Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-02-12, 18:18
Medlem
Vet inte om detta ska in på forum del jobb eller ekonomi.. men, men..

Jag har en projektanställning som slutar sista april.
Har 8 sparade semesterdagar från sommarens semester, och har 28 intjänade nya semesterdagr för i år som jag då inte kan ta ut i sommar då min anställning slutar innan dess.

Mina frågor.

- Har jag rätt att kräva/ be om alla 36 dagar som pengar istället för lediga dar?
- Hur mycket i pengar blir det om jag har en lön på ca 19000:-/mån?
Citera
2008-02-12, 18:24
Medlem
Tjippmunks avatar
du får ut dina semesterdagar i pengar när du slutar din anställning. annars får man aldrig ut semester i pengar. (eller?)
Citera
2008-02-12, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asburypark
Vet inte om detta ska in på forum del jobb eller ekonomi.. men, men..

Jag har en projektanställning som slutar sista april.
Har 8 sparade semesterdagar från sommarens semester, och har 28 intjänade nya semesterdagr för i år som jag då inte kan ta ut i sommar då min anställning slutar innan dess.

Mina frågor.

- Har jag rätt att kräva/ be om alla 36 dagar som pengar istället för lediga dar?
- Hur mycket i pengar blir det om jag har en lön på ca 19000:-/mån?

När du slutar så ska du ju per automatik få pengar för att återstående semesterdagar.

En fråga om dina 28 dgr du tjänat ihop i år, är de för kalenderåret 2008 eller för 1 april 2007 - 31 mars 2008?
För om det är det förstnämnda så får du ju inte betalt för mer än en tredjedel av de 28 dagarna.
Citera
2008-02-12, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
När du slutar så ska du ju per automatik få pengar för att återstående semesterdagar.

En fråga om dina 28 dgr du tjänat ihop i år, är de för kalenderåret 2008 eller för 1 april 2007 - 31 mars 2008?
För om det är det förstnämnda så får du ju inte betalt för mer än en tredjedel av de 28 dagarna.

Svar: för 1 apr 07 - 31/3-08

Och hur mycket pengar blir det.. kommer inte ihåg för vad jag fick förra sommarn. Men det motsvarar väl ca en vanlig månadslön?
Andra jag frågat har sagt att jag får allt från 2000:- till 18000:- för de där dagarna.
Citera
2008-02-12, 21:23
Medlem
Citat:
Svar: för 1 apr 07 - 31/3-08

Och hur mycket pengar blir det.. kommer inte ihåg för vad jag fick förra sommarn. Men det motsvarar väl ca en vanlig månadslön?
Andra jag frågat har sagt att jag får allt från 2000:- till 18000:- för de där dagarna.

Beror på om du är tjänsteman eller kollektivare.

Men som kollektivare så räknar du ihop vad du hade för skattepliktiga belopp på lönespecen från löning den 25/4 -07 och fram till 25/3 -08. För har du jobbat över och/eller har OB så får du semesterersättning på dom slantarna oxå.

Men säg att du inte jobbat över eller har OB och du hade en månadslön på 19papp.

19.000x12 (månader) = 228.000:-
228.000x13% (semestersersättningen) = 29.640:-
Men eftersom du får ut det i en klumpsumma så brukar man dra 50% skatt. Dvs 29.640/2 = 14.820:- borde du få ut i handen + semersättningen för aprilmånad -08 = 19.000x13% = 2.470/2 = 1.235:-.

Är du tjänsteman tror jag det är 0,8% istället för 13%. En jävla skillnad men då har tjänstemännen andra fördelar, bla pensionspengarna.
Och dom där 13% är en cirkasiffra. Men man får en fingervisning iaf.

När jag var kollektivare och gick på semester hade jag dubbel lön pga att jag året innan hade jobbat över duktigt mycket + hade OB-ersättning.
Senast redigerad av turbo75 2008-02-12 kl. 21:25.
Citera
2008-02-12, 21:24
Medlem
På mitt jobb får man nog mer än vanligt per semesterdag av nån anledning.
Men du lär ju få typ 1,5 månadslöner kan man tycka?
Har företaget ingen löneavdelning / revisor du kan fråga?

edit: sjukt mkt bättre svar ovan såg jag precis men ändå
Citera
2008-02-12, 22:43
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75

Är du tjänsteman tror jag det är 0,8% istället för 13%. En jävla skillnad men då har tjänstemännen andra fördelar, bla pensionspengarna.

Det stämmer det du skriver om kollektivare dock så har du missuppfattat vad som gäller för tjänstemän. För de allra flesta tjänstemän räknas värdet på innestående semester ut enligt följande:

Varje innestående semesterdag är värd 4,6% av månadslönen, till det kommer ett semestertillägg som är 0,8% av månadslönen (per innestående semesterdag). Dvs om man vill räkna ut innestående semester i reda pengar så tar man helt enkelt sin månadslön x 5,4% x antal dagar. Det är absolut inte sämre att vara tjänsteman i semesterhänseende.

Sen kan det var värt att tänka på att semestertillägget inte alltid betalas ut i samband med att semesterdagen tas ut, det är ganska vanligt att tillägget betalas ut i en klump på sommaren (dvs för alla intjänade dgr som hör till det gälllande semesteråret).

För att kunna svar helt på frågan som TS hade måste vi ju veta:
1. När anställningen började
2. Hur många dagar som han tagit ut (inkl förskott)
3. Hur semestertillägget har betalats ut (om han är tjänsteman)
4. Lön (månadslön om tjänsteman eller total lön om kollektivare)
Citera
2008-02-13, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Det stämmer det du skriver om kollektivare dock så har du missuppfattat vad som gäller för tjänstemän. För de allra flesta tjänstemän räknas värdet på innestående semester ut enligt följande:

Varje innestående semesterdag är värd 4,6% av månadslönen, till det kommer ett semestertillägg som är 0,8% av månadslönen (per innestående semesterdag). Dvs om man vill räkna ut innestående semester i reda pengar så tar man helt enkelt sin månadslön x 5,4% x antal dagar. Det är absolut inte sämre att vara tjänsteman i semesterhänseende.

Sen kan det var värt att tänka på att semestertillägget inte alltid betalas ut i samband med att semesterdagen tas ut, det är ganska vanligt att tillägget betalas ut i en klump på sommaren (dvs för alla intjänade dgr som hör till det gälllande semesteråret).

För att kunna svar helt på frågan som TS hade måste vi ju veta:
1. När anställningen började
2. Hur många dagar som han tagit ut (inkl förskott)
3. Hur semestertillägget har betalats ut (om han är tjänsteman)
4. Lön (månadslön om tjänsteman eller total lön om kollektivare)

Oavsett hur mycket jag jobbar övertid eller hur mycket OB jag har så får jag samma semesterersättning när jag är tjänsteman. Och då är den "bara" på 4,6%.
HUR kan det inte vara sämre än dom 13% jag annars skulle få på "semesterårslönen" där övertid och OB är semesterersättningsgrundande???

När jag skulle förhandla upp min lön som driftansvarig så sa man att jag då var tvungen att gå från kollektivare till tjänsteman.

Som kollektivare hade jag då 17.000 i grundlön + 3.000 i sk förmanstillägg = 20.000:-.
När jag då efter den förhandlingen hade blivit tjänsteman istället, så fick jag 24.000 i grundlön. Dock var dom lite fula då lönechefen vid första löneutbetalningen berättade att när jag blev tjänsteman istället för kollektivare först "förlorade" ca 1.000:-/månad i semesterersättning + ca 1.500:-/månad i OB-ersättning, då båda dessa har sämre ersättningar än vad kollektivavtalet säger.
Så min löneförhandling som gav mig +4.000:-/månad blev ju egentligen 4.000-1.000-1.500 = +1.500:-/månad.

Dock ramlade andra fördelar in. Övertidsersättningarna var bättre och pensions-biten var betydligt bättre. Och sen att jag fick bättre timpenning.
Citera
2008-02-13, 10:04
Medlem
Har kollat på min lönespec nu.
Har tre kolumner Kvarstående semester (8 dgr), Förskottssem (2 drg), sparad sem (0).

Jag ska väl kontakta löneansvarig eller facket om detta men vill inte än. Vill inte kontakta chefen heller för vill inte bli beordrad att ta ut semester innan jag slutar utan vill försöka se till att jag får det i pengar.

Det där 8 dagarna kan jag väl få ut i pengar, även om det står i kolumnen kvarstående semester?

Sen att det står 2 och 0 gör mig lite konfunderad. Har ju jobbat på som vanligt och bör väl ha tjänat in mina semesterlön för ca 25 dar.. men det står inget om det på lönespecen?

Min anställning har varit / ska vara maj 06 till april 08.

Jag bör väl ändå kunna få ut ca en månadslön för semesterdagarna. Hm.. börjar bli lite orolig. Har räknat med de pengarna.
Citera
2008-02-13, 10:19
Medlem
Citat:
Har kollat på min lönespec nu.
Har tre kolumner Kvarstående semester (8 dgr), Förskottssem (2 drg), sparad sem (0).

Jag ska väl kontakta löneansvarig eller facket om detta men vill inte än. Vill inte kontakta chefen heller för vill inte bli beordrad att ta ut semester innan jag slutar utan vill försöka se till att jag får det i pengar.

Det där 8 dagarna kan jag väl få ut i pengar, även om det står i kolumnen kvarstående semester?

Sen att det står 2 och 0 gör mig lite konfunderad. Har ju jobbat på som vanligt och bör väl ha tjänat in mina semesterlön för ca 25 dar.. men det står inget om det på lönespecen?

Min anställning har varit / ska vara maj 06 till april 08.

Jag bör väl ändå kunna få ut ca en månadslön för semesterdagarna. Hm.. börjar bli lite orolig. Har räknat med de pengarna.

Du har rätt att spara 5 semdagar per år. Övriga 3 som blir kvar kan dom kräva att du tar ut innan den sista mars.
Förskottssemester är något man får betala tillbaka den dagen man slutar. Möjligt att du kan kvitta dom mot dom dagar du har kvar nu.

Dina 25 dagar du tjänat ihop under det gångna året ser du ju inte förrän du jobbat hela det sk semesteråret. Dvs dom finns tillgängliga from 1april.

Så om du inte tar ut några semesterdagar innan den sista mars bör det på din lönespec den 25 april stå följande (om dom hunnit sammanställa det):
Kvarstående semester (3 + 25 dgr), Förskottssem (2 drg), sparad sem (5).

Att det står 3 + 25 är för att du ju max får spara 5 dagar. Men eftersom du hade 8 dagar kvar så blir det 3 dagar över som man lägger bland kvarstående semester. Dock tas dessa ut före dina ordinarie 25 dagar.

Dom kan inte kräva att du ska ta ut alla dina 8 kvarstående semesterdagar. Dom kan enbart kräva att du ska ha 4 veckor semester på sommaren. Du kan kräva att få dom sammanhängande men inte NÄR dom ska förläggas. Det bestämmer arbetsgivaren. Du kan komma med förslag.
Dom övriga 5 semdagarna kan du spara i max 5år. Sen kan arbetsgivaren kräva att du tar ut dom.
Citera
2008-02-13, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Du har rätt att spara 5 semdagar per år. Övriga 3 som blir kvar kan dom kräva att du tar ut innan den sista mars.
Förskottssemester är något man får betala tillbaka den dagen man slutar. Möjligt att du kan kvitta dom mot dom dagar du har kvar nu.

Dina 25 dagar du tjänat ihop under det gångna året ser du ju inte förrän du jobbat hela det sk semesteråret. Dvs dom finns tillgängliga from 1april.

Så om du inte tar ut några semesterdagar innan den sista mars bör det på din lönespec den 25 april stå följande (om dom hunnit sammanställa det):
Kvarstående semester (3 + 25 dgr), Förskottssem (2 drg), sparad sem (5).

Att det står 3 + 25 är för att du ju max får spara 5 dagar. Men eftersom du hade 8 dagar kvar så blir det 3 dagar över som man lägger bland kvarstående semester. Dock tas dessa ut före dina ordinarie 25 dagar.

Dom kan inte kräva att du ska ta ut alla dina 8 kvarstående semesterdagar. Dom kan enbart kräva att du ska ha 4 veckor semester på sommaren. Du kan kräva att få dom sammanhängande men inte NÄR dom ska förläggas. Det bestämmer arbetsgivaren. Du kan komma med förslag.
Dom övriga 5 semdagarna kan du spara i max 5år. Sen kan arbetsgivaren kräva att du tar ut dom.

Ok. Min undran var mest om jag garanterat kan räkna med att när min anställning slutar 30/4 att jag får pengar för semestern på i alla fall 15000:-
Citera
2008-02-13, 11:32
Medlem
Citat:
Ok. Min undran var mest om jag garanterat kan räkna med att när min anställning slutar 30/4 att jag får pengar för semestern på i alla fall 15000:-

Enligt min uträkning längre upp så borde du ju iaf få ut i handen 16papp i bara semesterersättning.
Och då har vi ju inte räknat med dom 8 dagar du har kvar "för i år".

Men kolla med lönekontoret och förklara att du ska sluta och vill veta en ungefärlig siffra semersättningen ger. Så att du typ redan nu kanske kan planera semestern då just dessa pengar ska läggas undan för semestern i sommar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in