Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Men låt oss ta ett konkret exempel, om jag berättar att jag har tänkt på självmord sen jag gick i högstadiet, har inga kompisar och törs inte söka jobb eller knappt resa. Blir jag inlagd då? Jag blir fan riktigt knäpp om de tvingar mig ligga i en sjukhussäng i flera dagar. Jag kan ju laga mat och handla i affärer etc. men jag mår jävligt dåligt. (Om någon skriver att jag inte blir inlagd så tror jag att personen skriver så bara för att försöka lura dit mig så jag vet inte varför jag frågar egentligen

.)
Hur gammal är du?
Har du andra kontakter med exempelvis socialen?
Om det inte är så att du är väldigt ung och i övrigt självdestruktiv kan jag inte föreställa mig att någon skulle kunna genomföra några tvångsåtgärder mot dig. Jag vet inte ens om det går rent lagligt.
Vad jag däremot vet är att det du berättar inte på något sätt skulle fått mig att reagera som att du behövde omhändertas, ens om jag hade sådana möjligheter. Ska jag vara krass så tänker jag att om du har funderat på självmord sedan högstadiet så är inte sannolikheten att du skulle genomföra det precis nu särskilt stor (förutsatt att du inte går på högstadiet fortfarande). Det låter som att du har det väldigt jobbigt men det går att arbeta med. Det låter inte som att du akut försöker skada dig.
Eftersom du verkar oroad över det tycker jag att du ska börja med att fråga psykologen vad hans sekretess innefattar och i vilka situationer han kan bryta den. Psykologen kommer inte ljuga om det.