2008-11-17, 15:33
Medlem
Steppvargens avatar
Att mäta intelligens är ju inte helt tillförlitligt. Ändå får man väl anse att tex. IQ-test har viss relevans. Men att mäta lycka? Nej det går inte enligt min uppfattning. Lyckan och vad denna känsla innebär är allt för subjektiv. Vad är lycka? Och vem har förmågan och rätten att avgöra hur vida någon annan än en själv är lycklig eller inte?

Som sagt, jag anser att lycka är en individuell känsla som visserligen går att jämföra men resultatet av jämförelsen är otillförlitligt (hurvida vem som är lycklig och vem som är olycklig). Vissa kanske mår bra av att säga att de är olyckliga medan andra blir olyckliga över att säga att de är lyckliga. Att sen försöka bedöma en människas intelligens utifrån en subjektiv sanning som är omöjlig att fastställa i ett objektivt sammanhang tycker jag är absurt.
Citera
2008-11-19, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meric
Haaaaaaaaa! Många som tror att dem är intelligenta ocvh smarta är egentligen riktigt dumma jävlar, nästan retarda i vissa hävseenden. Bara för att de är "duktiga" och attraherade av logiska system så händer det ofta att det inte ser den mest allomfattande av dessa system, deras egen subjektiva upplevelse och värderingar. Nästa gång du ser att någon är "dum" tänk på om det kan vara så att att denna person lever ett bättre liv än du och att dina undermedvetna processer i avundsjuka projicerar en negativ värdering på denna individ, istället för att denna "dumhet" sitter fastklistrad på individen.

Men jag måste ge dig creds däremotför frågan, då många är okapabla att tänka kring det övergripande problemet. Det jag nu säger kommer nog ett flertal av er att sprida vidare med tiden när tillfälle ges:

Människor som aktivt ger sken av att vara kompetenta och smarta är idioter, icke-idioter ger ett ödmjukt och icke-kompetent intryck. Anledningen? Om man verkar kompetent så ökar sannolikheten att man blir utnyttjad och andra vill använda dig som hävstångseffekt för sina egna mål. Är man smart så gör man allt för att få både gott ställt och så mycket egen tid som möjligt. Detta är första lagret av försvar. Smarta vill undvika tids- och resurskrävande argumentation, så de skapar en slags yttre passivt lager som helgar deras mål.

tack
Citera
2008-11-19, 15:40
Medlem
highriders avatar
Min teori är att många av de som måste söka en förklaring på allt de ser, läser och upplever och som ofta generaliserar utifrån egna antaganden har lättare att bli olyckliga. Samhället är flertydigt och det finns inga generaliseringar att göra utanför de naturvetenskapliga gränserna. Visst finns det undersökningar och statistik som påvisar vissa samhällsfenomen men dessa visar aldrig en sanning, de förklarar aldrig alla bakomliggande faktorer. Jag skulle vilja påstå att detta är omöjligt. Detta har många svårt att förstå. För att om de har sett en, två eller till och med 100-tals personer agera på ett visst sätt så är det sanning för dem. De kan inte tänka i de abstrakta banorna som krävs för att se mångsidigheten och för att själv inse att de inte har tillräckligt med kunskap för att göra det.
Citera
2008-11-19, 17:59
Medlem
Jag har ofta tänkt likadant.
Ser jag tillbaka på tiden som barn så var jag ofta lycklig, livet var underbart och fullt med möjligheter. Ibland kunde jag få "glädjechockar" där lyckan bara exploderade för att livet just var så otroligt underbart.
Nu när jag blivit äldre och mer livserfaren känner jag sällan denna lycka.
Jag verkar ha kommit in i ett tänkande där ju äldre jag blir desto olyckligare blir jag. Riktigt deprimerande, fast det är väl vanligt att fler ungdomar känner så idag. Vet flera av mina kompisar som känner likadant. De som är lite "iq-befriade" verkar dock fortfarande lyckliga fast det kanske jag bara inbillar mig.

Så jag skulle nog säga att det finns en koppling mellan lycka och låg iq. Kanske inte stämmer i alla fall men som individ stämmer det nog iaf för mig.

Ska också tilläga att jag inte alls ser mig som en typisk smart människa. Utan snarare har jag hamnat i slags ond cirkel där tiden går åt åt djupare tankar som kommit fram i äldre dagar.
Senast redigerad av NonComposMentis 2008-11-19 kl. 18:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in