Jag misstänker också detta. De får ju ganska mycket stålar. Kåravgiften multiplicerat med alla som betalar den. Granskas det på något sätt vad som görs med dessa pengar? Finns det någon oberoende person som funkar som någon slags revisor?
Vad sysslar dessa kårer med? Vilken nytta gör dem? Vad har de för arbetsuppgifter?
Ja, det har jag också alltid undrat. Jag började jobba direkt efter att jag gick ut 3-årig samhälls så jag har ingen erfarenhet av livet i studentkorridor. Det enda jag märkt är att man en gång om året ser vuxna människor gå omkring på stan i studenthatt och bebis-sparkdräkt med en massa badges på.
Ja, det har jag också alltid undrat. Jag började jobba direkt efter att jag gick ut 3-årig samhälls så jag har ingen erfarenhet av livet i studentkorridor. Det enda jag märkt är att man en gång om året ser vuxna människor gå omkring på stan i studenthatt och bebis-sparkdräkt med en massa badges på.
Förväxla nu inte kårer vid småuniversitet som sysslar med skit som ölhävartävlingar och sånt med kårer vid äldre universitet som Lund och Uppsala där man sysslar med utbildningsbevakning och sånt, och inte befattar sig så mycket med fester, även om en och annan sittning förekommer.
Läste om detta i Metro idag och jag kan fan inte tro hur korkade folk är. Många var så glada över att kårobligatioriet skulle avskaffas, för nu behöver dom inte längre betala för något dom inte behöver. Men det idioterna inte tänkt på är att kårerna istället kommer få sina pengar från skattebetalarna, dvs studenterna själva om några år!
Avskaffa kårobligatoriet och ge dom INTE några skattepengar, vill folk då ha kvar kårerna kan dom gott betala.
Senast redigerad av Drast 2008-02-14 kl. 18:55.
Förväxla nu inte kårer vid småuniversitet som sysslar med skit som ölhävartävlingar och sånt med kårer vid äldre universitet som Lund och Uppsala där man sysslar med utbildningsbevakning och sånt, och inte befattar sig så mycket med fester, även om en och annan sittning förekommer.
Uh.. Hur fungerar det i Lund och Uppsala? Betalar man både en kåravgift och en nationsavgift, eller bara nationsavgift? Nationerna fyller väl funktionen som ölhävningsorganisatör rätt så bra annars...
Öh en och annan sittning? Det är ju för fan sittningar hela tiden.
Kom inte och påstå att uppsala studenterna festar mindre än dom på andra universiteten och högskolarna.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!