• 1
  • 2
2008-02-10, 20:20
Medlem
Arcanums avatar
Brukar unna mig en kopp te ibland som kokas upp i en vattenkokare, och har fått för mig att téet smakar mindre bra om man använder samma vatten igen för att koka upp vid ett annat tillfälle. Alltså, vatten som blir kvar i kokaren, inte tevatten.

Ligger det någon logik bakom detta eller är det bara något jag fått för mig?
Citera
2008-02-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanum
Brukar unna mig en kopp te ibland som kokas upp i en vattenkokare, och har fått för mig att téet smakar mindre bra om man använder samma vatten igen för att koka upp vid ett annat tillfälle. Alltså, vatten som blir kvar i kokaren, inte tevatten.

Ligger det någon logik bakom detta eller är det bara något jag fått för mig?

Kan ju få dålig smak av värmeelemntet i metall.
Citera
2008-02-10, 22:36
Medlem
Arcanums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
Kan ju få dålig smak av värmeelemntet i metall.

Låter vettigt.
Citera
2008-02-10, 22:48
Medlem
klybans avatar
Aldrig tänk på hur det smakar, men jag häller alltid ut vattnet innan jag kokar upp det igen.

Men skulle nog kunna tänka mig att både lite metall och plast smak går in i vattnet.
Enkelt sätt att testa detta är att värma samma vatten många ggr och låta det kalna mellan.
Och sen provsmaka det i rums temp, då lär man känna om det blir någon bismak.
Citera
2008-02-10, 22:52
Medlem
micaeles avatar
Medhålles, jag drar mig också för att koka vatten i vattenkokaren igen. Har fått för mig att det smakar sämre och tappar 'nyttighet' då.
Man får hitta andra användningsområden för vattnet som blir över. Jag brukar hälla det över disken så håller den sig en dag till utan att det klistrar fast.
Citera
2008-02-10, 23:02
Medlem
Antagligen är det av samma anledning som att tevatten bara ska koka upp, inte koka; att syret i vattnet försvinner vilket ger sämre smak.
Citera
2008-02-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Medhålles, jag drar mig också för att koka vatten i vattenkokaren igen. Har fått för mig att det smakar sämre och tappar 'nyttighet' då.
Man får hitta andra användningsområden för vattnet som blir över. Jag brukar hälla det över disken så håller den sig en dag till utan att det klistrar fast.
'Nyttighet'=?
Citera
2008-02-10, 23:08
Medlem
Citat:
Förresten är det bättre att låta disken torka in. Då börjar det inte mögla! (gammalt unkarlstips!)
Citera
2008-02-10, 23:30
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sass
'Nyttighet'=?
Ja...har fått för mig att det försvinner en massa nyttigt från vattnet om man kokar upp det flera gånger. Hoppas jag har fel.

sass: Noterat. Men jag dricker te ofta.
Citera
2008-02-11, 08:52
Medlem
Citat:
Ja...har fått för mig att det försvinner en massa nyttigt från vattnet om man kokar upp det flera gånger. Hoppas jag har fel.

Hur mycket nyttigt finns det i vatten till att börja med?
Citera
2008-02-11, 08:54
Medlem
Stinkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Hur mycket nyttigt finns det i vatten till att börja med?

Typ... vatten?
Citera
2008-02-11, 08:55
Medlem
FeFFes avatar
Vattenkokare

Jag köpte mig en vattenkokare för nåt år sen men använde den aldrig. Jag tyckte den tog sjukt äcklig smak av antingen plasten eller elementet. Självklart kokade jag x antal gånger och efter 20 gånger så kändes det att det var dags att ge upp!

Mikropower!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in