2008-02-15, 03:13
Moderator
Evil Eds avatar
Det r egentligen redan sagt... Att leva r att d en smula.
Citera
2008-02-15, 03:16
Moderator
Evil Eds avatar
Eller som jag skulle sga det, och det har skerligen redan sagts, om jag vaknar imorgon s blir vrlden fylld av nya mjligheter, och tid blir pltsligt morgondag.
Citera
2008-02-15, 03:22
Medlem
Varken bredd, hjd, djup eller tid finns. Det r bara nr man inser att det hr inte r det absoluta som man kan komma fram till det som Einstein tog till sig den sista delen av sitt liv.

Men om man inte antar vissa regler och jobbar utifrn dem, s blir allt overskdligt. Men hur ska vrlden kunna visa sig om man arbetar med ngot som r skapat av vrldens regler? Men hur ska man d kunna komma framt om man inte kan anta dessa saker? Antingen s fr man skapa ngot nytt, eller s sger detta att det inte gr att komma fram till den slutgiltiga lsningen, eller s har vi den framfr oss men kommer aldrig att f reda p den.
Citera
2008-02-15, 03:28
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Varken bredd, hjd, djup eller tid finns. Det r bara nr man inser att det hr inte r det absoluta som man kan komma fram till det som Einstein tog till sig den sista delen av sitt liv.

Men om man inte antar vissa regler och jobbar utifrn dem, s blir allt overskdligt. Men hur ska vrlden kunna visa sig om man arbetar med ngot som r skapat av vrldens regler? Men hur ska man d kunna komma framt om man inte kan anta dessa saker? Antingen s fr man skapa ngot nytt, eller s sger detta att det inte gr att komma fram till den slutgiltiga lsningen, eller s har vi den framfr oss men kommer aldrig att f reda p den.

Att du nmner Einstein i samma ordbajs som ditt, gr att du ska skmmas, stt dig i ett hrn och fundera, fr din del, lt det inte bli ngot mera.
Citera
2008-02-15, 03:51
Medlem
Tid r rrelse
Citera
2008-02-15, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
den slutgiltiga lsningen

Detta h ade jag grnha disikutera med dig i en annan trd faktiskt.
Citera
2008-02-16, 02:35
Medlem
rhizas avatar
allting sker samtidigt, det finns inget d eller sen bara vr uppfattninga av vrlden. men andra sidan s s bygger vr personliga varseblivninga av vrlden p att vi anvnder oss av tid fr att greppa ngot ver huvudtaget s d finns tid. s vi anvnder tid fr att frst ett tidlst varande.

finns rtt? eller finns det bara en frekvens av strling frn solen som reflekterar mot ytor som vr hjrna bygger om till "rd" fr att vi inte ska springa rakt in i brandbilen.

det va god l p kvarnen iaf. 2 tinmmar sen...
Citera
2008-02-16, 22:33
Medlem
morgontrtts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAS
Jag tror nd tid existerar, Men jag fattar inte hur.

Eftersom framtid finns och dtid...

Men finns nutid?

nutiden har ju ingen "lngd" i sig och har den ingen lngd borde den inte existera?. Frstr nn? som att st p ett ondligt vasst knivegg liksom... S vasst att inte spetsen finns.
Tvrtom, framtid och dtid r bara olika begrepp fr att beteckna vilken nutid det handlar om utifrn betraktaren.
Nutiden r det som finns; det som du upplever just nu. Fr en mnniska har nutiden visst lngd, ty de elektriska impulserna till hjrnan har begrnsad hastighet, varfr vi bara kan ta in intryck med begrnsad hastighet. D intrycken sker i en fr oss spass snabb fljd upplever vi verkligheten som en kontinuitet.
Citera
2008-02-16, 23:06
Medlem
Aexil Kongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgontrött
Tvrtom, framtid och dtid r bara olika begrepp fr att beteckna vilken nutid det handlar om utifrn betraktaren.
Nutiden r det som finns; det som du upplever just nu. Fr en mnniska har nutiden visst lngd, ty de elektriska impulserna till hjrnan har begrnsad hastighet, varfr vi bara kan ta in intryck med begrnsad hastighet. D intrycken sker i en fr oss spass snabb fljd upplever vi verkligheten som en kontinuitet.

Du sa vad jag tnkte.
Citera
2008-02-17, 00:02
Medlem
lrajt, eftersom man brjat diskutera dtid, framtid och nutid, s, lgger jag fram en lnk om just detta:

http://en.wikipedia.org/wiki/A-series_and_B-series

Det rr sig om A-tid och B-tid, dr den frra placerar hndelser utifrn framtid, nu, dtid, och den senare placerar hndelser i fre, efter (statisk syn).
Citera
2008-02-17, 00:03
Medlem
Hannes2ks avatar
Innan ni faktiskt frsker svara p frgan om dess existens, kan ngon hr ge en kortfattad begreppsregogrelse fr tid, och sga vad tid r? Jag frskte svara p frgan som trdskaparen stllde men jag fastnade stndigt i att jag inte riktigt vet, eller kan frklara vad tid faktiskt r. Om jag har frsttt det rtt (all fysik) s hade tiden en brjan och kommer ocks att ha ett slut (beroende p vilken teori om hur universium kommer utvecklas man str bakom)?

Om vi frutstter att universum har en brjan och ett slut, r tid d avstndet, eller mellanrummet mellan a och b, dr a och b fr st fr brjan och slutet? Allt som sker mellan a och b sker i tid och rum, precis som nr jag skrev det hr inlgget brjade vid a, det vill sga ingenting, och slutade vid b, det vill sga det frdiga inlgget. Kan tid allts vara en viss ordning som stndigt rr sig i ett hll, det vill sga framt, dr olika variabler fr vad som sker i tid pverkas av fysikens lagar?

Ngon som r mer insatt n jag?
Citera
2008-02-17, 00:08
Medlem
C M Burnss avatar
Mnniskan uppfann tiden fr att allt skulle bli lite enklare och mer organiserat. Det som vi kallar "tid" r i sjlva verket bara universella rrelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in