2008-02-12, 16:09
Medlem
Shine_s avatar
Jag har insett att desto äldre jag blir, desto sämmre mår jag. När man börjar se all skit som finns överallt, och hur dåligt andra mår är det svårt att gå runt och vara glada, i alla fall för mig. När man var yngre och mer ointelligent fattade man inte saker och därför blev allt mycket enklare vilket resulterade i mindre olycka.
Jag ser ofta ner på ointelligenta personer, men frågan är om man inte istället skall vara avundsjuk på dem?
Tror ni att "de" har lättare att bli lyckliga eftersom de inte tänker lika mycket?
Citera
2008-02-12, 16:16
Medlem
Herr gurkas avatar
Jag tror definitivt att du har rätt då jag aldrig träffat en riktigt dum person som är olycklig. Som exempel hade vi i min högstadieklass en jävla grek som var riktigt korkad. Han var alltid glad och kunde inte fatta när någon var elak mot honom. Jag själv som är lite smartare än så har varit nere i flera depressioner och börjar inse vilket jävla helvete jorden är egentligen... Nu tog jag kanske i men så trevlig som alla säger är den inte.

Nirvanas låt "Dumb" handlar om just detta och beskriver det på ett mycket bra sätt.
Citera
2008-02-12, 16:59
Medlem
l00zekks avatar
Håller med om att det kan komma som en överraskning speciellt om man varit okunnig om den sidan av världen. För mig blev det nog lite av en chock. Det är en cynisk värld vi lever i och det är inte helt obefogat. Men det går som vanligt att se världen från olika håll även om det kan vara svårt för många, speciellt då de är nere.

Om det har med intelligens att göra vet jag inte men det som funderar mycket över meningen med livet och liknande tror jag inte får ut så mycket av det förutom lite intellektuell stimulering för stunden. Om folk börjar fundera för att de är olyckliga eller är olyckliga för att det funderar vet jag inte(vet inte heller om sambande mellan filosofiska funderingar och olycka )

För att hålla sig till topic så skulle jag svara ja. Därmed inte sagt att intelligens leder till olycka.
Senast redigerad av l00zekk 2008-02-12 kl. 17:14.
Citera
2008-02-12, 20:07
Medlem
Il Patrones avatar
Vad är då definitionen av "dumhet"? Om vi säger att den här teorin stämmer; är det bristen på självinsikt hos "dumma" som gör dessa lyckligare? Trångsynthet?

Jag tror inte det har med att, per definition, vara dum eller smart att göra. Trots att jag kan känna igen känslan att ju mer man tänker - desto sämre mår man.
Jag tror att vårat välbefinnande grundar sig i våra känslor och tankemönster. Det i sin tur grundar sig inte i hur mycket eller lite man tänker, utan snarare HUR man tänker.

Men det är en intressant teori...
Citera
2008-02-12, 20:10
Bannlyst
Jag tror det, tror också det är därför folk dricker alkohol och/eller intar andra substanser.
Efter x-antal shootar är man ju alltid svinglad och riktigt dum-i-huvudet
Citera
2008-02-12, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Jag har insett att desto äldre jag blir, desto sämmre mår jag. När man börjar se all skit som finns överallt, och hur dåligt andra mår är det svårt att gå runt och vara glada, i alla fall för mig. När man var yngre och mer ointelligent fattade man inte saker och därför blev allt mycket enklare vilket resulterade i mindre olycka.
Jag ser ofta ner på ointelligenta personer, men frågan är om man inte istället skall vara avundsjuk på dem?
Tror ni att "de" har lättare att bli lyckliga eftersom de inte tänker lika mycket?

varför skulle du varit mer ointelligent när du var yngre? du menar mindre allmänbildad?
Citera
2008-02-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Jag tror definitivt att du har rätt då jag aldrig träffat en riktigt dum person som är olycklig. Som exempel hade vi i min högstadieklass en jävla grek som var riktigt korkad. Han var alltid glad och kunde inte fatta när någon var elak mot honom. Jag själv som är lite smartare än så har varit nere i flera depressioner och börjar inse vilket jävla helvete jorden är egentligen... Nu tog jag kanske i men så trevlig som alla säger är den inte.

Nirvanas låt "Dumb" handlar om just detta och beskriver det på ett mycket bra sätt.

Varför var det viktigt att påpeka att han var grek? å så en jävla grek? din depression beror kanske på din skeva självbild för jag tror inte du är så smart som du själv tror ..
Citera
2008-02-12, 20:39
Medlem
Citat:

yeah shine..fyfan, det är sant att det blir jobbigare när man bli äldre men jag vet inte vad det beror på. Det kanske är vetskapen om det kroppsliga förfallet som spelar in. Att man genom sina erfarenheter avlägsnar från "resten av mänsklighete" dvs såna som håller på att gå igenom saker man är färdig med.

anyways, jag läste en kul artikel i wikipedia om såna som tror att de kan mer än andra och har bra självförtroende för det.. det kanske är inte helt det vi pratar om men dock .. artikeln hittar du här
http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger_effect
Citera
2008-02-12, 20:42
Medlem
LoJs avatar
en trög mäniska tänker inte fter på massor runt omkring försölke rinte hitta det "där" utan nöjer sig då med det som är.
Citera
2008-02-12, 20:53
Medlem
Maxieboys avatar
Det är klart. Ointelligenta har oftast ingen självinsikt, de är inte medvetna om deras brister, de är ofta översociala och pratar mycket, det blir de glada av. De lallar sig genom livet, tänker inte på sin framtid, lever för stunden, blir roade av simpla saker. Ibland skulle man vilja vara en av dessa mindre intelligenta som inte kräver något särskilt för att bli stimulerade, och som inte tänker för mycket på sina problem. Då vore man nog lyckligare.
Citera
2008-02-12, 21:09
Medlem
l00zekks avatar
Intelligens kan antagligen definieras på olika sätt. Det är en svår fråga.
Citera
2008-02-12, 22:08
Medlem
ankuss avatar
Citat:
ointelligent?

Tog studenten i fjol, och efter ha hoppat på hamster hamsterhjulet, så har jag förstått att de är jävla jobb fall man vill bli något mer än ica-knegare här i livet.
Så jag kan hålla med om att mer kunskap om världen gör att vissa kan bli olyckligare
Senast redigerad av ankus 2008-02-12 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in