Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Om vi tar en titt på hur det ser ut i ett valfritt U-land. Några hundratal rika och miljoner fattiga. Det vill säga STORA orättvisor i detta samhälle. ( Slutsats: Dåligt med orättvisor?)
Om ni inte redan uppmärksammat det i media så håller Alliansen på att öka orättvisorna i Sverige, (dåligt eller?)
Om Socialdemokraterna får makten igen så kommer de återställa och kämpa för mer rättvisa, (bra eller?)
Ordet rättvisa låter mycket positivt. Självklart vill vi ha rättvisa! Allt ska gå till på rätt vis!
Gå ut på stan och fråga människor. Vill ni att Sverige ska vara rättvist eller orättvist? Jag tror de flesta svarar "rättvisa såklart". Det vill säga raka vägen till Socialdemokraterna.
Är rättvisa i mitt första exempel inte samma sak som rättvisan i Sveriges exempel?
Jag kan snabbt komma på två syner på rättvisa.
1. Det är rättvist om alla medborgare tjänar ungefär lika mycket pengar i månaden.
2. Det är rättvist om man får behålla alla pengar man har jobbat ihop och därför är värd.
Dessa två går nämligen emot varandra.
Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen så jag inte blir lurad av politikerna!
Det är inte nödvändigtvis rättvist att alla har lika mycket pengar.
Däremot så är det klart orättvist att vissa ska behöva lämna bort
delar av sitt dagsverke till andra medborgare som släpar fötterna efter sig.
Möjligtvis att detta är "solidariskt", men detta begrepp är hursomhelst efterblivet.
För att besvara din fråga så kan jag ju bara säga att inget "rätt" svar finns,
det handlar ju om din egen inställning. Problemet är ju att de som tycker att
rättvisa skall vara jämställdhet rent generellt glider bort från denna åsikt
i takt med att de själva inte gynnas av den, medans de som tycker att rättvisa
är enligt ovan står fast i tanken även när de står ensam och fattig i regnet.