• 5
  • 6
2010-07-24, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guffel2
Du har helt rätt. En vektor stödjer inte böjda linjer, namnet som sådant har förmodligen följt med från tiden vektorgrafiken faktiskt inte kunde innehålla något annat http://en.wikipedia.org/wiki/File:Asteroi1.png. Har även för mig att jag sett gamla CAD program rita kurvor och cirklar av en mängd raka linjer.
Jo men de är inte fritt skalbara egentligen - för det mesta gör folk tillräckligt många raka linjer för att ingen jävel skulle märka någon skillnad på en cirkel ändå, men om man tar en vektor som skapats för att skrivas ut med en diameter på 2 cm och whäm bäm kör ut den med en diameter på 20 meter, då kommer det synas. Då är vi alltså överens om att det populära uttrycket vektor/vektorgrafik/vektorisera är ganska fel, men kör på det ändå för enkelhetens skull?
Citera
2010-08-04, 14:37
Medlem
Åtminstone de äldre versionerna av Illustrator arbeta med VEKTORGRAFIK. Det hände med jämna mellanrum att det kom in LÅGUPPLÖSTA illustratorfiler till repron. Man kunde under fliken ATTRIBUT ställa upplösningen på dokumentet och den skulle inte understiga 1200 dpi. När det sket sig så kom det in filer där folk utan att veta vad de gjorde skrivit in 300 dpi som värde. Om man då råkade förstora dessa så kom det ut en POLYGON ur filmsättaren (japp det var ett tag sedan....). Vet inte om detta är ändrat i nyare versioner, har inte upplevt fenomenet på många år, och dessutom är rutan för dokumentupplösning inte kvar under ATTRIBUT-fliken. Jag syftar alltså inte på det som idag kallas upplösning för dokumentrastereffekter.

/m
Citera
2011-06-21, 00:16
Medlem
zombiedolls avatar
Y0!

Håller på med en liten spel idé och min tanke var att karaktärerna skulle vara enkelt gjorda i pixelart. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men jag vill gärna ha tips på vilket gratisprogram man kan använda för detta. Har inte läst igenom hela tråden!

Prövade paint och satt några timmar, efter sparning av bilden så såg den förjävlig ut! Vill alltså ha ett program som sparar bilderna som jag ritar dem och har måna alternativ, som paint fast.. Bättre! D:
Citera
2011-06-29, 16:06
Medlem
Meursaults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Patric
Någon som kan förklara för mig vad skillnaden blir om jag använder vectormagic.com:s onlinetjänst för att vektorisera en logotyp i högupplöst .png-format, istället för att "göra på riktigt" - och vektorisera den i Illustrator?

Tycker det är skitjobbigt att vektorisera en bild i Illustrator, det är som att programmet medvetet gör fel, raka linjer blir skeva etc.
Kan förövrigt inte programmet, hört att en del ritar allt från grund i AI, jag kör allt i PS och konverterar sen till .ai ...

Kör, istället för AI, mina logotyper genom vectormagic.com och får på typ en minut (utan något jobb) en perfekt vektorisering utav min logga - ibland finns det väll någon liten detalj som jag måste finjustera, som jag åtgärdar i AI samtidigt som jag konverterar från .eps till .ai

Först trodde jag att kvalitén inte blev "riktig" vektorgrafik, men jag sköter ju även tryckningen själv (mestadels plottermaskin) och har gjort allt från jättestort till jättesmått och aldrig upplevt något annat än 100% kvalité...

Så,

Varför ska jag slösa tid på (alternativt lära mig) AI när det går så enkelt att använda vectormagic.com? Finns det någon anledning?

Är jag omoralisk som tar typ 45USD i timmen för att designa något (exkl. tryck/publ.) samtidigt som jag "fuskar" mig igenom delar av processen, eller vore jag bara korkad om jag "gjorde rätt" genom att använda (och lära mig) AI?

Ursäkta eventuellt flum, har en del morfin (aka. Mårfin(t)) i kroppen...
Cheers!

Alltså, om du föredrar att göra logotyper i Photoshop, spara dem som högupplösta bilder och vektorisera dem med live-trace, så är det väl bara att fortsätta med det. Om bilden bara är högupplöst nog och bilden är clean och utan övertoningar, så borde resultatet bli helt ok.

Folk använder inte Illustrator av tvång utan för att det är det bästa verktyget för jobbet. Du "fuskar" dig inte genom processen, du gör den svårare genom att inte lära dig Illustrator.

Om jag inte missförstod och du i själva verket tar betalt för att vektorisera logotyper som andra har gjort. I så fall undrar jag vad som händer den dagen du inte kan få tag på en högupplöst bild av logotypen?
Citera
2011-06-29, 22:42
Medlem
Zephyreuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombiedoll
Y0!

Håller på med en liten spel idé och min tanke var att karaktärerna skulle vara enkelt gjorda i pixelart. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men jag vill gärna ha tips på vilket gratisprogram man kan använda för detta. Har inte läst igenom hela tråden!

Prövade paint och satt några timmar, efter sparning av bilden så såg den förjävlig ut! Vill alltså ha ett program som sparar bilderna som jag ritar dem och har måna alternativ, som paint fast.. Bättre! D:

Fin bump, men man ska spara i .gif när man gör sådana här prylar!

-Zeph
Citera
2012-01-10, 00:24
Medlem
Hej hej.

Är det tillräckligt att jag gör en logo i Illustrator, sparar den i AI eller EPS, så är det en vector fil?
Ska nämligen skickas till tryckeri snart för att bli stor skylt, hade varit skönt att vara säker innan så det inte blir nån stress. AI filen är bara 326kb!
Citera
2012-01-10, 00:29
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juce
Hej hej.

Är det tillräckligt att jag gör en logo i Illustrator, sparar den i AI eller EPS, så är det en vector fil?
Ska nämligen skickas till tryckeri snart för att bli stor skylt, hade varit skönt att vara säker innan så det inte blir nån stress. AI filen är bara 326kb!
Yep.
Citera
2012-01-10, 09:56
Medlem
Nu vet jag inte hur insatt du är.... Men har du någon form av bild i logon? Dvs du har monterat eller klistrat in ett foto. Ett vanligt misstag många gör är att de tror filen blir mer rätt bara för att filformatet är .AI eller .EPS så är inte fallet.
Har du rätt dokumentfärgrymd - bör vara CMYK för tryck. Illustrator hanterar både RGB och CMYK.

För att minska filstorleken ytterligare kan man klicka ur alternativet : PDF kompabilitet.
Problemet är att filen då inte får någon förhandsvisning i tex Indesign. Men den blir ruskigt liten
/m
Citera
2013-01-03, 01:18
Medlem
Hej! Har gjort ett bokomslag i photoshop.
Det är endast typsnitt och två bilder som jag har gjort om till siluetter. Är det möjligt att importera photoshop-filen och sedan vektorisera allt i Illustrator? Någon som har erfarenhet inom bokomslag som kanske kan ge mig lite övriga tekniska saker som jag borde tänka på?

Gott nytt år!
Citera
2013-01-03, 10:46
Medlem
Nej detta är inte att rekommendera. Du ska om möjligt inte sätta text i PS.
Du kan autokalkera siluetterna i Illustrator, men texten hade jag satt om.
Sen ska man nog om man ska var ärlig göra tryckoriginalet i InDesign/Quark.
Varken PS eller Illustrator är tänkta att göra tryckoriginal i.
Detta var dock fett OT.

/m
Citera
2013-01-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej detta är inte att rekommendera. Du ska om möjligt inte sätta text i PS.
Du kan autokalkera siluetterna i Illustrator, men texten hade jag satt om.
Sen ska man nog om man ska var ärlig göra tryckoriginalet i InDesign/Quark.
Varken PS eller Illustrator är tänkta att göra tryckoriginal i.
Detta var dock fett OT.

/m

Tack.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in