Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-11, 17:02
  #1
Medlem
Hur botar man en insektsfobi?
Jag är otroligt rädd för getingar/bin/sprindlar etc.
Jag kan springa rätt ut i vägen, jag får typ tunnelseende.
Blir yr och illamående, en gång svimmade jag sen shocken lagt sig.

Jag läste nånstans att alla fobier har med en själv att göra, men jag mår bra och så...
Citera
2008-02-11, 17:19
  #2
Avstängd
Smidarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trullsan89
Hur botar man en insektsfobi?
Jag är otroligt rädd för getingar/bin/sprindlar etc.
Jag kan springa rätt ut i vägen, jag får typ tunnelseende.
Blir yr och illamående, en gång svimmade jag sen shocken lagt sig.

Jag läste nånstans att alla fobier har med en själv att göra, men jag mår bra och så...



http://livshandboken.se/fobier.asp


Låter konstigt men du ska väll succesivt utsätta dig för din fobi.
Inte undvika den s.a.s
Citera
2008-02-12, 21:27
  #3
Medlem
Världssjälens avatar
Kbt

Det finns evidens på att exposition in vivo, en metod inom KBT:n, har bra effekt på just fobier. Exposition i vivo innebär att man, precis som personen ovan påpekat, utsätter sig för det som ger ångestkänslor. I början så ska man helst vara med närstående/terapeut för att sedan mer och mer ensam utsätta sig för fobin. Man lär sig hantera sin ångest och lär sig att det man känner överdriven skräck inför kanske inte är så farligt som man intalat sig. Som jag har förstått det så får man även lära sig avslappningsövningar för att tygla ångesten.

Nu gör jag ett antagande om att du inte är überallergisk mot bin och getingar, för i sådant fall är det nog lika bra att springa för livet. Hellre fly än illa fäkta
__________________
Senast redigerad av Världssjälen 2008-02-12 kl. 21:30.
Citera
2008-02-12, 21:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Världssjälen
Det finns evidens på att exposition in vivo, en metod inom KBT:n, har bra effekt på just fobier. Exposition i vivo innebär att man, precis som personen ovan påpekat, utsätter sig för det som ger ångestkänslor. I början så ska man helst vara med närstående/terapeut för att sedan mer och mer ensam utsätta sig för fobin. Man lär sig hantera sin ångest och lär sig att det man känner överdriven skräck inför kanske inte är så farligt som man intalat sig. Som jag har förstått det så får man även lära sig avslappningsövningar för att tygla ångesten.

Nu gör jag ett antagande om att du inte är überallergisk mot bin och getingar, för i sådant fall är det nog lika bra att springa för livet. Hellre fly än illa fäkta

ok, ne jag är inte allergisk som tur är.
Det känns inte som riktig ångest utan jag vill bara fly från odjuret. Men visst ska jag ta mig igenom det. Jag är ju tävlingsmänniska och skulle inte banga i första taget...
Citera
2008-02-12, 22:28
  #5
Medlem
Världssjälens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trullsan89
ok, ne jag är inte allergisk som tur är.
Det känns inte som riktig ångest utan jag vill bara fly från odjuret. Men visst ska jag ta mig igenom det. Jag är ju tävlingsmänniska och skulle inte banga i första taget...

Flykt är ju en ångestreaktion, fight-or-flight brukar man tala om. Däremot är det rätt så svårt att dra en gräns om vad det är för slags ångest det handlar om. Fobiska reaktioner kan ju sägas vara en irrationell ångest på det sättet att det är oproportioneligt med den egentliga faran, men samtidigt så är den reell eftersom det föreligger en faktiskt "fara."

Men spöa skiten ur fobin bara, jag önskar dig lycka till!
Citera
2008-02-20, 00:06
  #6
Medlem
Finns det inte någon här som blivit botad från någon liknande fobi, eller har någon annan erfarenhet av KBT ?

Jag har en helt sanslös fobi för gnagare. Klarar inte ens av att se dem på bild.. Kan även känna viss panikångest och börja svettas om folk i min närhet bara pratar om dem. Nu känner jag att jag måste få bort det.

Även om jag verkligen vill tro på terapin så har jag oerhört svårt att se att min fobi kan raderas helt och hållet..
Citera
2008-02-20, 00:19
  #7
Medlem
Klart det finns, fobier är betydligt enklare att förbättra än andra djupare psykiska problem.

Allvarligt de har aldrig gett någon en chans att bota dem.

Det är rena lekskolenivån på detta mot så mycket annat man kan drabbas över.

MÄRK dock väl att en del inte vil bli botade eftersom de då tappar sin "specialitet".

Ful i mun ja men så är det, kan man inte gör sig viktig på annat sätt så vad gör man? ja inte låter man sig genomgå någon form av psykoanalys.
Fobier sägs vara bland det enklaste at bota som finns, dock vet jag personligen inte om så är fallet.

Men de ratear lägre än det mesta på vansines stegen:-)
Citera
2008-02-20, 10:13
  #8
Medlem
Jo, jag vet att det finns folk som blivit botade, men jag frågade om det finns folk här som kunde dela med sig av de erfarenheterna

Ok, skönt att höra.

Förstår om vissa människors fobier är "specialiteter" som du så fint kallar dem

Själv vill jag dock gärna bli av med min, då den snarare känns som ett hinder än något jag vill visa upp för att få uppmärksamhet.

Undviker egentligen att berätta det för folk, då vissa som inte förstår fobier har en tendens att tycka det är roligt att skämta om det. Jag berättade det för min förra chef, som bestämde sig för att skoja lite. Han skickade ett mail där det stod typ "Månadens rapport" men istället innehöll en stor bild på en råtta. Efter att han såg min reaktion har han lovat att aldrig någonsin göra något dylikt igen
Citera
2008-02-21, 19:24
  #9
Medlem
Jag har inte erfarenhet av att själv ha blivit hjälpt med en fobi. Däremot har jag behandlat fobiproblematik under min utbildning.

Som redan har sagts handlar det om att utsätta sig för obehaget, och stanna kvar i situationen till obehaget försvinner eller sjunker till en sådan nivå att du obehindrat kan stanna kvar.

Söker du professionell hjälp finns det psykologer vars behandling tar tre timmar och ges under en enda session.
Citera
2008-02-23, 14:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäsan
Jag har en helt sanslös fobi för gnagare. Klarar inte ens av att se dem på bild.. Kan även känna viss panikångest och börja svettas om folk i min närhet bara pratar om dem. Nu känner jag att jag måste få bort det.

Har du någon gång blivit skadad av en gnagare?

Jag kan slå vad om att du blivit mycket mer skadad under ditt liv av att snubbla, men jag tror inte du går och är livrädd för att stå upp även om risken finns för att du skall snubbla då.

Fobi (rädsla för saker som är helt onödiga att vara rädd för) är enbart en fantasibild. Du fantiserar ihop något som inte stämmer med verkligheten. Det enda sättet och bota denna fantasi är att ta reda på hur verkligheten ser ut och det gör du genom att undersöka (läs: konfrontera situationen).

Finns inget annat sätt och bota för du kommer aldrig kunna resonera bort denna rädsla med dig själv.
Citera
2008-02-23, 14:59
  #11
Medlem
Kanzlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trullsan89
Hur botar man en insektsfobi?
Jag är otroligt rädd för getingar/bin/sprindlar etc.
Jag kan springa rätt ut i vägen, jag får typ tunnelseende.
Blir yr och illamående, en gång svimmade jag sen shocken lagt sig.

Jag läste nånstans att alla fobier har med en själv att göra, men jag mår bra och så...

Det bästa är väl att gradvis konfrontera fobin genom att utsätta sig för "möten" med insekter - psykologer eller liknande har säkert sådana program.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback