2009-05-07, 22:50
Bannlyst
Är ?

Är någon intresserad så kan jag skicka en ritning på ett välplanerat skyddsrum åt 12personer.. fullt utrustat....

och jag skulle uppskatta att det inte hade kostat mer än 100.000 att bygga och utrusta skyddsrummet.. (om man gör allt arbete själv)

ventilation och vattenledningar samt avlopp är inte utplacerat på ritningen, men det är enkelt att tänka ut själv hur man vill ha det, för den bygg-kunnige.
Citera
2009-05-11, 20:43
Medlem
Megons avatar
Här är vad som gäller när man bygger skyddsrum

http://www.srv.se/upload/F%C3%B6reby...%20TB%2082.PDF

Thats it!

Har i mitt arbete varit med om nybyggnationer och ombyggnader av byggnader som har skyddsrum, det är ett helvete av lagar och förordningar. Så konstruktörer, vvs-ingenjörer och arkitekter... de till att "skyddsrum behålls i bef skick och bef installationer behålls".
Senast redigerad av Megon 2009-05-11 kl. 20:45.
Citera
2010-05-30, 19:46
Medlem
meatandmoss avatar
Bumpar tråden som är sjukt intressant.

Vill bygga hus i framtiden och det hade ju varit sjukt skoj med ett bergrum. Har flera hundratals ideer om användningsområden för det. ( Pool, garage, "eget hemligt rum" och en massa mer.) Men nu till frågan. Hur skall man göra?
Visst kan man borra och bila bort sten till viss del. Men hur är det med hållbarheten?
Hur skall man hindra hela skiten från att rasa in?
När hur och var behövs stöttor och hur skall dessa göras?

Sedan en fundering kring hur man spränger med boulder blaster i bergrum.
Kikade lite på youtube filmer men verkar inte särskilt anpassat för att spränga i vertikal ledd.
Mattan och tyngdlagen gör väl det lätt att gräva ner sig men inte att gå rakt in med en gång.
Finns det en lösning på detta?

Lät ju inte bra med fuktproblemen, oavsett om användaren hittar på eller inte är det rimligt att fukten kommer att vara ett stort problem. Funderar på om bergrummet bör vattentätas som ett badrum, eller om en dräneringslösning och ventilation enbart kan lösa fukt problemen.
Citera
2010-05-31, 20:12
Medlem
Fat bastards avatar
Jag bor i en nedlagd civilförsvarsanläggning, och därtill finns ett enormt bergrum som använts till att lagra diesel. Därinne är luftfuktigheten enorm. Det dryper och rinner vatten av allting. Allt stål rostar kopiöst och allt trä är täckt med långt vitt mögel. Då det var i drift kostade avfuktning och uppvärmning närmre 200 000 kr om året.

Så, ja. Fukt är nog det största bekymret i ett bergrum. Både genomträngning från berget uppifrån (regnvatten) såväl som uppträngning från underliggande vatten (grundvatten).
Citera
2010-11-13, 15:00
Medlem
ludde1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shucky89
Är någon intresserad så kan jag skicka en ritning på ett välplanerat skyddsrum åt 12personer.. fullt utrustat....

och jag skulle uppskatta att det inte hade kostat mer än 100.000 att bygga och utrusta skyddsrummet.. (om man gör allt arbete själv)

ventilation och vattenledningar samt avlopp är inte utplacerat på ritningen, men det är enkelt att tänka ut själv hur man vill ha det, för den bygg-kunnige.

jag skulle villa ta en titt på den ritningen
Citera
2010-11-13, 15:29
Medlem
ludde1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollywood_TA
Jag bor på en bondgård, numera utan djur såklart. Ligger någon mil utanför våran största stad.

I västra delan av huset ligger grunden på berg, Jag har sänkt golvet och stagat upp taket enligt konstens alla regler, sänkt ca 4 meter på ett område av 8x8 meter.

Från detta rum leder en gång knnappa 5 meter in i berget, sedan ett 30 kvm stort rum. Det är fullt möjligt att bygga såhär, dock är den största kostnaden och arbetet att se till så det inte blir fukt.

Allt som allt kostade detta knappa 750,000 med inredning och 3 ståldörar som fick special beställas. Civetvis är gången och nedsänkningen under huset byggd så att det inte finns på ritningar och är för obehöriga tex polis eller kriminella omöjligt att upptäcka, ligger ju lite i själva grejjen.

Vill någon bygga liknande kan jag lämna tips på bra entrepenadfirma i Stockholm som har kompetens och vana av arbetan som detta.

hur är det med dom där ståldörrarna var kan man beställa dom?
Citera
2010-11-13, 15:46
Medlem
ludde1234s avatar
bygga en bunker

hej jag skulle villa ha en bra samling med vad man ska tänka på när man bygger en bunker och lite annat viktigt kring det och lite ritningar,bilder och idéer till hur en bunker ska vara för att fungera bra om den skulle behövas någon gång i framtiden för man kan ju aldrig veta vad som ska hända i framtiden
Citera
2010-11-13, 15:50
Medlem
CiaoArNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludde1234
hej jag skulle villa ha en bra samling med vad man ska tänka på när man bygger en bunker och lite annat viktigt kring det och lite ritningar,bilder och idéer till hur en bunker ska vara för att fungera bra om den skulle behövas någon gång i framtiden för man kan ju aldrig veta vad som ska hända i framtiden

Fråga nummer ett. Hur gammal är du, bara för skoj skull.

För övrigt hade jag använt armerad betong på 30-40 cm tjocklek för att hålla ute vattnet, betong golv, betongtak i samma tjocklek. Om du ger mig mått, hur du vill att den skall se ut, budget, så kan jag slänga ihop en ritning åt dig.

Cheers

JD
Citera
2010-11-13, 15:50
Medlem
Varje kommun har väl en bunker kvar sen världskrigen? så du får nog plats där!
Citera
2010-11-13, 17:03
Medlem
ludde1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CiaoArN
Fråga nummer ett. Hur gammal är du, bara för skoj skull.

För övrigt hade jag använt armerad betong på 30-40 cm tjocklek för att hålla ute vattnet, betong golv, betongtak i samma tjocklek. Om du ger mig mått, hur du vill att den skall se ut, budget, så kan jag slänga ihop en ritning åt dig.

Cheers

JD

fattar inte varför du undrar hur gammal jag är men eftersom du undrar jag är 19

men jag vill att den ska vara i ungefär den storleken som en vanlig 3:a och jag vill ju inte använda så mycket mer än 500 000
Citera
2010-11-13, 17:06
Medlem
ludde1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acer102
Varje kommun har väl en bunker kvar sen världskrigen? så du får nog plats där!

det är väl mycket möjligt men det är ju mycket skönare att ha sin egen
Citera
2010-11-13, 17:14
Bannlyst
Du behöver nog betong o de ganska mycket sen behöver du ståldörrar med tätning så inte gas tar sig in. Sen ett ventilationssystem så du kan andas där inne och de ska även vara gassäkert.
En generator kan ju med va bra o ha så du får elektricitet .

Hur stor hade du tänkt den skulle va i kvadratmeter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in