Flashback bygger pepparkakshus!
2008-02-12, 21:44
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disco_volante
Är det där riktigt sant?
Har varit så hittills iaf. Vet iaf att många med g4or upplevde att leopard vad rappare. Var så när tiger kom med
Citera
2008-02-12, 22:23
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
jaha så Doom 3 och COD 2 och liknande kräver inget av en dator?

Nej. Första bästa blocket-dator för 500:- klarar Doom III på max. Spelet är ju snart 5 år gammalt.

Vad jag menar är att folk som är intresserade av spel köper inte en Mac. Dom vill ha en snygg dator att skicka mail på. Då behöver man inte uppgradera datorn utan man köper en ny när den gamla gått sönder.
Citera
2008-02-12, 22:24
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Är det där riktigt sant?
Det har åtminstonde varit sant på de Macar jag har ägt. Min förra PowerBook G4 körde jag tre version av OS X på, fram till Tiger, varje ny version gick snabbare än den förra.

Detta borde inte vara särskilt kontroversiellt, det är allmänt känt att OS X har fått rejäla prestandaförbättringar i och med varje uppdatering. Jaguar gick ju exempelvis riktigt segt jämfört med Panther, på samma hårdvara.

Dock förväntar jag mig faktiskt inte att förbättringarna kommer fortsätta i samma omfattning i framtida versioner, känns som att OS X blivit riktigt "snappy" nu, jämfört med tidigare versioner.
Senast redigerad av /dev/jesus 2008-02-12 kl. 22:26.
Citera
2008-02-12, 22:39
Medlem
linppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Nej. Första bästa blocket-dator för 500:- klarar Doom III på max. Spelet är ju snart 5 år gammalt.

Vad jag menar är att folk som är intresserade av spel köper inte en Mac. Dom vill ha en snygg dator att skicka mail på. Då behöver man inte uppgradera datorn utan man köper en ny när den gamla gått sönder.

Jag är "intresserad" av spel och min nästa dator kommer högst troligt vis att vara en mac. Man kan ju ha octa-core med 32gb ram och 8800gt om man så önskar på de nya MacPro. Det där med 500 kr på blocket tvivlar jag på, men om du hittar än länk så.

OT: Känns som tråden kommer väldigt snart utvecklas till ett Mac vs Windows tråd :/
Citera
2008-02-12, 23:00
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linppan
Jag är "intresserad" av spel och min nästa dator kommer högst troligt vis att vara en mac.
Du är "intresserad" av spel men nämner Doom III och CoD2 som nån slags exempel på aktuella spel? Haha, ja allt är ju relativt.

Jag är helt Mac-frälst, men jag skulle aldrig påstå annat än att Mac har uselt spelutbud. Men det är fullständigt irrelevant, det är ändå bäst spelkänsla på riktiga spelkonsoller!
Citera
2008-02-13, 01:19
Medlem
Om man verkligen gillar spel så är det väl rätt korkat att köpa en mac? Dels för uppgraderings möjligheterna är rätt begränsade och dels för att det inte kommer i närheten av lika mycket spel till Mac som på PC.

Man köper inte en Mac för spel helt enkelt. Ni inbillar er
Citera
2008-02-13, 01:25
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppp
Om man verkligen gillar spel så är det väl rätt korkat att köpa en mac? Dels för uppgraderings möjligheterna är rätt begränsade och dels för att det inte kommer i närheten av lika mycket spel till Mac som på PC.

Man köper inte en Mac för spel helt enkelt. Ni inbillar er
Vill man spela mer spel än macutbudet så är det inga problem. Jag spelar utan problem alla mina 40 pc spel genom att växla till win xp.
Citera
2008-02-13, 01:38
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Är det där riktigt sant?
Version 10.1, 10.2 och 10.3 blev markant snabbare än föregångarna på samma hårdvara. På en G3 blev dock 10.4 komigennuförhelvete-seg.

På min nuvarande Mac märkte jag ärligt talat ingen skillnad mellan 10.4 och 10.5.
Senast redigerad av Schlomo ben Goy 2008-02-13 kl. 01:41.
Citera
2008-02-13, 01:51
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linppan
Det där med ålder. En pc blir gammal jätte snabbt och man får inget för dom, medans mac fortfarande har värde. Jag skulle sälja min fars G3 och jag kollade på priser på ebay dom låg på 300-500USD tänk då att datorn var från 1998-1999!!! Man skulle knapt på 1kr för en PC så gammal.
Man får inte glömma att en del säljer sina Macar till fantasipriser, och det är ju inte säkert att de lyckas sälja heller. Kollade på blocket för ett tag sedan och såg någon som sålde en "Yikes!", i praktiken en upphottad blådåre som var billighetsvarianten av Sawtooth-G4rna, med 350 MHz processor och 10 GB HD för 4500. Bara en idiot skulle betala det.
Men det stämmer helt klart att Macar har ett bra andrahandsvärde. Dessvärre verkar byggvaliteten sjunkit de senaste åren, när de kinesiska slavarbetarna har fått jobba 23-timmarspass för att hänga med i efterfrågan.
Citera
2008-02-13, 10:28
Medlem
Meursaults avatar
Instämmer att nya versioner av OSX är snabbare. Jag har iofs inte försökt installera någon av dom senaste på G3, men både min iMac, morsans iMac och syrrans Powerbook har mått bra av varje uppgradering jag har installerat från 10.2 till 10.4, utan hårdvaru-uppgraderingar.
Citera
2008-02-13, 12:12
Bannlyst
Mac har något slags mervärde iallafall, när PC känns som en slit o släng produkt. Det är bra byggen, fin ingenjörskonst och stabila grejer. Jag har flera bekanta som har G3or som huvuddatorer i musikstudior som spelar in etablerade band jämnt och ständigt. Fungerar klockrent, något en 7 år gammal Dell aldrig klarat av.
Senast redigerad av ★★★ 2008-02-13 kl. 12:18.
Citera
2008-02-13, 12:23
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
Mac har något slags mervärde iallafall, när PC känns som en slit o släng produkt. Det är bra byggen, fin ingenjörskonst och stabila grejer. Jag har flera bekanta som har G3or som huvuddatorer i musikstudior som spelar in etablerade band jämnt och ständigt. Fungerar klockrent, något en 7 år gammal Dell aldrig klarat av.

Nej, för sju år sedan så spelades det inte in någon musik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in