2020-09-05, 02:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag har inte tänkt på pengarna. Frikyrkopastorer har låga löner och många är fritidspastorer. Ideella krafter präglar frikyrkan. Men jag har tänkt på att pastorer och präster kan vars i samma karriärkamp som vi andra. De vill ofta ha makt och få jobb i större församlingar.
Det skiljer sig säkert mellan olika i riktningar men gränsar ibland till bedrägeri tycker jag. Det viktiga är att det är pengar som styr vad som predikas eftersom församlingarna tynar bort med utebliven kollekt.

Allt blev fel från början. Jesus förlitade sig på Gud men människors tankar om makt gick till Mammon.
Citera
2020-09-05, 02:47
Medlem
Varenda en av oss befinner sig i en eventuell sista tid hela tiden.

Därför har människan i sin sinnrika försvarsmekanism mot depression och annat elände hittat på en tröstare, vägledare, helare, en som fanns där, när alla andra svikit eller försvunnit, en helt outstanding hjälpare av nåde,
Finns det någon, som kan hjälpa....?

Vi har befunnit oss här på jorden i ca 70 tusen år....
Det har varit tuffa tider och till synes sista tider..
Och alltid har vi väl cling to nånting i nöd eller lust.
Nån Gud, drog, annan människa, tro eller ideologi, en besatthet eller helt enkelt dataspel eller praliner, Facebook eller knark!

Gudar är dom allihopa.
Och dö kan varenda en i morgon.

Överlevnaden är större ju färre gudar man har.
Min erfarenhet.
Citera
2020-09-05, 02:55
Medlem
Eller i en annan livssituation, tvärtom!
Gud vet.
Citera
2020-09-05, 03:00
Medlem
Och att veta är gudomligt!
Citera
2020-09-05, 04:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan

Därför har människan i sin sinnrika försvarsmekanism mot depression och annat elände hittat på en tröstare, vägledare, helare, en som fanns där, när alla andra svikit eller försvunnit, en helt outstanding hjälpare av nåde,

Nån Gud, drog, annan människa, tro eller ideologi, en besatthet eller helt enkelt dataspel eller praliner, Facebook eller knark!

Gudar är dom allihopa.

Min erfarenhet.
Människor har överlevt flera istider, utbrott av supervulkaner och farsoter som dödade de flesta. Men nu är läget värre än någonsin även om många inte inser det. Med civilisationen faller alla vi som inte vet hur man lever av naturen och den extrema höjningen av medeltemperaturen hotar i stort sett alla arter på jorden - även naturfolken.
Citera
2020-09-05, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag har inte tänkt på pengarna. Frikyrkopastorer har låga löner och många är fritidspastorer. Ideella krafter präglar frikyrkan. Men jag har tänkt på att pastorer och präster kan vars i samma karriärkamp som vi andra. De vill ofta ha makt och få jobb i större församlingar.
Ja, vi är ju fortfarande kvar i våra syndiga kroppar, därför kan vi om vi inte håller oss nära Herren i skrifterna lätt dras in i världens behag. Även pastorer är ju människor.

Många församlingar/samfund är tyvärr på villovägar, det förutspås ju också i bibeln, "det stora avfallet". Matt 24:9-14. Många falska profeter ska framträda, och man kommer förfölja dom sanna kristna och hatet och laglösheten kommer tillta.

Läser man Upp kap 2 o. 3, "Jesus brev till dom sju församlingarna", så ser vi också att det bara är två kyrkor som får helt godkänt. Två får inget positivt sagt om sig alls. Tre församlingar har positiva delar, men också problem dom behöver förbättra.

Detta visar att Jesus var väl införstådd med dom problem troende skulle komma att ha i hans Kyrka.

Det man dock ska akta sig för är att fördöma kristenheten som helhet. För dessa blir straffet hårt och slutligt när Herren kommer tillbaks. Speciellt om man utger sig för att följa Jesus själv och tror att man själv är felfri. Då tillhör man troligen en eller flera av dom sju kyrkorna som har problem. Eller så tillhör man inte någon kyrka alls.
Citera
2020-09-05, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan

Gudar är dom allihopa.

Min erfarenhet.

Den som tror på bibelns berättelser tror att skapelsen, inkl människan, är c:a 6 000 år gammal. Till stöd har man bibelns skrifter och dom profetior som uttalats och som slagit in. Skrifter som man vet (historisk) är skrivna långt innan profetiorna slagit in.

Detta betyder bla att bibeln är sann. Tillsammans med vetskapen om att vetenskapens läror inte har alla svar. Inte ens åldersbestämning enligt vetenskapen är något man kan bevisa är sant, för man har inget att jämföra med.

Bibeln är dock den äldsta skrift som man KAN åldersbestämma och bekräftas rent historiskt. Vilket borde göra en "tvivlare" mer intresserad.

Nästa profetia som kommer att slå in är en ny världsordning. Först stora vedermödor, förföljelse och falska profeter (Dan 9:27, Matt kap 24, Upp kap 6-18). Sen dunder och brak genom Herrens ingripande (Upp kap 19). Därefter ett nytt rike, tusen år (Upp kap 20), med Herren regerande vid tronen i tusen år innan jorden slutligen blir helt förnyad.

Sen kommer "En ny himmel och en ny jord" (Upp kap 21-22) att skapas.
Citera
2020-09-05, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Den som tror på bibelns berättelser tror att skapelsen, inkl människan, är c:a 6 000 år gammal.

Jag tror på bibelns berättelser, men jag tror inte att skapelsen är bara 6000 år gammal, men människans skapelse är 6000 år gammal.
Citera
2020-09-05, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tror på bibelns berättelser, men jag tror inte att skapelsen är bara 6000 år gammal, men människans skapelse är 6000 år gammal.
Ja det finns ju teorier om ett "gap" mellan första och andra versen i 1:a Moseboken. Men det finns inget direkt stöd för det i bibeln i övrigt. Dessutom betyder det att allting annat skapats på 6 dagar, inkl människan.

Sen finns det dom som hävdar att "en dag" inte är 24 timmar, men då faller ju även detta med människans skapelse den 6:e dagen som då inte heller kan vara 24 timmar.

Jag tror själv att det kan ligga något i "gap teorin", men att allt annat skapats på 6 dgr, men eftersom det inte går inte att få denna gap teori bekräftad någon annan stans i bibeln så lämnar jag det öppet. När Gud är "tyst" så är det troligen sånt vi inte behöver veta.
Citera
2020-09-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ja det finns ju teorier om ett "gap" mellan första och andra versen i 1:a Moseboken. Men det finns inget direkt stöd för det i bibeln i övrigt. Dessutom betyder det att allting annat skapats på 6 dagar, inkl människan.

Sen finns det dom som hävdar att "en dag" inte är 24 timmar, men då faller ju även detta med människans skapelse den 6:e dagen som då inte heller kan vara 24 timmar.

Jag tror själv att det kan ligga något i "gap teorin", men att allt annat skapats på 6 dgr, men eftersom det inte går inte att få denna gap teori bekräftad någon annan stans i bibeln så lämnar jag det öppet. När Gud är "tyst" så är det troligen sånt vi inte behöver veta.

Det är skillnad mellan det Gud kallar för dag och natt, och dag och natt på jorden.

Det Gud kallade för dagar och nätter kan vara så som vetenskapsmän säger, miljoner, miljarder år:

"Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. " (1 Mose 1:5 Bibel2000)

Hur kan man säga så? Jo för att det var inte förrän den fjärde dagen som Gud skapade solen och månen, som skulle vara tecken på jorden för dag och natt, alltså dom 24 timmars dagar vi är vana med:

"Gud sade: »På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år. " (1 Mose 1:14 Bibel2000)

Om solen och månen skapades den fjärde dagen, så kan solen inte vara det ljus som Gud kallade för dag, den första av Guds dagar.

En dag för Gud kan vara som tusen år för människan sägs det t.ex. i bibeln:

"Men en sak får ni inte glömma, mina kära: för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag. " (2 Petrus 3:8 Bibel2000)
Citera
2020-09-05, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är skillnad mellan det Gud kallar för dag och natt, och dag och natt på jorden.

Det Gud kallade för dagar och nätter kan vara så som vetenskapsmän säger, miljoner, miljarder år:

"Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. " (1 Mose 1:5 Bibel2000)

Hur kan man säga så? Jo för att det var inte förrän den fjärde dagen som Gud skapade solen och månen, som skulle vara tecken på jorden för dag och natt, alltså dom 24 timmars dagar vi är vana med:

"Gud sade: »På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år. " (1 Mose 1:14 Bibel2000)

Om solen och månen skapades den fjärde dagen, så kan solen inte vara det ljus som Gud kallade för dag, den första av Guds dagar.

En dag för Gud kan vara som tusen år för människan sägs det t.ex. i bibeln:

"Men en sak får ni inte glömma, mina kära: för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag. " (2 Petrus 3:8 Bibel2000)

Njae om grunden för denna tolkning är evighets perspektivet så ser jag det inte som någon bra förklaring. Det perspektivet har vi svårt att greppa.

Han säger faktiskt "kväll" och "morgon" blev "dag" 1,2,3 osv.

De hebreiska orden för kväll och morgon är "ereb" och "boqer", den ursprungliga betydelsen för dessa ord var "oordning/kaos" och "ordning".

Det är alltså samma ord som används dag 6 när människan skapades. Det betyder att samma princip vad gäller tidsbestämmelsen måste gälla även då.

Antingen eller så att säga.

Jag tror att Gud kan ha skapat allting på en dag, jaa tom på en sekund, men valde att presentera det med 24 timmars dagar, 6 st + en vilodag, som ju sen kom att bli Israels kalender med noga instruktioner om hur det skulle efterlevs.

Det finns en plan och en mening med varenda liten detalj i Guds skapelse och plan, men eftersom det inte går att bekräfta denna teori någon annan stans än i 1:a Moseboken, så finns det en anledning till att Gud är tyst.
Citera
2020-09-05, 13:00
Medlem
Citat:
Jag tror att Gud kan ha skapat allting på en dag, jaa tom på en sekund,

Eller t.o.m. en miljon år? Vad säger emot det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in