Citat:

Ursprungligen postat av Mr.Patric

Någon som kan förklara för mig vad skillnaden blir om jag använder vectormagic.com:s onlinetjänst för att vektorisera en logotyp i högupplöst .png-format, istället för att "göra på riktigt" - och vektorisera den i Illustrator?
Tycker det är skitjobbigt att vektorisera en bild i Illustrator, det är som att programmet medvetet gör fel, raka linjer blir skeva etc. 
Kan förövrigt inte programmet, hört att en del ritar allt från grund i AI, jag kör allt i PS och konverterar sen till .ai ...
Kör, istället för AI, mina logotyper genom vectormagic.com och får på typ en minut (utan något jobb) en perfekt vektorisering utav min logga - ibland finns det väll någon liten detalj som jag måste finjustera, som jag åtgärdar i AI samtidigt som jag konverterar från .eps till .ai
Först trodde jag att kvalitén inte blev "riktig" vektorgrafik, men jag sköter ju även tryckningen själv (mestadels plottermaskin) och har gjort allt från jättestort till jättesmått och aldrig upplevt något annat än 100% kvalité...
Så,
Varför ska jag slösa tid på (alternativt lära mig) AI när det går så enkelt att använda vectormagic.com? Finns det någon anledning?
Är jag omoralisk som tar typ 45USD i timmen för att designa något (exkl. tryck/publ.) samtidigt som jag "fuskar" mig igenom delar av processen, eller vore jag bara korkad om jag "gjorde rätt" genom att använda (och lära mig) AI?
Ursäkta eventuellt flum, har en del morfin (aka. Mårfin(t)) i kroppen...
Cheers!

Alltså, om du föredrar att göra logotyper i Photoshop, spara dem som högupplösta bilder och vektorisera dem med live-trace, så är det väl bara att fortsätta med det. Om bilden bara är högupplöst nog och bilden är clean och utan övertoningar, så borde resultatet bli helt ok. 
Folk använder inte Illustrator av tvång utan för att det är det bästa verktyget för jobbet. Du "fuskar" dig inte genom processen, du gör den svårare genom att inte lära dig Illustrator.
Om jag inte missförstod och du i själva verket tar betalt för att vektorisera logotyper som andra har gjort. I så fall undrar jag vad som händer den dagen du inte kan få tag på en högupplöst bild av logotypen?