Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-12, 20:02
Medlem
Denoms avatar
Jag kom att tänka på en sak. Allting vi lever i är frekvenser, det vi ser är frekvenser (nerver skickar regelbundna pulser med information till hjärnan som tolkar det vi ser), Elektronik (såsom radio, tv, datorer mm.) och in i dom minsta atomerna så består allt av vibrationer, frekvenser eller hur man nu vill namnge det hela. Så finns det då någon flytande tid eller är allting bara små förändringar i form av olika frekvenser som inträffar så många ggr varje sekund att allting uppfattas som en flytande tid?
Citera
2008-02-12, 20:22
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag kom att tänka på en sak. Allting vi lever i är frekvenser, det vi ser är frekvenser (nerver skickar regelbundna pulser med information till hjärnan som tolkar det vi ser), Elektronik (såsom radio, tv, datorer mm.) och in i dom minsta atomerna så består allt av vibrationer, frekvenser eller hur man nu vill namnge det hela. Så finns det då någon flytande tid eller är allting bara små förändringar i form av olika frekvenser som inträffar så många ggr varje sekund att allting uppfattas som en flytande tid?

Det var den sämsta ursäkt för att tid inte skulle existera på länge..
Citera
2008-02-12, 20:29
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Okej, sekund var helt klart fel ordval att använda, men detta var en spekulering och inget konstaterande. Och hur många argument för att tid inte skulle existera har du hört i dina få dagar?
Citera
2008-02-12, 22:35
Medlem
Tid existerar inte på samma sätt som ett träd eller en stol så man kanske kan säga att tid inte existerar . Jag tror att Kant var inne på att tid och rum är förutsättningar för existensen av tingen i sig.
Citera
2008-02-12, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Tid existerar inte på samma sätt som ett träd eller en stol så man kanske kan säga att tid inte existerar . Jag tror att Kant var inne på att tid och rum är förutsättningar för existensen av tingen i sig.

Jajo, om man nu förutsätter att borttagning av den mänskliga synpunkten är ett faktum. Helt rätt.

Något som omöjligen kan gå framåt eller att inte ha plats att växa går ju inte.
Citera
2008-02-13, 13:05
Medlem
Tid finns ju, men vi uppfattar den olika.
Citera
2008-02-13, 13:07
Medlem
tid

tid är relativ som en gubbe en gång sade.
Citera
2008-02-14, 00:51
Medlem
capzyLs avatar
Tiden är ju bara en förklaring för vad som händer, men helt klart är ju att saker går åt ett håll. Har man en gång gjort en sak så går den inte att göra ogjord. Du ju flytta tillbaka en blomkruka men du kan aldrig omintetgöra faktumet att du en gång flyttat den.
Tiden existerar imo.
Citera
2008-02-14, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kos

Vill tilägga lite, eller förtydliga: Kant menade att rum och tid är åskådningsformer som formar tinget så som det uppenbarar sig för oss. Åtkomst till tinget i sig är omöjlig, och därför kunskap om vad det är inte möjlig. Men visst Kant menade att det inte kan finnas framträdelser utan något som framträder, och att det i sig är något annat än framträdelsen. Alltså måste tinget i sig existera pga framträdelser i den empiriska världen.

TS: Om det är som en teve med frames per sekund, vad är det som händer när skärmen är svart? Rimligen måste varaktigheten på svart bild bestämmas av tid annars kan den svarta bilden inte överhuvud existera, blinkningen finns inte. Och var är frekvensen då?

Är liknelsen habil?

Edit; tillägg; kanske förutsätter du en annan syn på tid när du förklarar tid på detta sätt? ...Sådär! Nog den poängen jag vill få fram.
Senast redigerad av Seburo C-X 2008-02-14 kl. 01:19.
Citera
2008-02-14, 00:57
Medlem
Andvaris avatar
Jag tror heller inte att tid existerar.

Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung

Lönt att citera när du är den förste som svarar?
Citera
2008-02-14, 14:05
Medlem
BASs avatar
Jag tror ändå tid existerar, Men jag fattar inte hur.

Eftersom framtid finns och dåtid...

Men finns nutid?

nutiden har ju ingen "längd" i sig och har den ingen längd borde den inte existera?. Förstår nån? som att stå på ett oändligt vasst knivegg liksom... Så vasst att inte spetsen finns.
Citera
2008-02-14, 17:15
Medlem
Andvaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAS
Jag tror ändå tid existerar, Men jag fattar inte hur.

Eftersom framtid finns och dåtid...

Men finns nutid?

nutiden har ju ingen "längd" i sig och har den ingen längd borde den inte existera?. Förstår nån? som att stå på ett oändligt vasst knivegg liksom... Så vasst att inte spetsen finns.

Nutid, nä det finns nog inte. Tror bara att det finns dåtid och framtid. Svårt att snacka om, heh, men hur kan nutid existera när den går förbi en hela tiden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in