2008-10-28, 05:13
Medlem
twoeggss avatar
Ok, ointelligenta kanske känner lycka oftare än intelligenta människor. Jag är beredd att hålla med om det resonemanget.

Men lycka är väl egentligen inte något en intelligent person eftersträvar? En intelligent människa vill väl med största sannolikhet vara "ett med världen" och därför är lycka inte ett önskat tillstånd. Själv förknippar jag iaf lycka som något som utgår ifrån att skeenden i världen orsakar samband som gynnar den enskilde invidividen på kort sikt. Lite som att vinna på lotto för en "ointelligent" som inte har en aning om varför det hände, men att personen plötsligt fått en massa pengar.

Om vi ändå ska hålla oss till användandet av begreppet lycka så ska jag försöka beskriva mina reflektioner angående detta ämne.
I regel antar jag att vi inte kan frångå att påverkas utav intryck från omvärlden oavsett vilka intryck vi uppfattar. Alltså att vi inte i högre grad systematiskt utesluter det ena eller det anna sinnesintrycket oavsett vilken intelligens vi har. Men att det pågrund utav att våra hjärnor fungerar på olika sätt ändå finns skillnader i vad vi gör utav dessa intryck.

En Ointelligent: Generellt lättare att känna långvarig ihållande lycka och långvarit olycka. Denna person ser kanske inte så mycket till alla omständigheter runtomkring ett intryck som orsakar lycka eller olycka. En ointelligent känner lycka när ett barn föds för den tycker barn är gulliga och omedvetna. När en person i ointelligents närhet dör så kanske de känner sig olyckliga länge och känner en stark känsla utav saknad. Den bortgångne kanske var en bidragande orsak till känsla av lycka.

Intelligent: Strävar hela tiden efter ett större sammanhang. Denna person får exempelvis ett positivt intryck utav något som sker i omvärlden, men blir inte lycklig utav det på samma sätt som en ointelligent. Personen vill gärna få ett nytt positivt intryck utav en egen handling som ett resultat ifrån det första positiva intrycket. Först efter detta så kan denne person känna lycka (eller motsatsen) som kan efterlikna vad den ointelligente kännt. En intelligent person kanske exempelvis inte känner lycka när ett barn föds. De är medvetna om att barn som föds är en förutsättning för att människan ska fortsätta existera, men att barn samtidigt inte är fullt utvecklade och kan således utvecklas till någon otäckt i framtiden som orsakar olycka till andra. Dessutom kanske de anser att världen redan är överbefolkad samt att ett oskyldigt barn oundvikligen en gång i framtiden kommer vara orsaken till jordens undergång. Den intelligente kanske känner glädje när någon anhörig dött. Kanske var personen sjuk och hade ett miserabelt liv. Kanske ses möjlighterna till ett arv som kan förverkliga egna drömmar.
Citera
2008-10-28, 10:10
Medlem
Byfånes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Ok, ointelligenta kanske känner lycka oftare än intelligenta människor. Jag är beredd att hålla med om det resonemanget.

Men lycka är väl egentligen inte något en intelligent person eftersträvar? En intelligent människa vill väl med största sannolikhet vara "ett med världen" och därför är lycka inte ett önskat tillstånd. Själv förknippar jag iaf lycka som något som utgår ifrån att skeenden i världen orsakar samband som gynnar den enskilde invidividen på kort sikt. Lite som att vinna på lotto för en "ointelligent" som inte har en aning om varför det hände, men att personen plötsligt fått en massa pengar.

Om vi ändå ska hålla oss till användandet av begreppet lycka så ska jag försöka beskriva mina reflektioner angående detta ämne.
I regel antar jag att vi inte kan frångå att påverkas utav intryck från omvärlden oavsett vilka intryck vi uppfattar. Alltså att vi inte i högre grad systematiskt utesluter det ena eller det anna sinnesintrycket oavsett vilken intelligens vi har. Men att det pågrund utav att våra hjärnor fungerar på olika sätt ändå finns skillnader i vad vi gör utav dessa intryck.

En Ointelligent: Generellt lättare att känna långvarig ihållande lycka och långvarit olycka. Denna person ser kanske inte så mycket till alla omständigheter runtomkring ett intryck som orsakar lycka eller olycka. En ointelligent känner lycka när ett barn föds för den tycker barn är gulliga och omedvetna. När en person i ointelligents närhet dör så kanske de känner sig olyckliga länge och känner en stark känsla utav saknad. Den bortgångne kanske var en bidragande orsak till känsla av lycka.

Intelligent: Strävar hela tiden efter ett större sammanhang. Denna person får exempelvis ett positivt intryck utav något som sker i omvärlden, men blir inte lycklig utav det på samma sätt som en ointelligent. Personen vill gärna få ett nytt positivt intryck utav en egen handling som ett resultat ifrån det första positiva intrycket. Först efter detta så kan denne person känna lycka (eller motsatsen) som kan efterlikna vad den ointelligente kännt. En intelligent person kanske exempelvis inte känner lycka när ett barn föds. De är medvetna om att barn som föds är en förutsättning för att människan ska fortsätta existera, men att barn samtidigt inte är fullt utvecklade och kan således utvecklas till någon otäckt i framtiden som orsakar olycka till andra. Dessutom kanske de anser att världen redan är överbefolkad samt att ett oskyldigt barn oundvikligen en gång i framtiden kommer vara orsaken till jordens undergång. Den intelligente kanske känner glädje när någon anhörig dött. Kanske var personen sjuk och hade ett miserabelt liv. Kanske ses möjlighterna till ett arv som kan förverkliga egna drömmar.

Bara för att man är intelligent så är det inte lika med psykopat
Citera
2008-10-28, 13:14
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Jag har insett att desto äldre jag blir, desto sämmre mår jag. När man börjar se all skit som finns överallt, och hur dåligt andra mår är det svårt att gå runt och vara glada, i alla fall för mig. När man var yngre och mer ointelligent fattade man inte saker och därför blev allt mycket enklare vilket resulterade i mindre olycka.
Jag ser ofta ner på ointelligenta personer, men frågan är om man inte istället skall vara avundsjuk på dem?
Tror ni att "de" har lättare att bli lyckliga eftersom de inte tänker lika mycket?

Svår fråga.

Jag skulle säga att lycka är kopplat till närvaro och engagemang. När vi inte blir störda i tankarna av framtiden eller vad som hänt tidigare har vi möjlighet lägga mer av våra sinnesförmögenheter i det vi gör, om det så bara är att sitta. Begåvning är i detta en mixed blessing. Emedan man utifrån en högre begåvning har möjlighet att expandera sitt sinne längre i tid och rum, alltså ta i beaktande vad nuvarande situation har för orsaker och får för konsekvenser och därmed få mer att oroa sig över, har man också större möjlighet att göra något av saken och bearbeta och symbolisera saker i sitt inre.

Alltså en obegåvad persons olycka kan komma av omständigheter hon inte kan hantera. Och lycka av att hon inte förstår orättvisan eller vilka konsekvenser hennes handlande får.

En begåvad persons olycka kommer av att förstå och inte kunna handla, eller att fastna i ändlösa grubblerier där man är enbart i framtid eller dåtid. Och hennes lycka, väl uppnådd, blir en mer stabil sådan då hon också kontrollerar förutsättningarna för sin egen lycka.
Citera
2008-10-28, 15:55
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalariaMyggan
Sambandet är tvärtom! Högre iq = lägre incidens av depression och självmord. Det finns många studier på detta, googla.
Jag tar och citerar det här för den här tråden verkar vara full med självömkande emos.
Citera
2008-10-28, 16:18
Medlem
Dark-Knights avatar
A just det

Ointelligens ökar nog inte chansen för lycka, men däremot kan intelligens öka chansen för lycka tror jag, eller åtminstone att uppskatta lycka på ett helt annat sätt då man rimtligtvis har större kunskap om varför och hur man blir lycklig. Sen beror det självklart på hur man definierar lycka, men en fattig unge i en by i Bombay som får en tårta till efterrätt känner nog större lycka än en jämnårig unge i Nässjö som får samma behandling, utan att det har ngt alls med intelligens att göra. Allt handlar nog snarare om vilka preferenser man har för lycka.

Dock tror jag att ju mer man utvecklas och lär sig och förstår av hur saker och ting fungerar och ligger till, desto mer tänker man och i slutänadan kommer tankarna att göra att man inte får samma ro som en som kanske inte har denna insikt och på samma sätt behöver bearbeta information och ifrågasätta saker.
Citera
2008-10-28, 17:13
Medlem
Byfånes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark-Knight
Ointelligens ökar nog inte chansen för lycka, men däremot kan intelligens öka chansen för lycka tror jag, eller åtminstone att uppskatta lycka på ett helt annat sätt då man rimtligtvis har större kunskap om varför och hur man blir lycklig. Sen beror det självklart på hur man definierar lycka, men en fattig unge i en by i Bombay som får en tårta till efterrätt känner nog större lycka än en jämnårig unge i Nässjö som får samma behandling, utan att det har ngt alls med intelligens att göra. Allt handlar nog snarare om vilka preferenser man har för lycka.

Kan jag skriva under på

Citat:
Dock tror jag att ju mer man utvecklas och lär sig och förstår av hur saker och ting fungerar och ligger till, desto mer tänker man och i slutänadan kommer tankarna att göra att man inte får samma ro som en som kanske inte har denna insikt och på samma sätt behöver bearbeta information och ifrågasätta saker.

Förstår jag inte alls hur du resonerar. En mycket skicklig pokerspelare är många gånger lyckligare än en som går plus minus noll för att ta ett exempel.
Citera
2008-10-29, 13:38
Medlem
Broder.s avatar
kan det vara så att den intelligente komplicerar jakten på lycka allt för mycket?
Citera
2008-10-29, 18:44
Medlem
MalariaMyggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Jag tar och citerar det här för den här tråden verkar vara full med självömkande emos.

Tack och ja, tråden är ett bottennapp, synd att objektiv kunskap inte spelar roll hos en del utan de är endast intresserade av att stärka sin redan skapade åsikt.

I vilket fall, jag citerar en studie som visar att högre intelligence = mindre risk för depression: "Intelligence May Buffer the Depressogenic Effects of Social Stress in Adolescents"
Citat:
Several studies show a negative correlation between intelligence and depression, but it is not clear why. We present evidence that intelligence may buffer the depressogenic effects of stressful life events, which are thought to be causes of depression. We used an epidemiological sample of adolescent twins (526 males, 572 females) living in Virginia for which we had data on depression, stressful life events (SLEs), and intelligence (assessed by the Raven’s Progressive Matrices). We found good evidence of interactions between intelligence and certain SLEs for predicting depression; (a) parents nagging on adolescent (interaction found in boys); (b) regularly dating a new person (interaction found in boys); and (c) breaking up with a regular dating partner (interaction found in girls). In all cases, the interaction indicated that intelligence had a buffering effect. These results also suggest that a natural use of intelligence is in dealing with complexities in social relationships, which may have implications for social theories of the evolution of intelligence.

Här är en studie gjord i Sverige. Man har följt knappa 1 miljon män som gjort försvarets iq-test som görs vid mönstring och hur deras resultat korrelerar med självmordsfrekvens.

Studien kan läsas här: http://www.bmj.com/cgi/reprint/330/7484/167.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Low intelligence test scores in 18 year old men and risk of suicide:<br /> cohort study
Abstract
Objective To examine the association between intelligence test
scores in men, measured at age 18, and subsequent suicide.
Design Record linkage study of the Swedish military service
conscription register (1968-94) with the multi-generation
register, cause of death register and census data. Four tests were
performed at conscription covering logic, language, spatial, and
technical skills.
Setting Sweden.
Participants 987 308 Swedish men followed up for 5-26 years.
Main outcome measure Suicide.
Results 2811 suicides occurred during follow up. The risk of
suicide was two to three times higher in those with lowest
compared with the highest test scores. The strongest
associations were seen with the logic test: for each unit increase
in test score the risk of suicide decreased by 12% (95%
confidence interval 10% to 14%).
Associations were only slightly
attenuated when we controlled for parents’ socioeconomic
position. Greatest risks were seen among poorly performing
offspring of well educated parents.
Conclusions Performance in intelligence tests is strongly
related to subsequent risk of suicide in men.
This may be due to
the importance of cognitive ability in either the aetiology of
serious mental disorder or an individual’s capacity to solve
problems while going through an acute life crisis or suffering
from mental illness.
Citera
2008-10-29, 22:44
Medlem
Byfånes avatar
Sådär nu har vi svart på vitt, så nu kan alla pseudo intelligenta personer förstå hur absurt det är att skylla sin depression pga sin höga IQ.
Citera
2008-10-30, 00:43
Medlem
Hotdangs avatar
Helt klart i många fall. Om man har en väldigt trång synt världsbild och ser lite vad man vill se, vad andra ber en se så nöjer man sig med simplare saker för att vara glad, en schyst bil, ta en prilla, se en actionfilm. "Inputen" i en som människa begränsar och nöjer sig med enklare saker så är ju det lättare att mätta sina behov än om man tänker i större skala hur mkt piss som händer världen om.
Man ser vad man vill se, eftersom det begärs inte mer av en än så, sen tenderar en del "ointelligenta" människor att ha orsaker till det som är kopplat till psykiska sjukdomar/drogbruk så ointelligent är ju inte automatiskt korkad.

Baserat på diverse observationer under främst högstadiet/gymnasiet stämmer detta ganska väl tycker jag iaf.
Citera
2008-10-30, 22:33
Medlem
wevonas avatar
Inte undra på att halva Sverige tar anti-depressiva och har jäkligt hög självmordstatistik. Dumma OCH olyckliga.
Självklart kan man vara smart OCH lycklig på samma gång- kolla bara på mig!
Jag är fullt medveten om alla tragedier och negativa saker som händer i samhället och runt om i världen, jag tänker på det MINST några ggr dagligen och d klart att man känner att tankarna kan gå mot en negativ riktlinje,men inte ska man stänga in sig i sitt lilla patetiska och bittra skal för det??! Klart man blir olycklig då. Varför inte försöka göra det bästa av situationen sprida glädje o kärlek så kanske man kommer någon vart eller bidra på minsta lilla sätt? Man måste ju börja någongstans. Tänk om alla kände så elr började ställa in sig på det, istället för att tycka synd om sig själva och bittra ner resten av omgivniingen. Det skulle va FETT nice.
Om du får reda på att du kommer dö inom 1 månad- Hur vill du spendera tiden? Gråta i all bitterhet över att ..ja du dör? eller göra ALLT roligt du kan komma på?
Samma m livet- hey it sucks ibland, kanske t.o.m ofta
Don´t worry B happy or just do sumthang bout it och det är nog smartare än vad vissa kan tro

Citera
2008-11-16, 10:57
Medlem
KlausDaimlers avatar
Först och främst så tror jag inte att intelligens är rätt begrepp att använda. Så jag använder mig av kunskap istället. Mitt svar på frågan är både ja och nej.

En person utan kunskap kan ha lättare att vara lycklig eftersom han/hon inte vet någit annat. Allt är relativt. Ta en hund till exempel; Den är lycklig med sin situation eftersom den inte vet något annat. Om hunden skulle veta hur det var att vara fri och ha kontroll över sitt eget liv så skulle den inte vara lika bekväm i sin situation.

Men en person med mycket kunskap har också lättare att bli lycklig i avseendet att han/hon i större utsträckning kan påverka sin egen livssituation. Kort sagt: det är lättare att utnyttja en okunnig person. Man har gjort studier som visar att personer med enformiga, ofliexibla arbeten blir mer stressade, blir oftare sjuka etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in