2008-02-14, 10:23
Medlem
Roxanas avatar
Stämmer det att man inte får duscha efter kl 22 i lägenhet för då stör man grannarna? Är det en oskriven regel eller finns det "papper" på att det stämmer? Fick höra det igår av en bekant och blev lite orolig. Duschar ju mitt i natten ibland eller i varje fall efter kl 22. Har aldrig tänkt på att det kan låta mycket..
Citera
2008-02-14, 10:28
Medlem
Mystiqes avatar
Beror även vart du bor samt vad som är bestämd på kontrakten. Innan bodde man i en förort men fan där brydde inget att jag gick o duschade 1-2 på natten, grannarna själva festade loss. Sen har man bott i annat område där de gnäller allt från att man röker med uppe fönster eller på balkongen eller att man går ut o in till lägenheten på natten...
Citera
2008-02-14, 10:34
Medlem
Agent|Os avatar
Fråga grannarna om dom störs av det eller inte måste vara det enklaste sättet.
Citera
2008-02-14, 10:53
Medlem
D3ans avatar
tror det är en oskriven regel som gäller överallt, har dock även sett det skrivet på ställen jag bott på tidigare.

sen om dina grannar bryr sig om att du duschar på nätterna kan bara du avgöra.
Citera
2008-02-14, 10:57
Medlem
debians avatar
det beror nog på var man bor... jag tror inte det finns någon allmän regel som säger så. det borde väl upp till föreningen att bestämma det på egen hand.

jag har i alla fall duschat många gånger efter 22. verkar vara ok
Citera
2008-02-14, 10:59
Bannlyst
Tja, det är ju en etikettsregel att man inte ska störa andra efter kl 22 på något sätt, och då stämmer ju det där med duschandet.
Citera
2008-02-14, 11:00
Medlem
cannabe²s avatar
Många jobbar skift idag, varför ska deras dygnsrytm drabbas av löjliga regler? Vi väcker ju dom när vi duschar på morgonen..

Skulle aldrig haft mage att klaga på mina grannar, om det inte är extremt såklart.

Lever man normalt, har mattor att gå på så det inte dunkar i taket, vad är det då att whina om?
Citera
2008-02-14, 11:08
Medlem
phunques avatar
Inbillar mej att lagen säger efter 23:00 = ej ljud över 37 dB (vilket motsvarar skvalradio i ljudnivå) men många hyreskontrakt har andra förordningar. Vanligt är efter 22:00 "ska det vara tyst" eller hur det formuleras. Att duscha mitt i natten skulle nog säkert nån kunna störas av och anmäla. Och troligtvis få rätt.
Citera
2008-02-14, 11:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Inbillar mej att lagen säger efter 23:00 = ej ljud över 37 dB (vilket motsvarar skvalradio i ljudnivå) men många hyreskontrakt har andra förordningar. Vanligt är efter 22:00 "ska det vara tyst" eller hur det formuleras. Att duscha mitt i natten skulle nog säkert nån kunna störas av och anmäla. Och troligtvis få rätt.

Toalettljud anses som normala ljud och ingår inte i de ljud som man bedömer i det här fallet.

Det finns faktiskt de som jobbar treskift och som kanske behöver duscha direkt efter arbetet. Så det går inte att generellt förbjuda toalettbestyr på nätterna. T.ex. är det många som går upp kl 5 på natten för att jobba och toaletterna väsnas också då.
Citera
2008-02-14, 11:18
Medlem
actionbents avatar
Man ska visa hänsyn. Är det extremt lyhört så får det nog bli en snabb dusch, men själv klart ska man kunna dusch när man behöver det.
Citera
2008-02-14, 11:27
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Toalettljud anses som normala ljud och ingår inte i de ljud som man bedömer i det här fallet.

Det finns faktiskt de som jobbar treskift och som kanske behöver duscha direkt efter arbetet. Så det går inte att generellt förbjuda toalettbestyr på nätterna. T.ex. är det många som går upp kl 5 på natten för att jobba och toaletterna väsnas också då.

Har varit med om grannar som klagar att man spolar toaletten på nätterna...sa de får skärpa sig och sticka därifrån...
Finns massa olika förordningar men tyvärr endel gnällspikar som tror de äger en hel bostad byggnad
Citera
2008-02-14, 11:50
Medlem
OnkelMorras avatar
Jag jobbar skift, och jag har både duschat och badat när jag kommit hem mitt i natten. Ingen av mina grannar har sagt ett ljud, och om dom skulle ha duschat eller badat medans jag sover så har inte jag märkt det iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in