Flashback bygger pepparkakshus!
2008-02-12, 21:42
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munda
Denna laptopsmani man ser nuförtiden är i och för sig ganska logisk.
Är du en student, behöver kunna sitta och plugga på olika ställen är en laptop perfekt. Men så fort du ska köra mer krävande applikationer så som servers eller liknande vinner en stationär med hästlängder.

Jag har tillgång till två laptops i mitt hem, en "skoldator" och en som är min pappas. Då min ordinarie dator, dvs. en stationär dator inte längre fungerar som den har jag endast tillgång till dessa två laptops. Tro mig, jag vill inget hellre än och ha en vanlig, stationär dator att sitta vid. Finns många fördelar med en stationär dator:

1. Till skillnad från många andra som vill kunna springa runt och titta på film var de än är och kunna titta sin mejl i parken, vill jag ha en plats där min dator står hela tiden och inte alltid är på språng. Det är ett privilegium att komma hem och bara "sätta på" datorn och inte alltid behöva packa upp den ur väskan, ställa den på passande plats för att sedan koppla in sladdar och dyl och sätta på den.

2. Prestandan och framför allt tryggheten med en stationär dator. Hänger sig inte lika lätt och du behöver inte bry dig om att den ska hänga sig för att du råkar stöta till den lite.

3. Plats och ergonomi. Inget mer trams om att allt ska vara så kompakt som möjligt och att du ska kunna sitta med din dator i en kartong. Nej, på en stationär dator finns det en rejält tangentbord med en vanlig mus så att du slipper sitta helt ihoptryckt i din lilla kartong.

Blev kanske lite väl anti-laptop, men jag ville bara betona fördelarna med en stationär dator. Självklart har en laptop sina fördelar, men i slutändan om jag var tvungen och välja skulle en person som mig själv, som inte är på resande fot dygnet runt välja en stationär.

Tack för mig
Munda

Bara för att få igång debatten lite då..

1. Till ingen skillnad från dig vill jag ha min dator på ett ställe upp packad och redo att sättas igång och det kan jag genom att helt enkelt inte ta med min bärbara dator hela tiden. Det gör jag enbart när jag känner för det. Vilket du inte kan med din stationära så länge du inte tänkte ta bilen eller en trevlig liten vagn att transportera datorn i.

2. Prestandan håller jag med dig om som jag skrivit i tidigare inlägg men att den skulle hänga sig för att du stöter emot datorn? Jag har bärt omkring min dator många gånger och den har då aldrig hängt sig på grund av detta? Den har hängt sig en gång under dom fyra månader jag haft den förövrigt och då använder jag den till att köra bioshock, tanka, photoshop osv.. så det är inte att den står på med mozilla igång bara så du har nog en dålig bärbar helt enkelt?

3. Jag sitter inte i en kartong utan sitter där den annars använda stationära burken står med skärmen framför den andra skärmen som enkelt fälls ner när den andra ska användas och ska snart skaffa mig ett externt tangenbord för att den lite mindre verisionen som kom med datorn är lite tråkig när man spelar. Annars har jag självklart en vanlig mus som jag använder så länge jag inte tar datorn till sängen då det skulle bara göra det omständigare än att använda musen.

Du tar ju bara upp dom onödiga problemen nu en laptop är ju en stationär dator som du kan ha alla vanliga saker till förutom just att prestandan blir lite sämre!
Citera
2008-02-12, 22:17
Medlem
un_Hanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knakelibang
Bara för att få igång debatten lite då..

1. Till ingen skillnad från dig vill jag ha min dator på ett ställe upp packad och redo att sättas igång och det kan jag genom att helt enkelt inte ta med min bärbara dator hela tiden. Det gör jag enbart när jag känner för det. Vilket du inte kan med din stationära så länge du inte tänkte ta bilen eller en trevlig liten vagn att transportera datorn i.

2. Prestandan håller jag med dig om som jag skrivit i tidigare inlägg men att den skulle hänga sig för att du stöter emot datorn? Jag har bärt omkring min dator många gånger och den har då aldrig hängt sig på grund av detta? Den har hängt sig en gång under dom fyra månader jag haft den förövrigt och då använder jag den till att köra bioshock, tanka, photoshop osv.. så det är inte att den står på med mozilla igång bara så du har nog en dålig bärbar helt enkelt?

3. Jag sitter inte i en kartong utan sitter där den annars använda stationära burken står med skärmen framför den andra skärmen som enkelt fälls ner när den andra ska användas och ska snart skaffa mig ett externt tangenbord för att den lite mindre verisionen som kom med datorn är lite tråkig när man spelar. Annars har jag självklart en vanlig mus som jag använder så länge jag inte tar datorn till sängen då det skulle bara göra det omständigare än att använda musen.

Du tar ju bara upp dom onödiga problemen nu en laptop är ju en stationär dator som du kan ha alla vanliga saker till förutom just att prestandan blir lite sämre!

När du köper en laptop å sen köper skärm etc. till är det typ som att köpa ett datorpaket med skärm och sen byta ut den... Du betalar för tangentbord och muspad och skärm, varför inte använda den?
Citera
2008-02-12, 23:12
Medlem
Cheeseballs avatar
"Verkar lite onödigt och köpa en stationär när man kan få en minst lika bra laptop till samma pris och få nöjet att den ska sitta i knät på en."

Den dagen har ännu inte kommit.
Citera
2008-02-13, 09:51
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av un_Hannes
När du köper en laptop å sen köper skärm etc. till är det typ som att köpa ett datorpaket med skärm och sen byta ut den... Du betalar för tangentbord och muspad och skärm, varför inte använda den?

Njae, det handlar om att man får med ett baspaket med lite sämre tangenbord och mycket sämre mus vilket du inte får med om du köper ett datorpaket(då får du ju vanlig mus och vanligt tangentbord), men om du får med en dålig mus och vill ha en annan när du införskaffar ditt datorpaket så byter du ju självklart ut den, en mus kostar ju ingenting. Men om du känner att du ska införskaffa en dator för några tusen och sedan spela med muspaden bara för att du betalat för den så be my guest.

Jag gör det heldre inte då jag känner att priset är lätt värt nån hundring för en bättre upplevelse, dock så uppskattar jag att muspaden finns när jag ligger i sängen och drar mig sakta framåt att klicka på nästa avsnitt av Trailer park boys
Citera
2008-02-13, 19:13
Medlem
Gyters avatar
Jag har lätt hellre en laptop men pengar är bättre.
Citera
2008-02-14, 10:07
Medlem
un_Hanness avatar
Citat:
Njae, det handlar om att man får med ett baspaket med lite sämre tangenbord och mycket sämre mus vilket du inte får med om du köper ett datorpaket(då får du ju vanlig mus och vanligt tangentbord), men om du får med en dålig mus och vill ha en annan när du införskaffar ditt datorpaket så byter du ju självklart ut den, en mus kostar ju ingenting. Men om du känner att du ska införskaffa en dator för några tusen och sedan spela med muspaden bara för att du betalat för den så be my guest.

Jag gör det heldre inte då jag känner att priset är lätt värt nån hundring för en bättre upplevelse, dock så uppskattar jag att muspaden finns när jag ligger i sängen och drar mig sakta framåt att klicka på nästa avsnitt av Trailer park boys

Det jag ville förmedla är att köpa en laptop som speldator "bara för att det är smidigare" och sedan har en ny skärm . Då betalar man för skärm (i den bärbara) sen köper man en till, då e man dumdristig och har för mkt pengar.
Citera
2008-02-14, 10:13
Medlem
debians avatar
en laptop är ingen höjdare att spela spel på... men spela kan man göra bättre på xbox360 än på en stationär dator. så därför kör jag med laptop.
Citera
2008-02-14, 11:22
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av un_Hannes
Det jag ville förmedla är att köpa en laptop som speldator "bara för att det är smidigare" och sedan har en ny skärm . Då betalar man för skärm (i den bärbara) sen köper man en till, då e man dumdristig och har för mkt pengar.

Ny skärm har jag inte dock, skärmen jag nämnde förut är den som är inkopplad i stationära vilken jag dock antagligen skulle kunna koppla in bärbar till om jag vill det självklart. Har dock köpt till en terabytes hårddisk för att det var lite mb i datorn(160 gb) för jag ville det för 2500.

Tjänar väll runt 10-11 efter skatt så för mycket pengar har jag ju inte, du kanske borde lära dig att hålla efter dina pengar bättre själv dock?
Citera
2008-02-14, 13:13
Medlem
un_Hanness avatar
Citat:
Ny skärm har jag inte dock, skärmen jag nämnde förut är den som är inkopplad i stationära vilken jag dock antagligen skulle kunna koppla in bärbar till om jag vill det självklart. Har dock köpt till en terabytes hårddisk för att det var lite mb i datorn(160 gb) för jag ville det för 2500.

Tjänar väll runt 10-11 efter skatt så för mycket pengar har jag ju inte, du kanske borde lära dig att hålla efter dina pengar bättre själv dock?

Köper du en bärbar för den lönen, den personen som köpte min stationära tjänar 40-50k efter skatt .
Citera
2008-02-14, 22:51
Medlem
Spela fps-spel så som CS, quake mfl som kräver snabba reaktionstider i multiplayer är inte bärbart att föredra. Jag vet inte exakt vad det beror på (kanske för bärbara skärmen endast orkar med 60hz) men jämfört med min gamla 19" crt-skärm hänger inte skärmen på min bärbara med alls. Det går bra att spela singleplayerspel där man mysa och snegla runt hörn men inte i spel där man måste reagera SNABBT!

RTS, dvs strategispel, fungerar helt okej men blir inte lika bra som stationär. Samma sak återigen att skärmen inte hänger med 100% men det är inte lika enaverande som i fps-spel.

Är du endast ute efter spela spel som kräver snabba reaktioner så köp för allt i världen inte en bärbar

Mvh
Citera
2008-02-14, 22:59
Medlem
thatdudes avatar
if gaming or producer
then Stationär
else laptop
Citera
2008-02-15, 22:14
Medlem
Bägge.

Sitter jag hemma arbetar jag hellre vid en stationär. Men samtidigt kan det vara trevligt att plocka med sig en dator. Då arbetar jag mot den stationära datorn som server, med TeX-distro för att kompilera mina dokument, subversion versionshantering för dokument och projekt...

Är för tillfället laptoplös då jag dödat skärmen på min gamla trotjänare ibooken. Suktar efter en tablet pc eller en OQO umpc...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in