Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det är skillnad mellan det Gud kallar för dag och natt, och dag och natt på jorden.
Det Gud kallade för dagar och nätter kan vara så som vetenskapsmän säger, miljoner, miljarder år:
"Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. " (1 Mose 1:5 Bibel2000)
Hur kan man säga så? Jo för att det var inte förrän den fjärde dagen som Gud skapade solen och månen, som skulle vara tecken på jorden för dag och natt, alltså dom 24 timmars dagar vi är vana med:
"Gud sade: »På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år. " (1 Mose 1:14 Bibel2000)
Om solen och månen skapades den fjärde dagen, så kan solen inte vara det ljus som Gud kallade för dag, den första av Guds dagar.
En dag för Gud kan vara som tusen år för människan sägs det t.ex. i bibeln:
"Men en sak får ni inte glömma, mina kära: för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag. " (2 Petrus 3:8 Bibel2000)
Njae om grunden för denna tolkning är evighets perspektivet så ser jag det inte som någon bra förklaring. Det perspektivet har vi svårt att greppa.
Han säger faktiskt "kväll" och "morgon" blev "dag" 1,2,3 osv.
De hebreiska orden för kväll och morgon är "ereb" och "boqer", den ursprungliga betydelsen för dessa ord var "oordning/kaos" och "ordning".
Det är alltså samma ord som används dag 6 när människan skapades. Det betyder att samma princip vad gäller tidsbestämmelsen måste gälla även då.
Antingen eller så att säga.
Jag tror att Gud kan ha skapat allting på en dag, jaa tom på en sekund, men valde att presentera det med 24 timmars dagar, 6 st + en vilodag, som ju sen kom att bli Israels kalender med noga instruktioner om hur det skulle efterlevs.
Det finns en plan och en mening med varenda liten detalj i Guds skapelse och plan, men eftersom det inte går att bekräfta denna teori någon annan stans än i 1:a Moseboken, så finns det en anledning till att Gud är tyst.