2008-02-15, 04:06
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debian
jag tror inte det finns någon allmän regel som säger så.
Just det det gör, ska man va tyst efter 22.00/23.00 så gäller det även duschning, reglerna tar ingen som helst hänsyn till dom som slutar arbetet 02.00 till exempel.

Känner inte till något fall där hyresgäst blivit vräkt för detta men känner till ett par fall där hyresgäster har blivit hotade med vräkning då det ansetts vara oaceptabelt oväsen nattetid så det finns hyresvärdar som agerar mot detta på gott å ont.

Själv blivit tillfrågad av en fastighetskötare om jag ville klaga på en granne som duschade nattetid :/
Senast redigerad av tjaboooo 2008-02-15 kl. 04:17.
Citera
2008-02-15, 04:33
Medlem
Äh jag jobbar skift och jag duschar i typ 30 min vilka tider det än gillar...fått ett klagomål från en granne under som undrade om jag hade en hund som levde om på nätterna..eh? Det hade jag inte..nästa gång jag jag såg honom var när dom bar ut honom död på en bår..och nej jag var inte skyldig till det
Citera
2008-02-15, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
Äh jag jobbar skift och jag duschar i typ 30 min vilka tider det än gillar...fått ett klagomål från en granne under som undrade om jag hade en hund som levde om på nätterna..eh? Det hade jag inte..nästa gång jag jag såg honom var när dom bar ut honom död på en bår..och nej jag var inte skyldig till det

Vem fan duschar i 30 minuter, mycket skit som ska väck
Citera
2008-02-15, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Vem fan duschar i 30 minuter, mycket skit som ska väck

En varm dusch kan vara fint om man är spänd i kroppen, vet du väl !
Citera
2008-02-15, 06:24
Medlem
Dharmas avatar
En sak som jag aldrig riktigt förstår det är när det är okej att duscha när natten är passerad.
Låt oss säga att klockan tolv egentligen inte är okej att duscha.

Men frågan är hur det ser ut framåt fyra-fem?
Det finns ju många som går upp vid den tiden som börjar jobba tidigt eller som pendlar.

Men jag tror att det finns en inbyggd skam i sverige där det är "fint" att vakna tidigt och "fult" att lägga sig sent.

Dvs. är man uppe till fem, duschar och går och lägger sig så är det skamligt.
Går man däremot upp fem, tar en dusch och går till jobbet, då är det hedervärt
Citera
2008-02-15, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
En sak som jag aldrig riktigt förstår det är när det är okej att duscha när natten är passerad.
Låt oss säga att klockan tolv egentligen inte är okej att duscha.

Men frågan är hur det ser ut framåt fyra-fem?
Det finns ju många som går upp vid den tiden som börjar jobba tidigt eller som pendlar.

Men jag tror att det finns en inbyggd skam i sverige där det är "fint" att vakna tidigt och "fult" att lägga sig sent.

Dvs. är man uppe till fem, duschar och går och lägger sig så är det skamligt.
Går man däremot upp fem, tar en dusch och går till jobbet, då är det hedervärt

Instämmer, har många åldringar i kåken här och jag kan om jag lyssnar noga, höra dom i skrivandets stund. (även om kl börjar närma sig 06.30 så har dom vart igång ett tag)

För mig får dom mer än gärna ta en durra när dom vill, men dom har en tendens att se på nyheterna på högsta volym, troligtvis pga dålig hörsel eller nåt.

Men det får man väl ha överseende med, jag klagar iaf inte på dom direkt. Även om jag kan irritera mig på det ibland.
Citera
2008-02-15, 06:37
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Men frågan är hur det ser ut framåt fyra-fem?t
06.00 är de som gäller, iallafall där jag bor nu.
Citera
2008-02-15, 06:43
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
06.00 är de som gäller, iallafall där jag bor nu.

Jag undrar egentligen vad folk bryr sig.
rent tekniskt borde det väl inte låta något om inte grannarna också befinner sig i sina badrum då dessa byggnadstekniskt ofta befinner sig bredvid, ovan och under varandra
Citera
2008-02-15, 07:11
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
rent tekniskt borde det väl inte låta något om inte grannarna också befinner sig i sina badrum då dessa byggnadstekniskt ofta befinner sig bredvid, ovan och under varandra
Beror på hur hus är byggda, en del kan man duscha hur mycket som helst i utan att nån störs i vissa hus klagar grannarna bara du går på dass å skiter(ja det finns dom som klagat på det) så det skiljer en del.

Sen beror det till viss del på hur man duschar men framförallt, vilka grannar man har.
Finns ju dom som skriker sej hesa för minsta lilla skit och så finns det jag som skiter i om grannen sitter 6 timmar i duschen 6 nätter i veckan trots att det hörs en del.
Jo har haft en granne som spola vatten var och varannan natt i flera timmar.
Senast redigerad av tjaboooo 2008-02-15 kl. 07:13.
Citera
2008-02-27, 17:57
Medlem
Doxologys avatar
Det finns säkert en del kontrakt där du kan finna dessa märkliga paragrafer. Självklart är detta inget att tänka på. Detta är en kvarleva sedan miljonprojektet och ingenting annat. Duscha och gå på toa är grundläggande behov och det ska utföras när det passar individen och inte andra. Detta är egentligen inget att diskutera då det är löjeväckande att inksränka på någons privatliv genom att sätta upp låtsasregler när han ska få duscha.

De paragraferna är ungefär lika mycket värda som en del kvarlevande lagar som återfinns i vissa delstater i USA i stil med "Inte äta glass på onsdagar" osv, alltså inget att ta någon hänsyn till, luta dig tillbaka i duschen och tänk på alla dessa roliga historiska lagarna och se dem som anekdoter i mänsklighetens historia.
Citera
2008-02-29, 02:44
Medlem
tjaboooos avatar
Doxology, skulle vilja se källa på dina påståenden för du snackar väl inte skit...
Citera
2008-02-29, 19:45
Medlem
nazipoliss avatar
05:20 tappar jag upp vatten varje morgon och sölar i ca 10 minuter frammåt. Än så länge har ingen klagat på mig. detta har pågått i ca 10 år tillbaka!
skulle det nu vara så att någon stör sig på mig så ser jag det som min skyldighet att ändra det behovet till en annan tidpunkt på dygnet.

Däremot så kan tjejen stöna till sena natten när vi ligger o "myser" lite i sängen, detta vill jag säga är grundläggande behov och ingen skall änns få försöka ändra på detta!
Varken "miljonprojektet" eller grannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in