2008-02-09, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Men så är det ju inte. Alla har möjlighet att få ett gott liv om hjärnan, viljan och ambitionerna finns. Dom som är fattiga och har det dåligt ställt är det av en anledning och oftast förtjänar dom att befinna sig i sin situation också.

.

Skyll dig själv om du blir sjuk! Skyll dig själv om du är arbetslös! Skyll dig själv för att du föddes av fattiga föräldrar...

Det är bara rättvist att jag är frisk. Det är rättvist att min pappa känner folk så att jag får jobb! Det är rättvist att mina släktingar tillhör rätt samhällsklass...
Citera
2008-02-09, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Om vi tar en titt på hur det ser ut i ett valfritt U-land. Några hundratal rika och miljoner fattiga. Det vill säga STORA orättvisor i detta samhälle. ( Slutsats: Dåligt med orättvisor?)

Om ni inte redan uppmärksammat det i media så håller Alliansen på att öka orättvisorna i Sverige, (dåligt eller?)
Om Socialdemokraterna får makten igen så kommer de återställa och kämpa för mer rättvisa, (bra eller?)

Ordet rättvisa låter mycket positivt. Självklart vill vi ha rättvisa! Allt ska gå till på rätt vis!
Gå ut på stan och fråga människor. Vill ni att Sverige ska vara rättvist eller orättvist? Jag tror de flesta svarar "rättvisa såklart". Det vill säga raka vägen till Socialdemokraterna.
Är rättvisa i mitt första exempel inte samma sak som rättvisan i Sveriges exempel?
Jag kan snabbt komma på två syner på rättvisa.
1. Det är rättvist om alla medborgare tjänar ungefär lika mycket pengar i månaden.
2. Det är rättvist om man får behålla alla pengar man har jobbat ihop och därför är värd.
Dessa två går nämligen emot varandra.
Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen så jag inte blir lurad av politikerna!

Varför ska rättvisa överhuvudtaget vara med på agendan, om det ordet är så svårt att definiera och agera utefter?
Citera
2008-02-09, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teoretikern
Varför ska rättvisa överhuvudtaget vara med på agendan, om det ordet är så svårt att definiera och agera utefter?

Jag tycker att TS tar upp en viktig fråga. Ordet används som politiskt slagträ fast ingen definierar vad de menar egentligen. Därför är det viktigt att ta reda på vad politkerna egentligen menar.

Samma sak med "frihet" fast det vågar jag inte gå in på, för då blir jag raderad som OT direkt...
Citera
2008-02-09, 15:29
Medlem
Citat:
Skyll dig själv om du blir sjuk!
Blir jag sjuk så har jag en sjukförsäkning.

Citat:
Skyll dig själv om du är arbetslös! Skyll dig själv för att du föddes av fattiga föräldrar...
Förlorar jag min anställning och blir arbetslös så bygger och skapar jag min egen affärsverksamhet, företag och inkomst. Varför ska man vara beroende av någon annan för att försörja sig? varför inte skapa sig sin egen framtid och liv?

Vad har föräldrarnas livssituation med saken att göra? Allt som behövs är hjärna, intelligens, drivkraft, vilja, ambitioner, etc. Dessa är egenskaper lika för alla oavsätt bakgrund.

Citat:
Det är bara rättvist att jag är frisk. Det är rättvist att min pappa känner folk så att jag får jobb! Det är rättvist att mina släktingar tillhör rätt samhällsklass...
Får jobb? Varför inte bygga upp och skapa sin egen sysselsättning från grunden oberoende av andra?
Citera
2008-02-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av memyselfandaj
Jag tycker att TS tar upp en viktig fråga. Ordet används som politiskt slagträ fast ingen definierar vad de menar egentligen. Därför är det viktigt att ta reda på vad politkerna egentligen menar.

Samma sak med "frihet" fast det vågar jag inte gå in på, för då blir jag raderad som OT direkt...

Det sossar menar är att det ska råda millimeterrättvisa, om det gäller inkomst eller tid framför spisen. Om trådskaparen grubblat sig till vansinne utan att komma fram till vad som rättvisa innebär, fortsätter han bara med en 200 år gammal tradition.
Citera
2008-02-09, 15:41
Medlem
Citat:
Du kan väl inte mena allvar va? Att den som är sjuk eller arbetslös skall slippa svälta och gå från hus och hem, kan du inte ens med värsta oviljan få det till att alla skall ha det lika dåligt?
Du kan inte mena allvar om du säger att någon svälter i Sverige. Försök inte göra frågan om vänster eller höger till en fråga om vi ska acceptera att folk svälter eller inte. Här har alla haft mätta magar sedan 1776 och alliansen har inte tänkt ändra på det.

Citat:
Du är ju riktigt rolig! Menar du att moderaternas partiprogram och socialdemokraternas partiprogram är olika beskrivningar på samma system?
Varför tror du annars moderaterna kallas för blåsossar numera?
Citera
2008-02-09, 15:44
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Fråga Mona Sahlin?
I vartenda debatt har detta ord och tjat om "rättvisa" kommit upp. Och ingen vet vad det verkligen betyder.
Citera
2008-02-09, 15:58
Medlem
fastigos avatar
Endast klockan är rättvis

En klocka som visar korrekt tid är rättvisande. Det är min bästa definitionen på detta missbrukade och värdeladdade ord "rättvisa". Såssar älskar att kalla sådan som de för tillfället förespråkar som "rättvist", och det som de är EMOT som "orättvist". Ett debattknep på en femårings nivå alltså.
Citera
2008-02-09, 17:23
Medlem
Att alla skall ha lika mycket pengar är ju orättvist mot de som jobbar mer än andra.
Citera
2008-02-09, 17:40
Bannlyst
Citat:
Det sossar menar är att det ska råda millimeterrättvisa, om det gäller inkomst eller tid framför spisen. Om trådskaparen grubblat sig till vansinne utan att komma fram till vad som rättvisa innebär, fortsätter han bara med en 200 år gammal tradition.

Du har uppenbarligen inte fattat vad det socialdemokratiska partiet säger om rättvisa.

"Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov" kan endast en dåre få till "millimeterättvisa".

... eller också vill man försöka få dårar att tro att det är just det som sossarna menar. Jag vet inte vilket som är värst. Men rättvist är det inte...
Citera
2008-02-09, 17:46
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
"Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov" kan endast en dåre få till "millimeterättvisa".
Men du kan inte förneka att de STRÄVAR emot millimeterrättvisan.. och att de önskar att det vore så.
Citera
2008-02-09, 17:47
Bannlyst
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Du kan inte mena allvar om du säger att någon svälter i Sverige. Försök inte göra frågan om vänster eller höger till en fråga om vi ska acceptera att folk svälter eller inte. Här har alla haft mätta magar sedan 1776 och alliansen har inte tänkt ändra på det.

Nej ingen behöver svälta! Det finns ju soppkök... Men det är sjukt orättvist att människor som lever i samma lilla land som Sverige skall kunna leva under diametralt olika levnadsförhållanden. OBS! Jag menar INTE att alla skall ha exakt lika. Jag menar att ingen skall behöva vara hemlös - så är det idag. Jag menar att barn inte skall behöva skämmas för att föräldrarna inte har råd att betala deras skolresor - så är det idag. Jag menar att alldeles för många måste vrida och vända på varje krona medan miljardärerna blir fler och fler - så är det idag. De som ger varandra fantasiförmåner sitter i varandras bolagsstyrelser och kliar varandra på ryggen samtidigt som de säger till vanligt folk att "manna regnar inte från himlen". Det är sjukt orättvist - inget annat.

Citat:
Varför tror du annars moderaterna kallas för blåsossar numera?

Ett spel för gallerierna från vissa och okunskap från andra.

Det är samma gamla moderatpolitik. Ge till dem som redan har och kalla det för rättvisa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in