Jag ser det tyvärr inte som något positivt. Självklart är ekonomiskt utveckling något positivt och självklart borde samhällen som Skövde m.fl. också få ta del av det. Men jag upplever en baksida.
Jag håller med i det du skriver om att under fri konkurrens så filtrerar marknaden bort de, av konsumenten, lägre värderade varorna, det uppstår en win-winsituation och vi alla glatt kan hoppa upp en indifferenskurva.
Men jag tycker inte riktigt att det spelgar samhället som det ser ut idag. Jag ska ta ett exempel som jag tyvärr har rätt dålig koll på men låt det bara illustrera utvecklingen som jag upplever den och vad det är i det som jag inte gillar.
Boultbee köpte väl upp Centrumkompaniet? I och med försäljningen har jag
hört att hyrorna i de berörda galleriorna ska marknadsanpassas, dvs höjas (sedan huruvida detta är bra eller dåligt i det stora hela är en annan diskussion.) Detta kan komma att innebära att mindre aktörer slås ut då de inte är lika ekonomiskt starka som de större. Detta skulle då kunna medföra att en och annan mindre, lokalt driven herrekipering får hänga ut "ledig lokal-skylten" och ge plats för t.ex. Dressman. Trist tycker jag. Jag bävar inför food court-utvecklingen i galleriorna där jag tycker vi släntrat efter lite jämfört med övriga Europa. Många syltor kommer heta O'Learys eller liknande och menyerna skilja sig föga mellan Göteborg och Stockholm.
Det är här jag tycker teorin skiljer sig från hur det i praktiken fungerar när dagens fria konkurrens ska gynna just utbudet.
St. Eriksplan hade tidigare en skön "turklivs". De erbjöd ett intressant utbud av varor som verkligen kompletterade Pressbyrån, ICA och 7-Eleven på verkligen slog dem på fingrarna när det gäller nötter och liknande snacks. Hursomhaver har de nu fått ge plats för en urbota tråkig och tjatig Subway. Det glädjer mig att som oftast då jag passerar den gapar lokalerna tomma. Men det är här min sko klämmer. Observera att jag nu verkligen menar just min sko, min mikrosfär av ekonomin. Jag är väl medveten om att jag målar in mig i ett hörn då jag ju samtidigt inte vill neka någon ekonomisk utveckling. Vare sig det är Lagos, Portugal eller Lagos, Nigeria. Men så upplever jag det.
Kanske beror det samtidigt på att jag upplever Stockholm som en rätt liten stad och att resten av Sverige i skrämmande takt börjar förlora sitt mångfald för en mer eller mindre homogen marknadstyp. Jag är t.ex. inte för ytterligare gallerior på varken Odenplan eller Hornstull.
Är jag ensam eller ska jag flytta till Psykologitråden?