2009-01-30, 12:24
Medlem
vibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Skulle nog säga att dom använder raster och pixlar som synonymt för bildpunkter i det fallet, vilket faktiskt är fel. Ett raster är något helt annat och handlar om hur man delar upp bilden i punkter för tryck. En skärm använder knappast raster, utan pixlar. Bitar har inget med det hela att göra, utan är ju som du säger ettor och nollor. Hoppas jag inte rörde ihop det ännu mer nu.

Nej, inte alls!
Vi är på samma sida, så att säga.
ville nog mest gnälla om att wikipedia rör i hop begreppen.
Citera
2009-04-02, 15:44
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Skulle nog säga att dom använder raster och pixlar som synonymt för bildpunkter i det fallet, vilket faktiskt är fel. Ett raster är något helt annat och handlar om hur man delar upp bilden i punkter för tryck. En skärm använder knappast raster, utan pixlar. Bitar har inget med det hela att göra, utan är ju som du säger ettor och nollor. Hoppas jag inte rörde ihop det ännu mer nu.

Samma förvirring råder när det gäller TV. Diskussionen om HDTV och HD-Ready är ett exempel.
Citera
2009-04-24, 21:02
Medlem
kool moe dees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Samma förvirring råder när det gäller TV. Diskussionen om HDTV och HD-Ready är ett exempel.

Ja, man, det tänkte jag faktiskt på idag. Killen på Euronics hade INTE bra koll på det!
Citera
2009-05-08, 02:26
Medlem
Mr.Patrics avatar
Någon som kan förklara för mig vad skillnaden blir om jag använder vectormagic.com:s onlinetjänst för att vektorisera en logotyp i högupplöst .png-format, istället för att "göra på riktigt" - och vektorisera den i Illustrator?

Tycker det är skitjobbigt att vektorisera en bild i Illustrator, det är som att programmet medvetet gör fel, raka linjer blir skeva etc.
Kan förövrigt inte programmet, hört att en del ritar allt från grund i AI, jag kör allt i PS och konverterar sen till .ai ...

Kör, istället för AI, mina logotyper genom vectormagic.com och får på typ en minut (utan något jobb) en perfekt vektorisering utav min logga - ibland finns det väll någon liten detalj som jag måste finjustera, som jag åtgärdar i AI samtidigt som jag konverterar från .eps till .ai

Först trodde jag att kvalitén inte blev "riktig" vektorgrafik, men jag sköter ju även tryckningen själv (mestadels plottermaskin) och har gjort allt från jättestort till jättesmått och aldrig upplevt något annat än 100% kvalité...

Så,

Varför ska jag slösa tid på (alternativt lära mig) AI när det går så enkelt att använda vectormagic.com? Finns det någon anledning?

Är jag omoralisk som tar typ 45USD i timmen för att designa något (exkl. tryck/publ.) samtidigt som jag "fuskar" mig igenom delar av processen, eller vore jag bara korkad om jag "gjorde rätt" genom att använda (och lära mig) AI?

Ursäkta eventuellt flum, har en del morfin (aka. Mårfin(t)) i kroppen...
Cheers!
Citera
2009-05-08, 20:45
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Patric

Varför ska jag slösa tid på (alternativt lära mig) AI när det går så enkelt att använda vectormagic.com? Finns det någon anledning?
Att bara vektorisera genom att låta ett program kalkera kan ju funka. Ett tag.

Om man sedan vill vektorisera symboler som är lite mer avancerade än Scans logo och FBs kissekatt, så är det inte en nackdel att kunna mer av Illustrator.

Efter detta kan man med lite talang ta sig hur långt man vill, bara man vill och orkar.
Citera
2009-09-03, 15:29
Medlem
Radahmots avatar
lite problem va..

tjena allihop. jag har lite problem med dehär begräppen. eller snarare formerna och hur man konverterar en simpel pixelbild till vektor. vore skitbra om någon kunde lära ut. jag har cs4 paket.
Citera
2009-09-03, 15:53
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radahmot
tjena allihop. jag har lite problem med dehär begräppen. eller snarare formerna och hur man konverterar en simpel pixelbild till vektor. vore skitbra om någon kunde lära ut. jag har cs4 paket.
Titta här:
http://help.adobe.com/sv_SE/Illustra...c5f-6229a.html
Citera
2010-07-19, 21:33
Medlem
Så vilken utav grafiken ska jag använda då jag bara ritar? :S Tacksam för svar
Citera
2010-07-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanzon
Så vilken utav grafiken ska jag använda då jag bara ritar? :S Tacksam för svar
Papper & penna.

En liten fråga då: Begreppet vektorgrafik är OK att använda även att en vektor inte är vad man syftar på (då vi använder bezierkurvor, en vektor är räta linjer mellan punkter och det är synnerligen värdelöst i jämförelse i dessa sammanhang). Korrekt uppfattat? Jag jobbar precis som många andra här med sånt och tycker det känns dumt att prata om vektorer då jag vet att en vektor inte är lika fritt skalbar som ett objekt byggt på bezierkurvor, men väljer den lätta vägen då jag pratar med folk eftersom jag inte orkar förklara skillnaden.

Alltså: Vektor - fel, vektorgrafik - rätt?
Citera
2010-07-19, 23:05
Medlem
Guffel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rargh
Papper & penna.

En liten fråga då: Begreppet vektorgrafik är OK att använda även att en vektor inte är vad man syftar på (då vi använder bezierkurvor, en vektor är räta linjer mellan punkter och det är synnerligen värdelöst i jämförelse i dessa sammanhang). Korrekt uppfattat? Jag jobbar precis som många andra här med sånt och tycker det känns dumt att prata om vektorer då jag vet att en vektor inte är lika fritt skalbar som ett objekt byggt på bezierkurvor, men väljer den lätta vägen då jag pratar med folk eftersom jag inte orkar förklara skillnaden.

Alltså: Vektor - fel, vektorgrafik - rätt?

Jag tror du blandar ihop begreppen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vektor_..._betydelser%29
Citera
2010-07-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guffel2
Jag tror du blandar ihop begreppen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vektor_..._betydelser%29
Nja, kanske. Jag vill påstå att en vektor inte har några böjda linjer, har jag fel i det så är allt OK men om det är så, då borde vi döpa om vissa grejer.
Citera
2010-07-21, 14:29
Medlem
Guffel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rargh
Nja, kanske. Jag vill påstå att en vektor inte har några böjda linjer, har jag fel i det så är allt OK men om det är så, då borde vi döpa om vissa grejer.

Du har helt rätt. En vektor stödjer inte böjda linjer, namnet som sådant har förmodligen följt med från tiden vektorgrafiken faktiskt inte kunde innehålla något annat http://en.wikipedia.org/wiki/File:Asteroi1.png. Har även för mig att jag sett gamla CAD program rita kurvor och cirklar av en mängd raka linjer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in