Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-02-10, 16:49
Medlem
mirrebosnas avatar
Tror ni på ödet?

De flesta jag känner tror på ödet, övriga gillar inte tanken att de har ingen kontroll på livets händelser.

Hur är det för er?
Citera
2008-02-10, 18:56
Medlem
Reoshis avatar
Även om allting är "förutbestämt" betyder det inte att vi inte har någon kontroll eller oförmåga att påverka händelseförlopp..
Citera
2008-02-10, 19:01
Medlem
Jordens avatar
Nej. Jag tror inte det är viktigt huruvida jag välter mjölken på morgonen eller om jag sedan rakar mig. Den slutgiltiga mosaik som har skapats när allt är sagt och gjort kommer dock inte att se annorlunda ut jämfört med om jag handlat annorlunda.
Citera
2008-02-10, 19:50
Medlem
Yppsilons avatar
Min personliga inställning är determenistisk, dock är kvantfysikens nyfunna värld lite skakande för min uppfattning. Men har man fel så har man tills motbevisat tror jag på det mest logiska
Citera
2008-02-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Även om allting är "förutbestämt" betyder det inte att vi inte har någon kontroll eller oförmåga att påverka händelseförlopp..

Klart det gör?
Citera
2008-02-10, 20:06
Medlem
kultingens avatar
Ödet är ett faktum, hur mycket kvantfysik man än läser. En sak kommer hända med mig om 10 sekunder, vad jag än gör inom den tiden spelar ingen roll då det ändå kommer inträffa. Oavsett om jag åker till afrika som missonär eller jobbar på tipsbutik så kommer jag inte kunna ändra på vad som kommer hända med mig.
Citera
2008-02-10, 22:39
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Klart det gör?

Det kanske är vårat öde att ha kontroll och kunna påverka händelseförloppet, ödet utgörs av våra val snarare än att våra val styrs av ett öde.

Jag väljer tex vad jag vill äta imorgon, men vad jag än väljer är det ödet.
Citera
2008-02-11, 01:11
Medlem
Ödet är ett under- och överdefinierat begrepp. Frågar ett exempel på verbalism som är helt och hållet irrelevant och tar bara upp en massa hjärncykler i onödan. Radera begreppet ödet från din mentala ordlista nu. När du från och med nu ser begreppet ödet igen så kan du vara förvissad om att någon sorglig själ har investerat tanketid i onödan pga felprogrammering och att denna individ är ovetandes om sin egen felprogrammering.
Citera
2008-02-11, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Det kanske är vårat öde att ha kontroll och kunna påverka händelseförloppet, ödet utgörs av våra val snarare än att våra val styrs av ett öde.

Jag väljer tex vad jag vill äta imorgon, men vad jag än väljer är det ödet.

Då har du skapat en egen uppfattning om ödet, det uppskattar jag, fick en ny vinkel.

Men det var inte vad du skrev förut.
Citera
2008-02-11, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Ödet är ett faktum, hur mycket kvantfysik man än läser. En sak kommer hända med mig om 10 sekunder, vad jag än gör inom den tiden spelar ingen roll då det ändå kommer inträffa. Oavsett om jag åker till afrika som missonär eller jobbar på tipsbutik så kommer jag inte kunna ändra på vad som kommer hända med mig.

Det är nog väldigt sant.

Jag vet dock ej om jag tror på ödet. Ödet är ju bara ett ord. Det som händer, det händer. Det som kommer att hända, det kommer att hända.

Ödet är som sagt bara ett ord vi människor har hittat på.

Peace
Citera
2008-02-11, 12:50
Medlem
cabbages avatar
Ur vitt perspektiv skulle jag säga att jag tror på ödet, om jag ser till mjuk determinsm te,x.

Tror inte på ödet i den mening att det skulle finnas religiösa underbetoningar

Uttrycket är såpass individuellt och abstrakt att det är svårt att gemensamt sätta fingret på en filosofisk utgångspunkt.

Vad är definitionen av begreppet "fri vilja" ?
Citera
2008-02-11, 13:01
Medlem
Känns som om folk har en ganska vag förklaring av ödet här. Som vissa verkar se det blir ödet ett cirkelargument.

"Om jag hade skjutit mig igår, hade jag inte levt idag. Men eftersom jag inte skjöt mig, var det mitt öde att leva." Dvs, man definierar sitt öde efter vad som har hänt och vi inte kan ändra.

För mig är frågan om ödets existerande som följande:

Om ett nytt universum skulle skapas med exakt samma förhållande vid t=0 som i vårt universum, skulle det se exakt likadant ut som vårt?

Om svaret på denna frågan är ja, skulle vi kunna med en tillräckligt avancerad algoritm kunna förutsäga framtiden. Men om vi då väljer att förhindra förutsägelsen, stämde inte förutsägelsen från början och vi är tillbaka i samma cirkelargument :S

Ursäkta, min hjärna går just nu i volter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in