Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-14, 08:48
  #1
Medlem
Jag skulle vilja ta bort ett fönsterbräde för att kunna möblera lite närmare väggen.

Jag petade med kniv mellan brädet och socklarna (eller vad de nu heter) och kunde sen bända loss själva skivan. Men hur får man loss socklarna?

De ser ut såhär:
http://img179.imageshack.us/my.php?i...erbradedh5.jpg

Ovantill går de in i själva väggen; undertill är det bara en plastbit som är skruvad mot väggen. Jag har testat att dra och vicka lite försiktigt men utan resultat. Jag vågar inte använda mer våld utan att veta hur konstruktionen fungerar.

Någon som vet? Finns det nåt knep för att få loss dem?
Citera
2008-02-14, 09:00
  #2
Medlem
otec_sates avatar
Är den övre delen jängad i nån typ av plugg eller liknande? Prova snurra på den motsols.
Citera
2008-02-14, 09:57
  #3
Medlem
Stonecakes avatar
Det övre staget som går in i väggen är gängad.Det är bara att ta tag i hela hållaren och skruva ut den!
Citera
2008-02-14, 11:43
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanko
Jag skulle vilja ta bort ett fönsterbräde för att kunna möblera lite närmare väggen.

Jag petade med kniv mellan brädet och socklarna (eller vad de nu heter) och kunde sen bända loss själva skivan. Men hur får man loss socklarna?

De ser ut såhär:
http://img179.imageshack.us/my.php?i...erbradedh5.jpg

Ovantill går de in i själva väggen; undertill är det bara en plastbit som är skruvad mot väggen. Jag har testat att dra och vicka lite försiktigt men utan resultat. Jag vågar inte använda mer våld utan att veta hur konstruktionen fungerar.

Någon som vet? Finns det nåt knep för att få loss dem?

Den nedre delen är bara ett mothåll, och kan normalt skruvas för justering. Men troligtvis har den med tiden fastnat mot tapeten/färgen på väggen. Försök försiktigt att skruva lite med skiftnyckel så att den lossnar. När den lossnat så skruvar du in den så långt det går. Sen är det bara att vrida runt hela skiten moturs.
Citera
2008-02-14, 15:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanko
Någon som vet? Finns det nåt knep för att få loss dem?

Knepet är, vare sig du vill det eller inte, våld. Hoppa på den.
Citera
2008-02-15, 13:50
  #6
Medlem
Tack så hemskt mycket, alla! De var mycket riktigt gängade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback