• 3
  • 4
2008-02-17, 00:36
Medlem
morgontrtts avatar
Tid

Ta all typ av frndring som sker, varenda liten hndelse som intrffar, i det vi kallar "rum". Stt ihop alla dessa hndelser i en fljd s fs det vi kallar tid.

Edit:
Vi upplever frndring, allts existerar tiden, fr oss.
Senast redigerad av morgontrtt 2008-02-17 kl. 00:50.
Citera
2008-02-17, 21:17
Medlem
veclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fufuburn
edit: Fr vrigt finns vl bara tid dr gravitation finns?
Tid finns bara dr rum finns. Gravitation r det som bjer dem bda.
Citera
2008-02-18, 00:10
Medlem
Om du menar att tid inte finns i den nollte dimensionen s visst, men tid existerar i omrden utan ngra partiklar. Tid r en mnsklig slutsats, vr tidsbegynnelse rknas frn bb, men det skulle vara vldigt underligt om tid inte alltid har funnits, tnk en linje utan brjan eller slut. Tid som vi har definierat existerar dr vi huserar. En sekund r dock inte alltid x antal svngingar av grundmnet cesum.
Citera
2008-02-18, 00:20
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhiza
allting sker samtidigt, det finns inget d eller sen bara vr uppfattninga av vrlden. men andra sidan s s bygger vr personliga varseblivninga av vrlden p att vi anvnder oss av tid fr att greppa ngot ver huvudtaget s d finns tid. s vi anvnder tid fr att frst ett tidlst varande.

finns rtt? eller finns det bara en frekvens av strling frn solen som reflekterar mot ytor som vr hjrna bygger om till "rd" fr att vi inte ska springa rakt in i brandbilen.

det va god l p kvarnen iaf. 2 tinmmar sen...
Jag tror att tid enbart existerar fr att vi inte r fullt utvecklade, vi kan inte se hur pass stort allt r, helheten. Att verkligheten skulle vara s begrnsad att det som finns enbart r det vi kan uppfatta med vra sinnen r svrt fr mig att se. Jag tror vi kommer fortstta inse hur dumma vi var ''fr lnge sen'' s som vi alltid gjort, tid kanske inte r s spnnande och mystiskt eller ens s begrnsande som vi kanske tror. Tid liksom fri vilja eller annat nonsens finns ju fr oss drfr vi r tillrckligt dumma och inte kan se mer n vad vi gr, sett ur ett vermnskligt perspektiv. Sjlv tror jag p tidlshet, att verkligheten som inte r beroende av det lilla skit vi ser och knner r en jvla stel jttestor massa (dr allt sker p samma gng, om man vill kunna greppa hur det fungerar vill sga och d kommer ven tid in i bilden och vra andra knslor). Om vi sen inte kommer bli s allvetande att vi kan bli tidlsa varelser r vl en annan sak.
Citera
2008-02-18, 00:44
Medlem
KalleXs avatar
"Tid" r den fjrde dimensionen. Eftersom vi r varelser som lever i den tredje dimensionen s kan vi ej uppfatta om den fjrde dimensionen bjs eller r rak, d vi bara kan uppleva den fjrde i genomskrning, tidpunkt fr tidpunkt.

Tnk er varelser som lever i den andra dimensionen. Hur skulle de uppleva oss tredimensionella varelser? Jo, de skulle bara kunna se oss i genomskrning d de saknar frmgan att frnimma djup. Och om deras tvdimensionella vrld bjs i den tredje dimensionen (som att bja ett papper) s skulle de inte kunna upptcka detta.

P samma stt upplever vi fjrde dimensionen, allt r egentligen "lnga korvar" i den fjrde dimensionen men vi kan bara se det i genomskrning.

Hr r en lttfrsterlig frklarking upp till tionde dimensionen.
http://uk.youtube.com/watch?v=qU1fixMAObI
Citera
2008-02-18, 00:49
Medlem
Jag har enbart lst de frsta tre-fyra inlggen s jag r inte sker p om detta har sagts tidigare s jag kanske bara r idioten som fortstter upprepa samma argument om och om igen.

Tid existerar inte d det r ett mnskligt begrepp, ett begrepp som vi har skapat sjlva. Allting hnder under samma gonblick egentligen, bara att det gonblicket frndras konstant.

Har ni aldrig tnkt p det att nr ni gr s r det egentligen inte s jobbigt d vi bara upplever gonblick fr gonblick, sedan r det ju vi sjlva som lurat i oss att det r jobbigt att g en lng strcka.
Citera
2008-02-18, 10:45
Medlem
veclocks avatar
h, till alla som sger att tid inte existerar och att mnniskan endast hittat p det:

http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html
http://www.youtube.com/watch?v=qU1fixMAObI
Citera
2008-02-18, 12:57
Bannlyst
Tid existerar eftersom att vi kan mta en skillnad p tid. Slng upp en klocka med ljusets hastighet och jmfr sedan med en identisk klocka p jorden. Klockan som frdades i ljusets hastighet kommer att visa annat klockslag n vad klockan p jorden ven fast de brjade med exakt samma klockslag.
Senast redigerad av Insulin 2008-02-18 kl. 13:00.
Citera
2008-02-18, 15:23
Medlem
Methanes avatar
P tal om klockor..........

Har ni tnkt p att klockan alltid r fre eller efter ett visst klockslag.

Det vill sga: Jag tror att svaret p frgan "Hur lnge r klockan 12?" inte r ondligt kort tid utan egentligen ingen tid alls.
Nr klockan r en brkdels miljondels nanosekund* fre tolv r den nnu inte tolv och efter lika lng tid r den efter tolv.

Samma resonemang kan drefter tillmpas p vilket klockslag som helst.
Allts r klockan aldrig ngot! Och blir inget heller.
Men den har varit och kommer att bli???!

Men tiden gr.........

*(Eller vilken mikroskopiskt liten tidsenhet som helst.)
Citera
2008-02-18, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methane
Har ni tnkt p att klockan alltid r fre eller efter ett visst klockslag.

Det vill sga: Jag tror att svaret p frgan "Hur lnge r klockan 12?" inte r ondligt kort tid utan egentligen ingen tid alls.
Nr klockan r en brkdels miljondels nanosekund* fre tolv r den nnu inte tolv och efter lika lng tid r den efter tolv.

Samma resonemang kan drefter tillmpas p vilket klockslag som helst.
Allts r klockan aldrig ngot! Och blir inget heller.
Men den har varit och kommer att bli???!

Men tiden gr.........

*(Eller vilken mikroskopiskt liten tidsenhet som helst.)
Klockan r bara ett mtinstrument och pverkar inte tiden p ngot vis heller.

Ungefr s hr resonerar du:
Tnk dig en strcka frn punkten A till punkten B.
A------------------B
Hur lng r punkten B? Den r inte onligt kort utan ingen lngd alls.
Allts r lngden aldrig ngot och blir inget heller.
Citera
2008-02-18, 23:24
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veclock
h, till alla som sger att tid inte existerar och att mnniskan endast hittat p det:

http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html
http://www.youtube.com/watch?v=qU1fixMAObI
Det var ju mest en rolig id, fr vl ta tillbaka det, men det viktiga jag menade var ju i alla fall vra sinnens ofullstndighet.

Vldig intressant i alla fall med dessa olika dimensioner.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in