2008-02-14, 22:25
Medlem
l00zekks avatar
Hur är egentligen sambandet mellan "intelligens" och cynism? Existerar den lyckliga cynikern?
Citera
2008-02-15, 14:50
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tattler
jasså? hur då?
Smarta människor mår ofta dåligt. Intelligens är en börda.
Citera
2008-02-15, 15:34
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Hur är egentligen sambandet mellan "intelligens" och cynism? Existerar den lyckliga cynikern?

Tog upp en liknande frågeställning i mitt tidigare inlägg. Jag kan tänka mig att cynikern, som gör något åt någon typ av elände(vetefan vad, men frivilligarbete eller whatever) kan känna att den gör något meningsfullt och därmed kanske den upplever en typ av lycka. Men att bara leva i all skit, och bara stå ut utan att acceptera det kan ju omöjligtvis leda till någon lycka.
Citera
2008-02-15, 16:53
Medlem
zappy2s avatar
Lyckligt ovetande? Naturligt vis tror jag att det är så.
Citera
2008-02-15, 17:02
Medlem
Världssjälens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Det är att inte inse dessa saker jag i det här fallet definerar som dumhet, altså inte om man inte klarar av algebra osv. Detta hänger ju inte nödvändigtvis ihop.

Så det du menar med dumhet är avsaknad av självinsikt, allmänbildning och empati? Vad menar du med lycka förresten? Är det avsaknaden av olycka, att vara vid god hälsa och ha goda relationer eller något annat?
Citera
2008-02-15, 18:16
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Jadå! Skulle jag ha gått på det där senaste anfallet av "oh noes gatuvåld!" så skulle jag förmodligen ha blivit olycklig. Istället så ser jag uppståndelsen för vad det är - någon annan än de som bor ute i förorterna blev ihjälslagen och en överklasspojk fick sig en släng av weltschmertz.
Citera
2008-02-15, 18:38
Medlem
alprazolam_s avatar
Ju smartare man är, ju mer inser man hur fucked upp allting är; och hur osmarta vi egentligen är...

~I think, therefore I suffer~
Citera
2008-02-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Nej, en jävla grek är ett uttryck där jag kommer ifrån.

Ex.
-Jag glömde biljetterna
-O din jävla grek, hur ska vi nu komma in?

Har inte alls med nationalitet och göra.

jag förstår nu men jag tycker du ska leta upp ett annat uttryck för det är nog rätt så stötande. Jag är ingen grek asså (och tydligen ingen turk )
Citera
2008-02-16, 16:03
Medlem
Kanzlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Jag har insett att desto äldre jag blir, desto sämmre mår jag. När man börjar se all skit som finns överallt, och hur dåligt andra mår är det svårt att gå runt och vara glada, i alla fall för mig. När man var yngre och mer ointelligent fattade man inte saker och därför blev allt mycket enklare vilket resulterade i mindre olycka.
Jag ser ofta ner på ointelligenta personer, men frågan är om man inte istället skall vara avundsjuk på dem?
Tror ni att "de" har lättare att bli lyckliga eftersom de inte tänker lika mycket?

"Happiness in intelligent people is the rarest thing I know"

- Ernest Hemingway
Citera
2008-02-16, 16:31
Medlem
Pentanistens avatar
Är man ledsen så är man jävla smart.
Citera
2008-02-16, 17:12
Medlem
Blå Rutas avatar
Fjortonåriga emotjejer skär sig i armarna, tycker världen är hemsk, tycker dom är smartare än alla andra och hatar allt och alla. Det är väl ungefär så ni beskriver er själva också? Anser ni också att fjortonåriga emotjejer är en av dom mest intelligenta grupperna i samhället? Nej, det gör ni inte.

Är ni intelligenta och vill bli lyckliga så gör som jag, uppskatta alla underbara ögonblick som intelligent, t.ex. när ni ser idioter som fastnar i snurrdörrarna på flygplatsen. Skratta inombords och tänk var skönt det är att inte vara så puckad.
Använd er intelligens till att göra er lyckliga. Man blir inte lycklig av att vara intelligent om man bara sitter i ett hörn och tycker man är smart. Det måste ju vara det värsta man kan vara i livet? Sitta där och inse hur jävla mycket man fuckar upp sitt eget liv fast man har förutsättningar för stordåd.

Lär er saker. Tänk ut lösningar på saker. Planera bättre. Lös problem som annars hade orsakat mängder med merarbete och krångel. Utnyttja det som ni så envist hävdar att ni har.
Citera
2008-02-16, 20:08
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
varför skulle du varit mer ointelligent när du var yngre? du menar mindre allmänbildad?
Helt ute och cyklar är du inte, enligt mig, men hjärnan utveklas ju ända till 20-årsåldern.

Är man tillräckligt intelligent kan man bli bättre på att bädda för lycka, som jag ser det.

Som vanligt finns det många faktorer som spelar in, tror inte intelligens behöver betyda olycka och dumhet lycka, nödvändigtvis.

Tror få människor är riktigt jävla lyckliga, kostant. Oavsett intelligensnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in