Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-02-12, 20:32
Medlem
miko_ms avatar
Hittade inte någon tråd om exakt den här frågan så nu kör vi!

Som ni märkt har datorerna blivit allt bättre och förvirringen bland dagens konsumenter ökat. Det beror kanske på att vi har så mycket och välja på nu.
Så nu FB medlemmar, vad ska man köpa, en bärbar eller en stationär?

Verkar lite onödigt och köpa en stationär när man kan få en minst lika bra laptop till samma pris och få nöjet att den ska sitta i knät på en.

Finns säkert fler som sitter och klurar på den här frågan, så diskutera flitigt mina damer och herrar.

edit: Tittade noggrannare och hittade ett par trådar om just detta ämne, moderator får gärna låsa eller göra tråden till den officiella "Bärbar eller stationär"
Ursäkta röran isånnafall
Senast redigerad av miko_m 2008-02-12 kl. 20:36.
Citera
2008-02-12, 20:38
Medlem
project_xs avatar
Det beror absolut vad du tänkt att använda datorn till.

Om du spelar så är det stationär som gäller, punkt slut. För laptops i samma prestandaklass får man betala mer för, och spellaptops blir ofta väldigt varma och drar mycket ström.

Om du endast ska surfa och se på film plus lite enklare applikationer så är det värt att titta på ett laptopalternativ. Där skiljer sig priserna (gentemot prestandan man får) lite mindre. Och dessutom får man med en skärm på köpet på en laptop.

Spel och krävande applikationer - Stationär
Annat - Laptop
Citera
2008-02-12, 20:40
Medlem
suocas avatar
en annan aspekt är att stationära är mer ergonomiska
Citera
2008-02-12, 20:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Nackdelen med en bärbar är att när den går sönder är det bara att slänga den för det är så dyrt att laga, köper man en stationär är det billiga standardgrejor som man lätt kan byta i eftehand.

En bärbar med samma prestanda på pappret är oftast betydligt långsammare än en stationär.

Batteriet i en bärbar blir ofta kasst fort så de 2-3 timmrs batteritid man hade i början blir efter ett tag 20-30 minuter och ett nytt batteri kostar ofta en 1000:-lapp så det blir inte av att man byter o vips har man en bärbar stationär dator

Finns få bärbara datorer med 24" WS skärm
Citera
2008-02-12, 20:47
Medlem
miko_ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
Det beror absolut vad du tänkt att använda datorn till.

Om du spelar så är det stationär som gäller, punkt slut. För laptops i samma prestandaklass får man betala mer för, och spellaptops blir ofta väldigt varma och drar mycket ström.

Om du endast ska surfa och se på film plus lite enklare applikationer så är det värt att titta på ett laptopalternativ. Där skiljer sig priserna (gentemot prestandan man får) lite mindre. Och dessutom får man med en skärm på köpet på en laptop.

Spel och krävande applikationer - Stationär
Annat - Laptop

Det förstår jag, spel kanske man borde köpa en stationär. Iofs så drar laptops mer ström, och har en ganska låg batterinivå men det är bara och ha sladden i om man ska spela( om man kan hitta en värdig speldator). Sen jämnar väl priset ut sig tanke på att man kan ta med sig den överallt och ha mer nytta på så sätt.
Försöker faktist hitta på bra argument för att köpa en stationär men om man inte tänker på att priset kan skilja sig lite, är det väl bekvämt och kunna titta, spela och trixxa med den överalllt?
Citera
2008-02-12, 20:49
Medlem
Kirchhoffs avatar
Det är sällan man får lika mycket prestanda för pengarna med en bärbar jämfört med en stationär. Dock har självklart den bärbara andra fördelar som motiverar köp.

Oftast är det svårare/dyrare att uppgradera en bärbar dator.

Om någonting går sönder på en bärbar är det inte lätt/billigt att byta ut, typ nytt tangentbord, en sönderbruten nätverkskontakt el dyl. Betydligt lättare att åtgärda på en stationär.

Edit: Det jag skrivit har i princip redan nämnts, jag tar visst för lång tid på mig att skriva inlägg.
Senast redigerad av Kirchhoff 2008-02-12 kl. 20:51.
Citera
2008-02-12, 20:52
Medlem
knakelibangs avatar
Jag valde att köra på en laptop när jag för någon månad sen köpte min första egna dator. jag ser dom det som ett relativt enkelt val då jag hade tillräckligt med pengar för att köpa en bra(kan maxa bioshock även om det flyter lite bättre om man ställer ner lite).

Det är även så smidigt när man som jag bor tillsammans med flickvän då jag kan flytta min dator från "datastället" och hon kan sitta vid sin stationära då och jag kan sitta i soffan. Även om man ska kolla på xvid/divx filmer är det mycket skönare att kunna läga sig i soffan eller sängen och titta istället för att vara fast vid en stol.

Man kan ju också ta med datorn väldigt enkelt om man ska lana eller om man som jag har riktigt kasst internet(0,5) är det skönt att ta med datorn till en polare och tanka på 100/100 lina.

Den enda fördelen jag själv ser med stationära datorer är väll att dom är billigare och man kan uppgradera dom lättare. Utöver det känns det bara klumpigt och omständigt och jag är helt nöjd över mitt köp och det blir nog en ny laptop när jag vill höja prestandan om några år!

[edit]
Citat:
Ursprungligen postat av Kirchhoff
Edit: Det jag skrivit har i princip redan nämnts, jag tar visst för lång tid på mig att skriva inlägg.

samma här..
Senast redigerad av knakelibang 2008-02-12 kl. 21:03.
Citera
2008-02-12, 20:58
Medlem
miko_ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirchhoff
Om någonting går sönder på en bärbar är det inte lätt/billigt att byta ut, typ nytt tangentbord, en sönderbruten nätverkskontakt el dyl. Betydligt lättare att åtgärda på en stationär.

Helt rätt! Men får man de problemen ofta med dagens bärbara?
Sen känns det som, när någon tidigare nämnde om en 24 WS skärm, att man kanske inte köper en bärbar för ersätta ett hemmabiosystem men men det som gör en laptop mer attraktiv för mig än en stationär är delvis för att man känner att man kan ta med sig den överallt och bara sticka in pluppen i väggen och whips så har man en dator på flygplatsen, sen packar man ihop och whips så kollar du aftonhoran på någon cafe i SingaPore osv.
Citera
2008-02-12, 20:59
Moderator
tobess avatar
Beror ju helt på vad man ska använda datorn till.

Därför behöver man ju inte välja heller, självfallet ska man ha både och

Har två stationära i hemmet, en som jag använder och en till sambon. Och sen en bärbar (läs: bärbar - inte släpbar) som vi delar på. Även om vi nu för tillfället råkar ha två bärbara i hemmet också.

Kontentan blir: Det som man använder till dagligt bruk där hemma - absolut en stationär. Då man behöver röra på sig så använder man den bärbara.
Citera
2008-02-12, 21:06
Medlem
Mundas avatar
Denna laptopsmani man ser nuförtiden är i och för sig ganska logisk.
Är du en student, behöver kunna sitta och plugga på olika ställen är en laptop perfekt. Men så fort du ska köra mer krävande applikationer så som servers eller liknande vinner en stationär med hästlängder.

Jag har tillgång till två laptops i mitt hem, en "skoldator" och en som är min pappas. Då min ordinarie dator, dvs. en stationär dator inte längre fungerar som den har jag endast tillgång till dessa två laptops. Tro mig, jag vill inget hellre än och ha en vanlig, stationär dator att sitta vid. Finns många fördelar med en stationär dator:

1. Till skillnad från många andra som vill kunna springa runt och titta på film var de än är och kunna titta sin mejl i parken, vill jag ha en plats där min dator står hela tiden och inte alltid är på språng. Det är ett privilegium att komma hem och bara "sätta på" datorn och inte alltid behöva packa upp den ur väskan, ställa den på passande plats för att sedan koppla in sladdar och dyl och sätta på den.

2. Prestandan och framför allt tryggheten med en stationär dator. Hänger sig inte lika lätt och du behöver inte bry dig om att den ska hänga sig för att du råkar stöta till den lite.

3. Plats och ergonomi. Inget mer trams om att allt ska vara så kompakt som möjligt och att du ska kunna sitta med din dator i en kartong. Nej, på en stationär dator finns det en rejält tangentbord med en vanlig mus så att du slipper sitta helt ihoptryckt i din lilla kartong.

Blev kanske lite väl anti-laptop, men jag ville bara betona fördelarna med en stationär dator. Självklart har en laptop sina fördelar, men i slutändan om jag var tvungen och välja skulle en person som mig själv, som inte är på resande fot dygnet runt välja en stationär.

Tack för mig
Munda
Citera
2008-02-12, 21:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Största problemet med en bärbara är batteritiden, den räcker aldrig till... Ju äldre dator destå kortare tid och rätt vad det är sitter man med sladden i för jämnan o då har man tappat fördelen med att ha en bärbar dator...

Men visst jag håller med det är bekvämt att sitta ute på altanen en solig dag o jobba
Citera
2008-02-12, 21:15
Medlem
Mekanisks avatar
Jag väljer stationär de flesta gånger. Är jag bakfull och inte orkar stiga upp ur sängen väljer jag den bärbara. Så ser åtminstone min framtidsvision ut.
Köper inom en snar framtid en bärbar för bakfulla dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in