Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-02-12, 18:11
Har suttit på Mac OS-formdelen nu ett tag och på andra OSX/Apple hemsidor och jag stöter ofta på människor som talar om sina iBooks eller gammla G4;G3 osv. Och även handlar det ibland om människor som har köpt begangnade gammla Macintosh-datorer. Medans om jag läser i PC-forum så handlar det ofta om att köpa nya delar och att uppgradera till det senaste hela tiden och sällan handlar det om att man ska köpa något begangnat.

Är livslängden för Macintosh-datorer längre än för PC-datorer?

Jag har köpt en Macbook och är väldans nöjd, jag köpte till 4gb ram så jag ska kunna ha den så länge som möjligt, mitt mål är att jag inte ska byta dator på minst 7år (vilket är så länge jag kommer studera). Kommer jag kunna nå mitt mål? Vad säger ni som har äldre datorer, fungerar de fortfarande som ni vill att de ska fungera?
Citera
2008-02-12, 18:18
Medlem
En dator blir ju inte värdelös bara för att den har några år på nacken , det handlar om vad du ska göra på maskinen. Om det är till studier , alltså mest ordbehandling,kalkyler och surf som gäller så går det utmärkt på en 7år gammal dator. Inga problem alls faktiskt.

Dock så kanske det inte fungerar så bra om du klämmer in den senaste mjukvaran och sådant. Du får helt enkelt anpassa mjukvaran till åldern på maskinen. Nu använder jag inte MAC men jag har en gammal PC på 450mhz som är från 2001 eller något sådant. Kör windows 2000 på den och det fungerar utmärkt som surfburk och ordbehandlare. Testade att köra in XP men det blev alldeles för segt.

alltså , det som funkar bra på datorn idag kommer att fungera alldeles lika bra om 7år som om 20år. Så länge du underhåller maskinen med defragmenteringar och kanske en årlig ominstallation. Det är endast dom nya programmen som finns om 7år som kommer funka dåligt eller inte alls.
Citera
2008-02-12, 18:37
Tycker det är väldigt häftigt att du har en gammal 450mhz som du använder
Men det känns som om alla ska ha det senaste hela tiden, speciellt bland PC-användare. Detta kanske har att gör med att PC går så snabbt nu tiden eftersom det hela tiden kommmer nya delar som är värre och bättre, medans Macintosh datorer bara updateras typ 1 gång per år.
Citera
2008-02-12, 18:43
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Det finns inga spel till Mac. Därför behöver man inte uppgradera datorn.

Så enkelt är det. Folk som köper Macintosh är inte intresserade av spel, eller så har dom en konsoll under tven.
Citera
2008-02-12, 19:44
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Tycker det är väldigt häftigt att du har en gammal 450mhz som du använder
Men det känns som om alla ska ha det senaste hela tiden, speciellt bland PC-användare. Detta kanske har att gör med att PC går så snabbt nu tiden eftersom det hela tiden kommmer nya delar som är värre och bättre, medans Macintosh datorer bara updateras typ 1 gång per år.
Det är väl inget? Jag har en gammal Powermac på 180Mhz som jag använder med videobehandling. =)
Citera
2008-02-12, 19:46
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Det finns inga spel till Mac. Därför behöver man inte uppgradera datorn.

Så enkelt är det. Folk som köper Macintosh är inte intresserade av spel, eller så har dom en konsoll under tven.
Nänä? Då kanske jag hallicunerar varje gång jag använder mig utav min spelsamling till Mac?
Citera
2008-02-12, 20:08
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Är livslängden för Macintosh-datorer längre än för PC-datorer?
Rent hårdvarumässigt så tror jag inte att Macar håller längre än PC av bra kvalitet (dit räknas inte PC i 6000-kronors klassen).

Dock så är det relativt vanligt att man även köper AppleCare med sin Mac, vilken ju gäller i tre år. Naturligtvis finns även denna typ av försäkringar/garantier till PC, men inte till de budgetdatorer som finns på stormarknaderna (som säljs mest), och dessutom tror åtminstonde jag det är ovanligare att PC-köpare även köper till den extra försäkringen/garantin hos exempelvis Dell eller HP.

Därtill så är det ju så att varje version av OS X går snabbaresamma hårdvara än den förra versionen. Det gör ju att datorn går att använda längre eftersom nya versioner av OS X inte kräver hårdvaruuppdateringar. Jämför med Windows XP som krävde mer kräm ur burken än Windows 2000 gjorde, och Windows Vista som kräver åtskilligt mycket mer än Windows XP.
Citera
2008-02-12, 20:08
Medlem
linppans avatar
Sen mac börjat med intel har deras försäljning ökat med 45% (inte säker dock) Min bror har en Imac som han sitter och spelar på, tror många vill kombinera Arbete och spel och köper då en mac istället för en PC.

Det där med ålder. En pc blir gammal jätte snabbt och man får inget för dom, medans mac fortfarande har värde. Jag skulle sälja min fars G3 och jag kollade på priser på ebay dom låg på 300-500USD tänk då att datorn var från 1998-1999!!! Man skulle knapt på 1kr för en PC så gammal.

Hadde massor av macs förut har en mac i Garderoben från 1991 med 512k ram 25mhz processor 20-30mb hårdsik, funkar fortfarande såvitt jag vet

Jag tror lätt att du kommer kunna använda datorn i 7+ år, du kanske inte kan spela de nyaste spelen om du hade tänkt spela något.Alla program borde flyta fin fint
Citera
2008-02-12, 21:15
Medlem
disco_volantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus

Därtill så är det ju så att varje version av OS X går snabbaresamma hårdvara än den förra versionen.

Är det där riktigt sant?
Citera
2008-02-12, 21:35
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Nänä? Då kanske jag hallicunerar varje gång jag använder mig utav min spelsamling till Mac?

Jag skulle förtydligat mig. Jag menar inte kortspel och schack utan spel som kräver lite av datorn.
Citera
2008-02-12, 21:40
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Jag skulle förtydligat mig. Jag menar inte kortspel och schack utan spel som kräver lite av datorn.
jaha så Doom 3 och COD 2 och liknande kräver inget av en dator?
Citera
2008-02-12, 21:42
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disco_volante
Är det där riktigt sant?
Nä.

När jag köpte min iBook G4 1.2ghz med 768mb Ram så hade den OSX Panther (10.3). Sedan fick jag tag i OSX Tiger (10.4) då blev den slöare. Sedan lade jag nyligen in OSX Leopard (10.5) och då blev den ännu slöare. SÅ vad fan alla yrar om att deras maskiner blev snabbare skulle jag gärna vilja ha nåt bevis på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in