• 1
  • 2
2008-02-10, 20:20
Medlem
Arcanums avatar
Brukar unna mig en kopp te ibland som kokas upp i en vattenkokare, och har ftt fr mig att tet smakar mindre bra om man anvnder samma vatten igen fr att koka upp vid ett annat tillflle. Allts, vatten som blir kvar i kokaren, inte tevatten.

Ligger det ngon logik bakom detta eller r det bara ngot jag ftt fr mig?
Citera
2008-02-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanum
Brukar unna mig en kopp te ibland som kokas upp i en vattenkokare, och har ftt fr mig att tet smakar mindre bra om man anvnder samma vatten igen fr att koka upp vid ett annat tillflle. Allts, vatten som blir kvar i kokaren, inte tevatten.

Ligger det ngon logik bakom detta eller r det bara ngot jag ftt fr mig?

Kan ju f dlig smak av vrmeelemntet i metall.
Citera
2008-02-10, 22:36
Medlem
Arcanums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
Kan ju f dlig smak av vrmeelemntet i metall.

Lter vettigt.
Citera
2008-02-10, 22:48
Medlem
klybans avatar
Aldrig tnk p hur det smakar, men jag hller alltid ut vattnet innan jag kokar upp det igen.

Men skulle nog kunna tnka mig att bde lite metall och plast smak gr in i vattnet.
Enkelt stt att testa detta r att vrma samma vatten mnga ggr och lta det kalna mellan.
Och sen provsmaka det i rums temp, d lr man knna om det blir ngon bismak.
Citera
2008-02-10, 22:52
Medlem
micaeles avatar
Medhlles, jag drar mig ocks fr att koka vatten i vattenkokaren igen. Har ftt fr mig att det smakar smre och tappar 'nyttighet' d.
Man fr hitta andra anvndningsomrden fr vattnet som blir ver. Jag brukar hlla det ver disken s hller den sig en dag till utan att det klistrar fast.
Citera
2008-02-10, 23:02
Medlem
Antagligen r det av samma anledning som att tevatten bara ska koka upp, inte koka; att syret i vattnet frsvinner vilket ger smre smak.
Citera
2008-02-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Medhlles, jag drar mig ocks fr att koka vatten i vattenkokaren igen. Har ftt fr mig att det smakar smre och tappar 'nyttighet' d.
Man fr hitta andra anvndningsomrden fr vattnet som blir ver. Jag brukar hlla det ver disken s hller den sig en dag till utan att det klistrar fast.
'Nyttighet'=?
Citera
2008-02-10, 23:08
Medlem
Citat:
Frresten r det bttre att lta disken torka in. D brjar det inte mgla! (gammalt unkarlstips!)
Citera
2008-02-10, 23:30
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sass
'Nyttighet'=?
Ja...har ftt fr mig att det frsvinner en massa nyttigt frn vattnet om man kokar upp det flera gnger. Hoppas jag har fel.

sass: Noterat. Men jag dricker te ofta.
Citera
2008-02-11, 08:52
Medlem
Citat:
Ja...har ftt fr mig att det frsvinner en massa nyttigt frn vattnet om man kokar upp det flera gnger. Hoppas jag har fel.

Hur mycket nyttigt finns det i vatten till att brja med?
Citera
2008-02-11, 08:54
Medlem
Stinkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Hur mycket nyttigt finns det i vatten till att brja med?

Typ... vatten?
Citera
2008-02-11, 08:55
Medlem
FeFFes avatar
Vattenkokare

Jag kpte mig en vattenkokare fr nt r sen men anvnde den aldrig. Jag tyckte den tog sjukt cklig smak av antingen plasten eller elementet. Sjlvklart kokade jag x antal gnger och efter 20 gnger s kndes det att det var dags att ge upp!

Mikropower!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in