2008-02-09, 18:56
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Människor som inte KAN försörja sig själva, försörjer vi andra redan. Lite svårt att införa något som redan existerat i evigheter.
Medborgarlön är något helt annat, den är till för både de som inte kan, och för de som inte *vill* jobba.
Medborgarlön är något helt annat, den är till för både de som inte kan, och för de som inte *vill* jobba.
Den idé om medborgarlön som jag vill diskutera, handlar om att slopa alla andra ersättningar för dem som inte kan försörja sig själva och ersätta dem med just medborgarlön.Då skulle hela diskussionen om "lata" komma på skam, eftersom ingen vill ju leva på existensminimum om man inte måste - eller hur?
Citat:
Existensminimum är något högst relativt. När jag var i Bulgarien pratade jag med en taxichaufför som även extraknäckte som nattportier på ett hotell, och han tjänade sammanlagt c:a 450:-/mån. Eftersom bulgarer numera är EU-medborgare så står det dem fritt att flytta hit, och om den taxichaffisen visste att han skulle kunna flytta hit och vara garanterad en helt kravlös ersättning som är 15-20 gånger högre än hans lön så skulle han (och ett par miljoner till) naturligtvis göra det. Och 450:-/mån är avsevärt mer än vad somalier tjänar i sitt hemland... Vi är redan europas populäraste invandrarmål för att det är relativt lätt att leva här gratis, men helt kravlöst är vare sig socbidrag eller A-kassa. Medborgarlön däremot skulle ingen kunna ifrågasätta då den är helt befriad från krav på motprestation.
Jo jag vet att det är en relativ gränsdragning när man pratar existensminimum, men de riktlinjer som konsumentverket ger till socialförvaltningarna idag ligger under "kronofogdens" existensminimum så gränsen borde kunna dras där för alla som bor i Sverige. Att invandrare skulle vara mer benägna att leva på bidrag än andra är en myt som jag aldrig köper. Ingen vill egentligen vara beroende av någon annan. Alla vill egentligen kunna klara sig själv. Men ibland går det inte...
När du pratar om motprestation till medborgarlön, så undrar jag om du förstår vad jag menar? Eller om du tror att någon vill leva på existensminimum som inte behöver?
Citat:
Nej, det gör de naturligtvis inte. Vi har världens högsta skatter men inte världens bästa skola, barnomsorg, sjukvård, äldrevård, rättsväsende, kollektivtrafik eller vägar. Alltså är systemet värdelöst och måste ersättas av något bättre och effektivare. Lämpligen tittar man då på de länder som HAR världens bästa skola, barnomsorg, sjukvård, äldrevård, rättsväsende, kollektivtrafik och vägar men ändå inte världens högsta skatter.
Du kan hitta många länder där rika har "världens bästa" av allting men där det finns en enorm misär och fattigdom samtidigt. Du kan titta på fattiga människor som beskriver sig själva som lyckliga i det som kallas HPI (Happy Planet Index) det finns massor att jämföra med. Men ett land med "världens högsta skatter" är trots allt världens minst segregerade land. Det säger en del om hur det ser ut i andra länder...