Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-02-13, 14:56
Medlem
PaulSmiths avatar
Är det inte enklast att du frågar löneadministratören på ditt jobb? De är anställda för att hjälpa dig med dessa frågor! Dvs det är nåt helt naturligt att du frågar dem och däremed får du ett definitivt svar!
Citera
2008-02-13, 16:20
Medlem
semesterlönen är 1.2 % av års lönen eller liknade,
för arbetsgivaren är det en skuld det är altså bara pengar i gentligen skiter han i om du har semester eller ej
Citera
2008-02-13, 20:07
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Oavsett hur mycket jag jobbar övertid eller hur mycket OB jag har så får jag samma semesterersättning när jag är tjänsteman. Och då är den "bara" på 4,6%.
HUR kan det inte vara sämre än dom 13% jag annars skulle få på "semesterårslönen" där övertid och OB är semesterersättningsgrundande???

Du kan inte jämföra 13% på den totala lönen mot de 5,4% som jag nämner eftersom det är % på helt olika belopp. Det har en viss betydelse Måste nog ta ett räkneexempel för att visa skillnaden:

Två personer har en lön på 25 000 kr per månad

För tjänstemannen (med 25 dagars semesterrätt i detta fall) innebär det att hans semesterersättning totalt blir :
5,4% x 25 x 25000 = 33 750

För kollektivaren blir det:
300 000 x 13% = 39 000 (fast då har vi räknat semester på semester också så egentligen blir det snarare 270 000 x 13% = 35 100

Som du ser är det ingen större skillnad. Semesterersättning på övertid för de flesta tjänstemän brukar man helt enkelt räkna ut genom att ta 12% på övertidersättningen där är skillnaden mot arbetare mao 1 procentenhet. Om du inte får semestererättning på övertiden så är det något ni specifikt har avtalat om den brukar annars betalas ut i samband med övertiden som ett tillägg. Semesterersättning ska utgå på all lön om inte annat avtalats.
Senast redigerad av snow_man 2008-02-13 kl. 20:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in