• 1
  • 2
2008-02-07, 16:13
Medlem
Philemon046s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Gör din backup och lås in disken i ett plåtskrin eller nåt. Eller lägg den längst in i en byrålåda eller vad som helst.

Precis, enklare än att kopiera över till en HDD går det väl inte att få det? Är du rädd för skador på den kan du ju bara lägga undan den någonstans. Har du livsviktig data kan du ju dessutom lägga den i ett bankfack.
Citera
2008-02-07, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pureplayaz
Som topicen lyder.

Måste backup´a en del av min externa HDD. Tänkte att man kunde sitta och bränna ut på DVD, finns det något program som "delar upp" allt material på ett vettigt sätt så man bara kan dra igång programmet och sedan byta skivor när den säger till?

Kanske går att lösa på annat sätt, typ via nätet/ftp? Bara allt är safe så är jag med...

Konstigt formulerat, hoppas ni förstår vad jag yrar om.

tack
/pp

(ja, jag sitter på mac om inte det framgick av vars jag postade denna tråd..)

Låter jobbigt att bränna?

Jag skaffade hdd för att slippa just bränna? Har inte bränt en skiva på flera år?
Citera
2008-02-07, 16:29
Medlem
Crunchies avatar
Split & Concat är en app som kanske kan hjälpa. Har bara använt det för concat inte för split
Citera
2008-02-07, 17:29
Medlem
Black&Whites avatar
Citat:
Grym huvudräkning, 100/4=25.

MAXELL DVD-R MEDIA 4.7GB 16X SPINDEL 25-PACK 188,00 kr

Så jävla dyrt var det väl ändå inte? Känns mer safe att ha skiten på skiva, fan om man tappar en kopp kaffe över hddn. Vips så var allt man gjort borta..
jaja, skit samma. Bra tips anyways.. and still.. backup program-dvd, jag tror starkt på det, om det nu finns?

peace/pp

Samtidigt så kan ju skivor bli repiga, vilket de oftast blir efter ett tag. Så du får väl välja mellan det billiga men lite tidskrävande valet att bränna ut allt eller det enkla men lite dyrare valet att skaffa en extern hårddisk. Skulle tro att det är lika säkert båda två.
Citera
2008-02-07, 17:36
Medlem
-jOE!s avatar
Köp en hårddisk förfan...
Citera
2008-02-07, 22:23
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cilere
Om du ska göra backup på 100 gig så blir det JÄVLA dyrt med massa DVD skivor.
Dyrare än en extern HD.

Annars kan du köra Dual Layer skivor?
Köper du skivor gjorda av rent guld eller? 100 gig borde kräva ca 25 DVD-skivor totalkostnad 200 spänn...
Citera
2008-02-07, 22:26
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Känns mer safe att ha skiten på skiva, fan om man tappar en kopp kaffe över hddn. Vips så var allt man gjort borta..
Poängen med en backup är ju att du har två. Skulle du spilla kaffe på backup-disken så har du ju originalet kvar, och vice versa.
Sålänge du inte förvarar originalet och backupen precis bredvid varandra dvs...
Citera
2008-02-07, 22:36
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Poängen med en backup är ju att du har två. Skulle du spilla kaffe på backup-disken så har du ju originalet kvar, och vice versa.
Sålänge du inte förvarar originalet och backupen precis bredvid varandra dvs...

Ja, TS använder nog ordet back-up lite vårdslöst. Det är nog snarare arkivering han menar.
Rådet jag vill ge är då. Köp 2 externa HD och förvara de 2 kopiorna på olika ställen.
Att hålla på med DVD blir bara jobbigt. även om det skulle finnas något slags program som hjälper dig brukar det alltid bli något strul någonstans. Sedan kan man aldrig vara helt säker på att brända DVD fungerar perfekt heller.
Det jobbigaste är att du måste hålla på och märka DVD-skivorna med exakt vad om innehåller eller sitta och leta igenom alla skivor när du vill ha något. Med en HD är det bara att använda sökfunktionen på datorn.
Citera
2008-02-07, 23:04
Medlem
pureplayazs avatar
jajaja, jag ger mig. DVD var en usel ide från början till slut. Yttligare en extern HDD lär det bli.

Simma lungt!
/pp
Citera
2008-02-07, 23:11
Medlem
Philemon046s avatar
Citat:
jajaja, jag ger mig. DVD var en usel ide från början till slut. Yttligare en extern HDD lär det bli.

Simma lungt!
/pp

Nja helt genomusel var den inte. Köper du DVD-skivor ökar du nog BNPn mer än om du köper en HDD.
Citera
2008-02-08, 12:33
Medlem
pythonxs avatar
Citat:

Simma lungt!
/pp

Starta toast, dra in alla filer som data och bränn, toast kommer då säga "Det krävs xx skivor för att bränna ut detta, har du så många?" i stort sett och sen bränner den, bara se till att byta skivor där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in