2008-02-13, 17:22
Medlem
Liknande tråd: http://www.flashback.org/showthread.php?t=244784
Fast där är frågan ledande, vart går gränsen?

Jag vill även att de personer som hävdar att (allt) djurplågeri (av andra djur än människan) är värre än människoplågeri ska kunna vara med i debatten.

Jag vill inte heller begrännsa debatten bara till djur eftersom det finns så många andra organismer som borde innefattas i argumentet "allt liv har samma värde" vilket förs av många (djur)rättsaktivister. Därmed borde träd, gräs, buskar, (utomjordingar?), (foster?) med mera tas med i debatten.

---

-- Har allt liv samma värde?
- Och i så fall, är det inte hyckleri att behandla dem olika då? (kliva på myror och äta gräslök, men inte slå en katt)
- Om inte; vart drar ni gränsen?
Senast redigerad av Ers 2008-02-13 kl. 17:31.
Citera
2008-02-13, 17:59
Medlem
Bajsfacistens avatar
Enligt mig så har alla organismer ett individvärde och artvärde som man inte riktigt kan ställa i relation med andra organismer.

Jag anser t.ex människan vara mer värd än djuren, men samtidigt så värderar jag min katt mer än 1000 negrer. Paradoxalt, kanske men det är så jag tycker. Jag har en ganska oromantisk syn och pragmatisk syn på livet.
Citera
2008-02-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Enligt mig så har alla organismer ett individvärde och artvärde som man inte riktigt kan ställa i relation med andra organismer.

Jag anser t.ex människan vara mer värd än djuren, men samtidigt så värderar jag min katt mer än 1000 negrer. Paradoxalt, kanske men det är så jag tycker. Jag har en ganska oromantisk syn och pragmatisk syn på livet.

Det var ju också ett sätt att se på det som jag givetvis glömde ta upp i första inlägget. Att det skulle vara ett pragmatiskt sätt att se på det kan ju diskuteras men det kan ju allting. Tror att du menar 1000 fattiga mörkhyade människor i afrika och inte lika inflytelserikarika mörkhyade personer som tillexempel presidentkanditaten i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in