måndag kväll. Han höll på hela nätterna och "knackade" ihop golvet.

Han fick varning och sura personer som postade lappar i hans låda men eftersom han är lite små-alkis och var på fyllan mer eller mindre när han lade govet så typ "äsch skit i de, låt dom klaga jag måste lägga mitt golv".

Tror ni inte FOLK blev TOKIGA

För inte tala om hans nattliga bestyr i badkaret plus att spola toan jämt på nätterna. Sedan glömde han kallvattnet på i köket flera gånger på fyllan så det "viner" i rörn, han däckade ju såklart på sängen.

Dagen efter sura lappar i brevinkastet, plus lite annat, som rutten frukt osv.
Citera
2008-03-02, 17:08
Medlem
gugglianos avatar
man brukar få ett papper med vad som gäller i föreningen när man flyttar in. jag har varit med om alla möjliga regler, då jag bott hos i privat regi, tex. förbud mot musikinstrument, oavsett om dom spelades på eller ej så var dom bannlysta, förbud mot husdjur,förbud mot förvaring av cykel i källarförråd,bommad eller dålig städning i tvättstugan, om så bara en gång=avstängning. beträffande duschning har jag sett både 22 och 23 som sluttider. här är det nog 22, för då bryter dom även strömmen i tvättstugan. jag är inte så pigg på att bryta mot den regeln heller, och det tog mig ett bra tag att få min sambo att fatta att man kan få problem om man sätter i system att alltid duscha nattetid bara för att man gillar det, hon är uppväxt på landet så hon har i och för sig aldrig behövt bry sig.

övrigt ljud som stereo och tv samt musikinstrument ombeds man ju oftast dämpa kl. 20
Citera
2008-03-02, 20:36
Medlem
DennisOlofs avatar
guggliano, det förstår jag.

Men jag begriper fortfarande inte varför det är så kännsligt med spola toa och duscha på udda tider ?

Allmänt slammer är ju störande men spola kan ju inte låta så mycket eller ?

Måste ju vara specialregler för sunkiga hus där folk störs ?

Eller är detta mest rellaterat till hyreslyor ?
Citera
2008-03-02, 22:22
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Eller är detta mest rellaterat till hyreslyor ?
Gäller mej veterligen alla fastigheter som har inskrivet i ordningsreglerna att det nattetid skall va tyst.

Och även om det inte står i ordningsreglerna skulle man kunna hänvisa till jordabalken som säger att man inte behöver tåla störningar som kan va skadliga för hälsan eller försämra bostadsmiljön.

Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Allmänt slammer är ju störande men spola kan ju inte låta så mycket eller ?
De kan låta förjävligt mycke.
Förrförra stället jag bodde på var en större villa med 4 lägenheter om 2 våningar + tvättstuga i källaren.
Jag bodde på första våningen och hade rum i ett av hörnerna, jag kunde höra när tvättmaskinen drog vatten eller när grannarna duschade på andra sidan huset 17meter bort, där var det totalförbud att duscha nattetid.

Nu bor jag i landshövdingehus från 40-talet och de spolande jag hör idag är inte ens tillräckligt för att jag ska lyfta på ögonbrynet ens om klockan är 3 på natten så skiter fullständigt i om grannarna duschar nattetid.

Så det behöver nödvändigtvis inte va udda människor som klagar utan kan mycke väl bero på fastighetens konstruktion.
Låter det extremt mycket kan möjligheten att kräva ljudsänkande åtgärder från hyresvärden finnas.
Senast redigerad av tjaboooo 2008-03-02 kl. 22:33.
Citera
2008-03-02, 22:31
Medlem
Jag bor i korridor, där har man inte sådana problem, eftersom man vänjer sig.
Citera
2008-03-02, 22:33
Medlem
gugglianos avatar
men icke desto mindre kan väl ingen bestämma om folk får gå upp och pissa eller skita på natten? vad ska man isåfall göra, spola nästa morgon?
Citera
2008-03-02, 22:37
Medlem
Är nog en oskriven regel det där.
Själv har vi då inte fått klagomål ännu, brukar duscha och vara på toaletten flera gånger på natten. (Inte duscha flera gånger)

Har även dragit fram dammsugaren en gång på natten och dammsugit efter en katt vällt ner en blomkruka.

Dock så fick jag klagomål på för hög bas en gång mitt på dagen, då förklarade grannen att han jobbade natt och behövde sova på dagen, så nu sitter jag mest på hörlurar går utmärkt.
Citera
2008-03-02, 22:43
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
men icke desto mindre kan väl ingen bestämma om folk får gå upp och pissa eller skita på natten? vad ska man isåfall göra, spola nästa morgon?
Självklart får du va uppe å pissa å skita hur mycke du vill utan att du ska kunna få anmärkningar för det sålänge du gör det seriöst.
Men det finns ju tyvärr pms-tomtar som inte har bättre för sej än att klaga, eller så kan det va en defekt i fastigheten som är orsaken.
Senast redigerad av tjaboooo 2008-03-02 kl. 22:45.
Citera
2008-07-09, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Flynn
Jag är nyfiken på vad för yrken och arbetsplater alla desas skiftarbetare som är så smutsiga att de måste duscha efter 22.00 när de kommer hem från jobbet men inte har möjlighet att duscha på arbetsplatsen.

För övrigt tror jag att antalet personer som störs av en dusch är minimal.

Jobbar på Scan, Kommer då och då hem med blodfläckar som skvätt upp på armarna och ansiktet, kombinerat med svett. Skulle då vilja duscha när jag kommer hem, (23:00). Dock orkar jag inte duscha Tvättar mig bara lite lätt i handfatet. Men ska bli ändring på det när jag fått ihop min apsköna nya säng.

Och då ska faaaeen inte någon jävel komma och säga till mig när jag får och inte får duscha. Skulle dem vilja lägga sig och sova med blod och skit på sig så visst...Men inte jag!...höhhööm, inte jag snart iaf !..
Senast redigerad av Specias 2008-07-09 kl. 01:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in