Citat:
Ursprungligen postat av Världssjälen
Det låter snarare som att du verkar inse det här med ansvar för sig själv, sina handlingar, val och medmänniskor samt sin omvärld. Det är ångestskapande om något.
Det är att inte inse dessa saker jag i det här fallet definerar som dumhet, altså inte om man inte klarar av algebra osv. Detta hänger ju inte nödvändigtvis ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av Världssjälen
Sedan tycker jag inte att du ska se ned på någon, för det är lite asigt

Det håller jag med verkligen med om, och jag ser knappast ner på "dumma" rent generellt. Har många kompisar som skulle hamna i det facket. Lika stor chans att jag ser ner på en superintellektuell som inte kan bete sig eller något dylikt.
Citat:
Ursprungligen postat av GosÄlgen
Samma fråga på varenda forum. De som tror sig veta mest har tendens att "känna av världens misär", som om de vore mer världsvana. För högt förtroende till sin egen intelligens tror jag man kan kalla det.
Jag går inte runt och tror att jag är bättre än andra om du och ni andra med liknande åsikter tror det. Anser mig inte heller som någon superintelligent individ, jag menar bara att jag, liksom många andra, har förmågan att se andras problem och olyckor, vilket är ganska deprimerande.
Jag har tusen exempel på min tes, alla jag känner som verkar vara bekymmersfria verkar heller inte ha samma medvetenhet och förståelse för andras olycka. Därmed visserligen inte sagt att är "dumma", det är ju en definitionsfråga, vilket likväl "lycka" är. Frågan är dock om livet inte kan bli mer meningsfullt för någon med ett större medvetande i den bemärkelse vi talar om? Detta är ju också en form av lycka, att känna ett det man åstadkommer betyder något.