Flashback bygger pepparkakshus!
2008-02-19, 17:03
Medlem
Spår av nötters avatar
Jag tror på determinismen.

Trots att den teorin faller då det gäller de minsta beståndsdelarna i världen. Har för mig att determinismen inte håller då det gäller kvantfysik osv.

Men på den korta tid vi lever här på jorden så tror jag allt är förutbestämt. Allt som händer sker av en anledning. Och den anledningen av en annan anledning osv.

Tror alltså inte på slumpen. Går vi tillbaks i tiden 100 år så kommer allt hända exakt likadant. Okej, kanske minimala ändringar sker.

Men vi skulle fortfarande vart med om andra världskriget och 9/11. Och jag skulle fortfarande sitta här vid flashback år 2008.

Men för att inte deppa ihop så tror jag att själen har kraften att bryta sig från determinismen.
Citera
2008-02-19, 21:12
Medlem
mrdominiks avatar
Jag tror på ödet ja, men samtidigt tror jag att det går att känna sig fri. Frihet är inte kontroll, frihet är att kunna släppa kontrollen, tappa fotfästet.

Det är inte så att jag går runt och tänker på ödet hela tiden, jag gör ju normala val i livet och försöker påverka, sen om det verkligen är jag som påverkar eller inte skiter jag i, så länge jag känner att jag lever!
Citera
2008-02-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Jag tror på ödet ja, men samtidigt tror jag att det går att känna sig fri. Frihet är inte kontroll, frihet är att kunna släppa kontrollen, tappa fotfästet.

Det är inte så att jag går runt och tänker på ödet hela tiden, jag gör ju normala val i livet och försöker påverka, sen om det verkligen är jag som påverkar eller inte skiter jag i, så länge jag känner att jag lever!

Du gjorde min dag!
Citera
2008-02-19, 21:49
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warseven
Du gjorde min dag!

hehe... jag.... eller?

ödet?

Citera
2008-02-20, 00:28
Medlem
Philemon046s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik

Detta skulle nog även beskriva mig och mitt liv väldigt bra. Jag ser ingen mening att göra saker om det inte är jag som väljer att göra dem. Jag upplever ju att jag har fria val men hur kan jag veta? Det går väl inte?
Citera
2008-02-20, 00:45
Medlem
cocaineducks avatar
Vi är en produkt av naturen så det ramverk som naturen sätter för oss är 100% frihet för oss, att hålla något annat som en relevant måttstock är att be till Gud. Men ska man tänka i sådana termer så nej, då tror jag inte på fri vilja men jag bibehåller att frågan är helt meningslös av den enkla anledningen att oavsett svaret så förändras ingenting.
Citera
2008-02-20, 01:18
Medlem
Jag tror inte på ödet därför att det motsäger slumpen.
Citera
2008-02-20, 02:51
Medlem
Donny_Braskos avatar
nej, det motstrider all logik.
Citera
2008-02-20, 08:49
Medlem
Pentanistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donny_Brasko
nej, det motstrider all logik.

Nix, bara slumpen. Det vore logiskt att en sten faller kl 12:00 om vi kastar upp den i luften lite innan. Man kan till och med säga att det var ödet som fick oss att göra det. Ödet bidrar till logik.
Citera
2008-02-20, 12:41
Medlem
asdf011s avatar
Finns äkta slump finns nog inte ödet. Om äkta slump inte finns innebär det att man i teorin kan räkna ut vad som kommer att hända.

Har ju diskuterats här förr (om jag inte missminner mig), och det var vad man kom fram till.
Citera
2008-02-20, 12:45
Medlem
LéKrisss avatar
Det beror på vad definitionen skulle vara. Jag tror inte att allt är förutbestämt och utom vår kontroll. Däremot är jag övertygad om att man själv, ofta omedvetet, påverkats av saker som långt senare påverkar hur vi agerar. Det i sin tur skulle kunna ses som ett visst mått av förutbestämdhet, men samtidigt med den trevliga twisten att man själv då har möjlighet att styra sitt öde.
Citera
2008-02-20, 19:21
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf011
Finns äkta slump finns nog inte ödet. Om äkta slump inte finns innebär det att man i teorin kan räkna ut vad som kommer att hända.

Har ju diskuterats här förr (om jag inte missminner mig), och det var vad man kom fram till.

Vad är äkta slump? Vad betyder slump egentligen?

Är slump något helt utan grunder?

Jag kan inte tro att det finns något sådant som helt utan någon grund fungerar. När man kastar tärning så är det egentligen inte slump, finns massor med bakomliggande faktorer vilken siffra det kommer bli.

Ja, Vad är slump?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in