• 1
  • 2
2008-02-13, 19:30
Medlem
möbelklisters avatar
Läste nyss på DN.se att kåren är orolig för att deras rätt att tvinga till sig pengar är hotad. De tror antagligen inte att de kan erbjuda något som har något värde för studenterna. Som kompensation för att inte få tvinga studenterna vill de tvinga skattebetalarna.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...742449&rss=554

Citat:
Ursprungligen postat av DN.se
SFS kräver att staten ska bidra till kårerna genom en örnmärkt summa pengar så kårerna inte blir beroende av den enskilda högskolans välvilja.

Låt oss hoppas att "borgarna" har lite råg i ryggen den här gången.
Citera
2008-02-13, 19:40
Medlem
Porsennas avatar
Kårens rätt att tvinga fram pengar retar gallfeber på mig. Retar mig på kårer överhuvudtaget.
Skrev in mig på en nation i Uppsala för många många år sedan och då frågade inskrivaren om jag ville ta del av erbjudanden som företag skrivit kontrakt med kåren att förmedla till nyinskrivna (ett erbjudande från ett företag som ville marknadsföra sina tjänster). Jag sade nej tack men inskrivaren skrev in mig iaf. Fick hem brev som bekräftade att jag hade skrivit på .
Citera
2008-02-13, 19:46
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister

Hoppas kan man ju alltid.
Citera
2008-02-13, 21:53
Bannlyst
Som själv varande gammal studentpolitiker så retar mig denna fråga mig oerhört. Sedan blir det ju ett dubbelt tvång om man studerar på mer än en skola samtiodigt iom att du då måste vara med i flera kårer!!!

95 miljoner skall det enligt utredningen kosta att avveckla eländet - kan någon besvara varför? Varför skulle kårerna behöva dränkas i miljoner på detta sätt? Jag har knapast sett några behov av vare sig deras anställda eller stora lokaler.
Citera
2008-02-13, 22:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Det...

...skall väck! Både av principiella och praktiska skäl. Tar inte en borgerlig regering bort kårobligatoriet då bör de alla klä sig i röda kläder och hoppa säck i första maj-tåget.
Citera
2008-02-13, 22:42
Medlem
Till och med Aftonbladets nätomröstning (vars resultat brukar vara mer än indikativa för deras vänsterorienterade läsarkrets) visar ett förkrossande övertag i opinionen FÖR ett avskaffande av kårobligatoriet. Vad fan är det som hindrar Regeringen från att få tummen ur i frågan?
Citera
2008-02-13, 22:46
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Till och med Aftonbladets nätomröstning (vars resultat brukar vara mer än indikativa för deras vänsterorienterade läsarkrets) visar ett förkrossande övertag i opinionen FÖR ett avskaffande av kårobligatoriet. Vad fan är det som hindrar Regeringen från att få tummen ur i frågan?
Aftonbladets läsare har aldrig behövt vara med i en studentkår.
Citera
2008-02-14, 08:44
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Aftonbladets läsare har aldrig behövt vara med i en studentkår.

Enda annledningen att vara med i kåren är att man blir utslängd ur tentasalen om man inte är det.

Efter 4-5 år´s tvångsmedlemsskap så kan jag inte se nån annan anledning.
Citera
2008-02-14, 09:40
Medlem
PaulSmiths avatar
Fast jag tror att kraven för att kunna få bo i studentlägenhet kommer vara direkt kopplad till medlemskap i kåren/nation. Så i de större studentstäderna (Uppsala, Lund) kommer nog inte förändringen bli så stor som många vill påskina.
Citera
2008-02-14, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Fast jag tror att kraven för att kunna få bo i studentlägenhet kommer vara direkt kopplad till medlemskap i kåren/nation. Så i de större studentstäderna (Uppsala, Lund) kommer nog inte förändringen bli så stor som många vill påskina.

Det är väl inte relevant? Det är inte fenomenet med studentkårer vi ogillar, utan tvånget i sig.
Citera
2008-02-14, 10:02
Medlem
Det är okej med tvång att vara medlem i en studentkår, men när man måste vara medlem i flera stycken så börjar det kännas lite jobbigt.
Citera
2008-02-14, 10:36
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister

Tyvärr pekar (den korta) historien mot detta.

Men i sak är det demokratisk rätt att tvånget avskaffas. Sen att vi skulle slippa betala via skattsedeln ser jag lite som en orealistisk dröm. Tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in