• 1
  • 2
2008-02-13, 09:31
Medlem
Hejsan. En smartare person än mig har påstått att snärten som uppstår när man slår med t.ex. en handuk ut i luften beror på att flärpen längst ut på handuken uppnår ljudets hastighet och att smällen är ljudvallen.
Kan det stämma?

Tack på förhand, Jonathan.
Citera
2008-02-13, 09:32
Medlem
precis
Citera
2008-02-13, 09:36
Medlem
KoettFaerss avatar
Hahahaha, det var det roligaste jag hört! Ofta något kan uppnå ljudhastighet med hjälp av människohänder.
Citera
2008-02-13, 09:37
Medlem
Mandic!s avatar
Klart att det är så!
Citera
2008-02-13, 09:42
Medlem
Flama inte, jag kunde in veta
Citera
2008-02-13, 09:45
Medlem
cannabe²s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Hahahaha, det var det roligaste jag hört! Ofta något kan uppnå ljudhastighet med hjälp av människohänder.
Tänk dig att du står med ett 10m långt metspö i kolfiber. Svinga spöt så hårt du kan, toppen på spöt borde då få en galen hastighet.

Är det verkligen omöjligt? Hur räknar man på det?
Citera
2008-02-13, 09:47
Medlem
cannabe²s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathan__
Flama inte, jag kunde in veta
Ähfan bättre att fråga än att inte göra det alls pga flame-risken

1224km/h är ingen siffra man skojar med.
Citera
2008-02-13, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannabe²
Ähfan bättre att fråga än att inte göra det alls pga flame-risken

1224km/h är ingen siffra man skojar med.

Jo, det är sant. Jag tänkte bara att det inte lät helt omöjligt men när man säger det så...
Nu vet jag i alla fall

Tack för svaren
Citera
2008-02-13, 10:00
Medlem
Tja får man tro Wikipedia så beror iallafall smällen när man använder en oxpiska på att änden når överljudsfart.

"Bullwhip
The cracking sound a bullwhip makes when properly wielded is, in fact, a sonic boom. The end of the whip, known as the "cracker", moves faster than the speed of sound, thus resulting in the sonic boom [1]. The whip was the first human invention to break the sound barrier.

A bullwhip tapers down from the handle section to the cracker. The cracker has much less mass than the handle section. When the whip is sharply swung, the energy is transferred down the length of the tapering whip. In accordance with the formula for kinetic energy , the velocity of the whip increases with the decrease in mass, which is how the whip reaches the speed of sound and causes a sonic boom."
(källa:http://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_boom)

Principen verkar bygga på att allt eftersom piskan smalnar av ( eller då kanske handduken) så får man en lägre massa, och för att energin i vågen skall vara konstant måste då hastigheten stiga.

/Hast
Citera
2008-02-13, 10:11
Medlem
Där ser man. Det var intressant, verkar som jag inte var så dum ändå
Citera
2008-02-13, 15:42
Medlem
KoettFaerss avatar
Klart änden på piskan måste kompensera med högre hastighet, men den är inte i närheten av 340 m/s. Wikipedia känns inte alltför trovärdigt, var snäll att komma med en bättre källa så tror jag på dig.
Citera
2008-02-13, 16:06
Medlem
Pjosks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Klart änden på piskan måste kompensera med högre hastighet, men den är inte i närheten av 340 m/s. Wikipedia känns inte alltför trovärdigt, var snäll att komma med en bättre källa så tror jag på dig.

Det finns andra saker som upnår en otroligt hög hastighet, om än bara i ett ögonblick. T ex när en puck lämnar klubban, har för mig att den hastigheten är ganska hög.. och då menar jag precis bara i den millisekunden... har räknat på det där i fysiken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in