Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Jag tror helt klart på ödet. Alltså det är svårt men jag tror inte att allting är förutbestämt, eller jag vill inte tro det. Jag känner ungefär samma som i inlägget ovanför mitt. Men för mycket saker har hänt för att iallafall jag ska tro att ödet inte existerar.
Att allt är förutbestämt gör ingen skillnad, om det nu är så
Även om allt vore förutbestämt upplever man det inte så, man fattar ändå sina egna beslut och kan ju inte själv räkna ut vad som kommer ske, saker och ting kommer fortfarande kännas slumpmässiga.
Jag tror tankarna är fysiska, man vet långt ifrån allt om hjärnan (och vad tankar består av?) men man kan inaktivera delar (eller hela, om man så vill, med.. EMP?) av hjärnan och mäta tankemässig aktivitet objektivt. Känner man till alla faktorer som påverkar en persons handlingar och besitter beräkningskapaciteten kan man alltså i teorin räkna ut vad en person kommer tänka, göra, och vilken inverkan det kommer ha på omgivningen. Om slumpmässighet inte existerar här kan man alltså räkna ut vad människor kommer att göra och vilken inverkan det kommer ha på omgivningen.
Kort sagt; kan man med hundra procent säkerhet räkna ut vad som kommer att ske, innebär det att det
kommer ske, och då kan man säga att allt är förutbestämt. Frågan är bara om det går ens i teorin, det beror förmodligen på om slumpen existerar.
Edit: Lade till lite i slutet.