Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-10, 20:18
  #1
Avstängd
Rani Mrazs avatar
Vad krävs det för utbildning?
Är det kul?
Hur är pengarna?

Jag tar snart Studenten och jag är osäker på vad jag ska jobba med, har funderat på att bli reseledare så jag tänkte kolla om någon har koll på detta?
Citera
2008-02-10, 20:41
  #2
Medlem
Titta här!

eller här.......
Citera
2008-02-12, 14:11
  #3
Avstängd
Rani Mrazs avatar
Tack men att googla kan jag också, jag undrade mest om det fanns någon reseledare här på Flashback som kunde dela med sig sina erfarenheter.
Citera
2008-02-12, 17:28
  #4
Medlem
sasos avatar
har flera kompisar som läst olika reseledarutbildningar,.. ingen av de har fått jobb än så länge
Citera
2008-02-22, 22:25
  #5
Medlem
$100s avatar
lite efter, men jag har precis utbildat mig till det, tillsammans med 20 andram, alla kommer få jobb inom 1 månad...MAn blir inte pengarik på det, men rik på erfarenheter och ser jäkligt bra ut i ditt cv sen!
Citera
2008-02-22, 22:40
  #6
Medlem
Sartres avatar
Hur kan det se bra ut i CV:t med att vara reseledare? Jag ser framför mig en gravt alkad person som aldrig kommer komma i tid på måndagar, som har herpes och kommer smitta min personal med sagda herpes samt att han/hon kommer vara dryga när vintern kommer.
Citera
2008-02-22, 22:55
  #7
Medlem
hjärtansfröjds avatar
De stora researrangörerna har egna utbildningar som de rekryterar från, och i stort sett endast därifrån. Numera tror jag att de tar in lite färre personer och garanterar jobb till alla istället för att ha stora skolor och sedan ha en rekryteringsprocess i slutet av skolan. Priset varierar, kolla hemsidorna.

Att ha reseledare på sitt CV är riktigt bra, många arbetsgivare blir imponerade. Det visar att du är väldigt stresstålig, inte är rädd för utmaningar, är sjukt social och riktigt duktig på att kreativt lösa problem. De som tror att reseledaryrket är ett glassigt ligga-på-stranden-på-dagarna-festa-på-kvällarna-jobb är helt ute och cyklar. Man jobbar sex dagar i veckan, ofta rätt många timmar och definitivt oregelbundna arbetstider - och ofta i tryckande värme. Du måste kunna ta hand om arga, ledsna, fulla, förvirrade gäster som verkar anstränga sig för att sätta sig själva i skiten så mycket de kan, och du måste vara trevlig hela tiden... Lönen är inte särskilt bra, ca 600€/månad, men då har du lägenheten betald.

Låter inte så kul, va? Fel fel fel Jag har jobbat som reseledare i sex säsonger och det är det absolut roligaste jag någonsin gjort!! Jag har träffat så sjukt mycket roligt folk, fått bo i utlandet i värmen, fått uppleva en massa saker jag aldrig skulle fått uppleva annars, lärt mig norska och danska, utvecklats enormt som människa och haft helt otroligt roligt under tiden! Jag kan verkligen rekommendera det till den som har rätt inställning, det är som sagt inget glidarjobb, men det är en fantastisk upplevelse
Citera
2008-02-23, 02:26
  #8
Medlem
hellos avatar
det gick en bra dokumentär på svt för någon månad sedan om ett gäng ungdomar som åkte till mallorca under ett par månader för att utbilda sig till reseledare, den verkar inte ligga kvar på svt:s hemsida tyvärr men du kan kanske se dig om efter den på diverse torrentsidor? tror den har många svar på det du söker efter.
Citera
2008-02-23, 06:38
  #9
Medlem
$100s avatar
Precis som hjärtansfröjd säger, visar att man kan hantera massa olika människor osv., ser bra ut...På vilket företag jobbade/jobbar du?

Hello: Jaa, den gick, men den är inaktuell då den typen av utbildning, iallafall för thomas cook, är borttagen och ersatt med en 2 veckor lång intensivutbildning om jag inte missminnere mig helt!
Citera
2008-02-23, 17:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rani Mraz
Vad krävs det för utbildning?
Är det kul?
Hur är pengarna?

Det krävs egentligen ingen reseledareutbildning för att få jobb. Jag sökte till apollo förra sommaren och blev kallad till intervju för att jag hade erfarenhet av jobbet. Jag har högre utbildning än reseledareutbildning och vem behöver gå en kurs för att lära sig prata i mikrofon?

Under en säsong slutar många reseledare,(personalomsättningen är enormt hög) och är du då på plats och visar intresse för jobbet kan du få jobb på plats. Det hände då jag jobbade för en av researrangörerna och en av mina kollegor slutade.

De kurser som de själva ordnar kostar några tusen vilket inte är någon god affär för en själv när lönen är ca 5000sek/ mån. I Thailand tjänar en reseledare drygt 6000sek innan svensk skatt är betalt men då äter du gratis på restaurangerna samt har bostad mer eller mindre gratis. Det är skamligt att de betalar så dåligt med tanke på att man jobbar i princip dygnet runt, 6 dygn i veckan. Vissa trivs med livsstilen och jobbet och många fler trivs inte alls. De flesta jobbar bara en säsong. (en sommar).
Citera
2008-02-23, 17:38
  #11
Medlem
$100s avatar
För Apollo kan jag tänka mig att man bara jobbar en säsong

Vanligen så ligger lönen högre än 5-6k, för Ving är det drygt 7k första säsongen sen ökar den ju längre du jobbar...Vanligen jobbar amn 3 säsonger...Men jag tror INGEN gör det för att man känner, "-Fan, jag behöver pengar", folk som gör detta gillar människor, resor och att utvecklas..

Att du bara kunde åka ner och få jobb som detta sert jag som otroligt, men som sagt, Apollo är Apollo och tillhör bottenskicktet, men så inkompetenta tror jag icke dom är...! Men jättekul för dig om du lyckades!
Citera
2008-02-23, 18:46
  #12
Medlem
hjärtansfröjds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av $100
För Apollo kan jag tänka mig att man bara jobbar en säsong

Vanligen så ligger lönen högre än 5-6k, för Ving är det drygt 7k första säsongen sen ökar den ju längre du jobbar...Vanligen jobbar amn 3 säsonger...Men jag tror INGEN gör det för att man känner, "-Fan, jag behöver pengar", folk som gör detta gillar människor, resor och att utvecklas..

Att du bara kunde åka ner och få jobb som detta sert jag som otroligt, men som sagt, Apollo är Apollo och tillhör bottenskicktet, men så inkompetenta tror jag icke dom är...! Men jättekul för dig om du lyckades!

Haha, vi verkar ha precis samma uppfattning om Apollo Inget att satsa på. Thomas Cook (Ving) eller Fritte i första hand, Solresor i andra och Apollo som sista alternativ typ..

---

De lite mer seriösa företagen rekryterar inte folk på plats om någon slutar mitt i säsongen, de tar folk från de jobb-banker de har eller flyttar någon från en annan desti. Det som är bra med utbildningarna är att du får en möjlighet att praktiskt öva på de viktigaste momenten (transfer, välkomstmöte, utfärd) så att du är förberedd när du kommer ner till din destination. Man har bara en veckas intro innan gästerna kommer och tro mig, man har inte tid att sitta hemma och fila på sin ankomst-transfer. Det ska flyta från början.
Man lär sig dessutom en del gästpsykologi, försäljningstekniker, de skandinaviska språken samt alla termer som ens företag använder. Man lever i förkortningarnas förlovade land med flygplatskoder, hotellkoder och en miljon andra förkortningar och det förväntas att man ska kunna mycket av det när man kommer ner. Jag tror att det är en stor trygghet att ha gått en av skolorna faktiskt.

Jag jobbade själv för Thomas Cook (dåvarande MyTravel) och gick en sju veckors reseledarskola i Vings regi.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback