Flashback bygger pepparkakshus!
2008-02-13, 01:38
Medlem
Ödet!

Jag gillar att tro på att framtiden är en produkt av nuet (vilket den självklart är).
Dvs att det du gör nu får en konsekvens som både stänger och öppnar olika möjliga framtidssenarion.
Ödet är alltså inte 1 bestämd väg, ödet är en mängd vägar, ett nät av vägar, där du själv gör valet vilka dörrar du vill öppna och stänga.
Men eftersom du bara ser de dörrar som ligger precis framför dig så kan du omöjligt beräkna den totala konsekvensen av ditt vägval.
Kanske stänger eller öppnar ett, i dina ögon obetydligt, vägval möjligheterna till något mycket, mycket större.
Detta är ödet för mig!
Senast redigerad av arvid11 2008-02-13 kl. 01:42.
Citera
2008-02-13, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superjens
Ursäkta, min hjärna går just nu i volter.

Så slutar alla mina filosofiska tankegångar (:
Citera
2008-02-13, 01:52
Medlem
MrCheebas avatar
Vad fan då "ödet"?
Ödet som ödet bara rätt ur det blå?

Imbecill fundering. För att ha en "ödestro" så måste man ta sig tid att inplacera den i ett kringliggande ramverk. "Varför är framtiden predestinerad?" är en bra utgångsfråga som TS inte har ställt sig. Astrologi innebär ett visst mått av predestinering eftersom den inbegriper förutsägelser i form av transiter där man kan se kommande influenser i ens tillvaro.

"Ödet" används slappt av allmogen i någon slags flummig och oklar tanke om att det finns ett högre syfte med tillvaron men likt TS så har folk sällan tagit sig en funderare på varför framtiden skulle vara låst i sin linje.
Citera
2008-02-14, 11:53
Medlem
DjinQuijotas avatar
Absolut. Skulle jag inte tro på att det var en mening med allting, skulle ju livet vara meningslöst. Däremot tror jag att man styr ödet en hel del med olika val man gör.
Citera
2008-02-14, 12:21
Medlem
Shine_s avatar
Vad är ödet? Det är ju en definitionsfråga som vanligt...Ett religiöst "öde" ligger ofantligt långt bort från mig, medans ett naturvetenskapligt ligger betydligt närmare.

Jag tror på ödet samtidigt som jag motsätter mig det. Låter omöjligt men så är det. Är egentligen väldigt deteministiskt lagd, men att leva utifrån en ett deterministiskt perspektiv skulle vara väldigt tråkigt och meningslöst i mina ögon. Därför väljer jag att köpa illusionen av fri vilja, att jag kan påverka min framtid, för att denna ger mig en mer meningsfylld tillvaro.
Citera
2008-02-14, 12:36
Medlem
Flytande_argots avatar
Rent teoretiskt. Om man Vet att en liter vatten fryser till is efter en stund i frysen och att ett järnklot faller ner till marken när det släpps från ett stup så kan man ju förutsäga framtiden för dessa två objekt i det hänseendet. På samma sätt kan vi förutsäga "ödet" för en biljardboll när vi skickar en annan biljardboll mot den med rätt kraft och riktning.
Ponera då att du har liknande information om precis varenda atom i universum och en spöklik förmåga att på samma sätt avgöra hur de kommer att studsa och röra sig. Då borde i stort sett hela universums historia stå klar för dig?
Citera
2008-02-14, 13:01
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Rent teoretiskt. Om man Vet att en liter vatten fryser till is efter en stund i frysen och att ett järnklot faller ner till marken när det släpps från ett stup så kan man ju förutsäga framtiden för dessa två objekt i det hänseendet. På samma sätt kan vi förutsäga "ödet" för en biljardboll när vi skickar en annan biljardboll mot den med rätt kraft och riktning.
Ponera då att du har liknande information om precis varenda atom i universum och en spöklik förmåga att på samma sätt avgöra hur de kommer att studsa och röra sig. Då borde i stort sett hela universums historia stå klar för dig?

I agree, och det är precis därför jag tror på "ödet". Men då kanske jag inte använder ordet öde i dess korrekta definition vilken jag inte känner till
Citera
2008-02-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot

Med tanke på att det tycks finnas saker som på en mikronivå är slumpmässiga är väl något sånt omöjligt?
Citera
2008-02-14, 18:14
Medlem
Pentanistens avatar
Jag tror på konstant förändring, och aldrig tvivlan på att göra tillvaron bättre. Hade man bara levt livet så lätt som möjligt hade man typ kunnat tro att det är ödet, eftersom det förklarar det mesta. Nu förstår jag inte själv, men det är iaf skillnad.

Jag ser människor omkring mig som motivationshandikappade robotar som aldrig utvecklas filosofiskt, och anser att det enda sättet att göra något ordentligt är att göra det radikalt. Som en jävla revolution hela tiden.
Citera
2008-02-18, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirrebosna
Tror ni på ödet?

De flesta jag känner tror på ödet, övriga gillar inte tanken att de har ingen kontroll på livets händelser.

Hur är det för er?

Jag tänker så här: när du har facit i handen för dina handlingar och de beslut de fattat så kan du inte längre gå tillbaka och ändra dem så. På det sättet vet man att allting förut bestämd på vilkoret att det är du som bestämmer det.
Citera
2008-02-19, 11:11
Medlem
Såhär spontant känns det här med ödet väldigt konstigt. Vi pratade på filosofin om intuivitet och värdet av detta och det känns ju extremt intutivt att vi har en fri vilja och om man vill så kan man fucka upp sitt liv ganska ordentligt, men det går ju aldrig peka på en fria viljan i sig. För lång mening.
Citera
2008-02-19, 16:59
Medlem
Eftersom jag tror att vi enbart består av materia och den fria viljan är till största del (eller helt och hållet) en illusion så.. Ja, jag tror inte 100-procentigt på ödet. Det betyder inte att allt är bestämt av en Gud med en spåkula och som knäpper med fingrar och skapar planter på 6 dagar, men å andra sidan har vi ingen chans att påverka någonting.

http://www.humf.su.se/filosofiska/essays/mm.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in