• 1
  • 2
2008-02-07, 13:49
Medlem
pureplayazs avatar
Som topicen lyder.

Måste backup´a en del av min externa HDD. Tänkte att man kunde sitta och bränna ut på DVD, finns det något program som "delar upp" allt material på ett vettigt sätt så man bara kan dra igång programmet och sedan byta skivor när den säger till?

Kanske går att lösa på annat sätt, typ via nätet/ftp? Bara allt är safe så är jag med...

Konstigt formulerat, hoppas ni förstår vad jag yrar om.

tack
/pp

(ja, jag sitter på mac om inte det framgick av vars jag postade denna tråd..)
Senast redigerad av pureplayaz 2008-02-07 kl. 13:54.
Citera
2008-02-07, 14:18
Medlem
Philemon046s avatar
Skivor i all ära, men varför inte satsa på en 160GiB extern HDD som du enbart använder för backup? Då kan du ju uppdatera lättare.
Citera
2008-02-07, 14:26
Medlem
pureplayazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philemon046
Skivor i all ära, men varför inte satsa på en 160GiB extern HDD som du enbart använder för backup? Då kan du ju uppdatera lättare.

Sanning. Ska kika på det.. blir 100gånger enklare på den vägen. Men om man skulle vilja köra på DVD lösningen, finns det sånna backup-program som sköter sånt åt en? Blir ett jävla härj om man själv ska sitta och dela upp mappar till höger och vänster för att sedan se att det inte får plats..

yes, jag är lat.

/pp
Citera
2008-02-07, 14:35
Medlem
fruus avatar
Är du lat köper du en hårddisk, din lösning är snål

edit: Och det skulle väl vara att rara ihop allt och sätta 4gb som gräns per rarmapp. Så nåt Rar-program behöver du.
Citera
2008-02-07, 14:58
Medlem
pureplayazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruu
Är du lat köper du en hårddisk, din lösning är snål

edit: Och det skulle väl vara att rara ihop allt och sätta 4gb som gräns per rarmapp. Så nåt Rar-program behöver du.

Lat, snål, slacker och långhårig, var det något mer?

Extra HDD är något jag ska lösa, men den lär la bli full någon gång den också sooo im fortfarande intresserad av DVD-snål-lösningen.

/pp
Citera
2008-02-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pureplayaz
Lat, snål, slacker och långhårig, var det något mer?

Extra HDD är något jag ska lösa, men den lär la bli full någon gång den också sooo im fortfarande intresserad av DVD-snål-lösningen.

/pp

Om du ska göra backup på 100 gig så blir det JÄVLA dyrt med massa DVD skivor.
Dyrare än en extern HD.

Annars kan du köra Dual Layer skivor?
Citera
2008-02-07, 15:12
Medlem
Starta en egen firma och börja hyr ut extra hdd säkert fler än du som har problemet, kan ju vara bra att ha en stor hdd när man köpt ny data och ska flytta över
Citera
2008-02-07, 15:14
Medlem
Flärps avatar
Släng upp en filserver med Linux i nätverket och för över till den.
Så gör jag
Citera
2008-02-07, 15:20
Medlem
pureplayazs avatar
Grym huvudräkning, 100/4=25.

MAXELL DVD-R MEDIA 4.7GB 16X SPINDEL 25-PACK 188,00 kr

Så jävla dyrt var det väl ändå inte? Känns mer safe att ha skiten på skiva, fan om man tappar en kopp kaffe över hddn. Vips så var allt man gjort borta..
jaja, skit samma. Bra tips anyways.. and still.. backup program-dvd, jag tror starkt på det, om det nu finns?

peace/pp
Citera
2008-02-07, 15:26
Medlem
fruus avatar
Det är fortfarande ett omänskligt jobb, varför inte lägga över allt på floppy discs när du ändå håller på. Köp en extern HD nu, man får ju typ 500 GB för mindre än en tusing. Min 250 GB kostade 1400 när jag köpte den.
Citera
2008-02-07, 15:27
Medlem
Flärps avatar
Citat:

Så jävla dyrt var det väl ändå inte? Känns mer safe att ha skiten på skiva, fan om man tappar en kopp kaffe över hddn. Vips så var allt man gjort borta..
jaja, skit samma. Bra tips anyways.. and still.. backup program-dvd, jag tror starkt på det, om det nu finns?

peace/pp

Gör din backup och lås in disken i ett plåtskrin eller nåt. Eller lägg den längst in i en byrålåda eller vad som helst.
Citera
2008-02-07, 15:49
Medlem
Citat:

peace/pp

din tid då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här