Flashback bygger pepparkakshus!
2008-02-20, 19:38
Medlem
Crossmacks avatar
Om vi inte har fri vilja, hur ska man då tänka när man agerar?

Vi har ju fortfarande illusionen av en fri vilja, så spelar det någon roll?
Citera
2008-02-20, 19:41
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack

A, precis, det spelar ingen roll!
Citera
2008-02-20, 21:22
Medlem
DURRpaderrKAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack

Håller med!
Men då kan man ju kalla 'illusionen av fri vilja' för fri vilja i vilket fall! Eftersom vi har förmåga att reflektera över våra val.
Citera
2008-02-20, 22:01
Medlem
Sinsisters avatar
Antagligen är de mesta i livet en enda stor stokastisk process, helt slumpmässig. Slumpmässiga händelser kan man dock förutse med viss säkerhet, ganska så komplexa slumphändelser dessutom.
Citera
2008-02-20, 23:54
Medlem
Polly141s avatar
Jag tror inte på något öde. Det käns alldrig som om något ska styra äns tankar
Citera
2008-02-21, 02:18
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polly141
Jag tror inte på något öde. Det käns alldrig som om något ska styra äns tankar

Vare sig du vill eller inte styr din uppväxt, din miljö och dina gener hur du tänker. De val du gör idag grundar sig i hur du blivit formad som person igår.

Dock anser jag att man saknar insikt i sin egen roll i sina sammanhang om man endast ser tingens skeenden i den egna tillvaron som spontana uttryck av ödets nycker.
Senast redigerad av LéKriss 2008-02-21 kl. 02:23.
Citera
2008-02-21, 02:33
Bannlyst
jag tror inte man har full kontroll över livet, eftersom världen är full av människor och hänselser

det är inte svårare än att världen är full av människor, och att många människor skapar många små händelser som påverkar varandra, men att ingen har någon kontroll vad dessa slumpmässigt kommer leda till. till viss mån har man kontroll, men olika saker korsar varandras vägar

exempel:

jag skulle t ex inte träffat min nuvarande Livspartner om jag inte först hade haft en för jävla obehagligt förhållande med en fruntimmer som var närmast psykopat

en mycket obehaglig upplevelse och jag önskar ofta den perioiden inte existerat. ett år till spillo. det var hemskt och plågsamt.

MEN..

..skulle jag INTE gått igenom detta med att träffa den första psykot, skulle jag alltså inte heller träffat den här andra underbara tjejen, eftersom jag träffade henne i efterspelet till det dåliga som hände förut. Olika händelser i anknytning till det ledde till att vi träffades.

Så nu är jag lycklig! Det onda förde nåt gott med sig.

Det finns såklart ingen "mening" med detta i bemärkelsen "mystisk kraft" "gud" eller liknande.

Men det är ett faktum att jag inte skulle träffat den mest perfekta för mig nånsin, om jag inte gått genom det obehagliga före. Och det är ju inget övernaturligt, men det är en tröst att tänka så : att den skiten hade en mening, om än av ren slumpmässig karaktär
Citera
2008-02-21, 02:42
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
Men det är ett faktum att jag inte skulle träffat den mest perfekta för mig nånsin, om jag inte gått genom det obehagliga före. Och det är ju inget övernaturligt, men det är en tröst att tänka så : att den skiten hade en mening, om än av ren slumpmässig karaktär

Psss.... det funkar ju om du även tror att det bara finns en enda person som kan vara "perfekt" för dig, och att du isåfall haft den fantastiska turen att träffa just denna av alla människor som finns.
Mer nyktert tänkt inser man att du kunde träffat en "perfekt" person redan innan den som ställde till med skiten och så hade du sluppit det helt och hållet.
Den enda mening skiten kan ha är att lära dig en läxa så att du kan undvika att råka ut för den igen.

Sådär, nu har jag varit cynisk nog för en dag.
Citera
2008-02-21, 08:49
Bannlyst
nej jag tror inte att en enda person är "perfekt", nån perfekt person existerar inte

däremot mer eller mindre bra, och det är ganska ovanligt att träffa på nån som man passar med på väldigt många sätt, och ganska lyxigt att ha en partner man kan prata om allt med och som liknar en på flera sätt osv
(och nej, det är inget nyförälskat pjoller bara konstaterande)

men hursomhelst, pjoller var ju inte syftet med detta utan bara att säga att jag tror inte på gud och jag tror inte på "ödet" - för om man tror på ödet tror man ju på en högre makt och att allt man gör är förutbestämt

själv är jag väl mer inne på människors handlingar som påverkar varandra i ett oöverskådligt kaos som leder till bra eller dåligt
Citera
2008-02-21, 09:54
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
nej jag tror inte att en enda person är "perfekt", nån perfekt person existerar inte

däremot mer eller mindre bra, och det är ganska ovanligt att träffa på nån som man passar med på väldigt många sätt, och ganska lyxigt att ha en partner man kan prata om allt med och som liknar en på flera sätt osv
(och nej, det är inget nyförälskat pjoller bara konstaterande)

men hursomhelst, pjoller var ju inte syftet med detta utan bara att säga att jag tror inte på gud och jag tror inte på "ödet" - för om man tror på ödet tror man ju på en högre makt och att allt man gör är förutbestämt

själv är jag väl mer inne på människors handlingar som påverkar varandra i ett oöverskådligt kaos som leder till bra eller dåligt
Det behöver inte existera en högre makt för att allt ska vara "förutbestämt", iaf inte om man som jag anser att "förutbestämt" egentligen innebär att äkta slump inte existerar, och att man därför rent teoretiskt, med 100% säkerhet, kan räkna ut vad som kommer ske. Alltså genom en perfekt beräkning. Nu kan vi ju inte det, i praktiken, finns alldeles för många faktorer som spelar in och vi har inte kapaciteten som krävs. Men jag tror inte det är omöjligt att "ödet" finns. Beror på om äkta slump existerar, som sagt, och det lutar väl åt det hållet, med tanke på kvantfysiken?

Edit: lutar åt att äkta slump existerar, alltså.
Senast redigerad av asdf011 2008-02-21 kl. 09:59.
Citera
2008-02-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirrebosna
Tror ni på ödet?

De flesta jag känner tror på ödet, övriga gillar inte tanken att de har ingen kontroll på livets händelser.

Hur är det för er?
Jag tror helt klart på ödet. Alltså det är svårt men jag tror inte att allting är förutbestämt, eller jag vill inte tro det. Jag känner ungefär samma som i inlägget ovanför mitt. Men för mycket saker har hänt för att iallafall jag ska tro att ödet inte existerar.
Citera
2008-02-21, 10:39
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Jag tror helt klart på ödet. Alltså det är svårt men jag tror inte att allting är förutbestämt, eller jag vill inte tro det. Jag känner ungefär samma som i inlägget ovanför mitt. Men för mycket saker har hänt för att iallafall jag ska tro att ödet inte existerar.
Att allt är förutbestämt gör ingen skillnad, om det nu är så

Även om allt vore förutbestämt upplever man det inte så, man fattar ändå sina egna beslut och kan ju inte själv räkna ut vad som kommer ske, saker och ting kommer fortfarande kännas slumpmässiga.

Jag tror tankarna är fysiska, man vet långt ifrån allt om hjärnan (och vad tankar består av?) men man kan inaktivera delar (eller hela, om man så vill, med.. EMP?) av hjärnan och mäta tankemässig aktivitet objektivt. Känner man till alla faktorer som påverkar en persons handlingar och besitter beräkningskapaciteten kan man alltså i teorin räkna ut vad en person kommer tänka, göra, och vilken inverkan det kommer ha på omgivningen. Om slumpmässighet inte existerar här kan man alltså räkna ut vad människor kommer att göra och vilken inverkan det kommer ha på omgivningen.

Kort sagt; kan man med hundra procent säkerhet räkna ut vad som kommer att ske, innebär det att det kommer ske, och då kan man säga att allt är förutbestämt. Frågan är bara om det går ens i teorin, det beror förmodligen på om slumpen existerar.

Edit: Lade till lite i slutet.
Senast redigerad av asdf011 2008-02-21 kl. 10:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in