• 1
  • 2
2008-02-05, 09:22
Medlem
Om man har svårt för att skilja på "det" och "de" när man skriver texter, hur kan man få bra tips om vad som är rätt? Finns de(t) några bra grammatikregler för detta?
Citera
2008-02-05, 09:23
Medlem
mockrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rackis
Om man har svårt för att skilja på "det" och "de" när man skriver texter, hur kan man få bra tips om vad som är rätt? Finns de(t) några bra grammatikregler för detta?
Det låter märkligt, brukar ju vara dem/de folk har svårt för...
Citera
2008-02-05, 09:24
Medlem
Klyschans avatar
Strunta i "de"/"dem" och skriv "dom" istället, så slipper du klura. Kanske lättare att skilja mellan "dom" och "det"...
Citera
2008-02-05, 09:29
Medlem
Ad Astras avatar
De används alltid om flertal, aldrig enstaka saker. Det verkar som du tror att de och det kan uttalas likadant, men så är det inte.
Citera
2008-02-05, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
De används alltid om flertal, aldrig enstaka saker. Det verkar som du tror att de och det kan uttalas likadant, men så är det inte.

Finns de(t) några bra grammatikregler för detta?

Denna mening bör ju då ha ordet "de" (grammatikregler är ju i plural) men då är ju fel i detta läge?
Citera
2008-02-05, 09:37
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:

Denna mening bör ju då ha ordet "de" (grammatikregler är ju i plural) men då är ju fel i detta läge?
Jag har faktiskt aldrig stött på någon med det här problemet, så jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar.

De uttalas alltid "dom", det uttalas alltid "det" (med obetonat t-ljud). Hur svårt kan det vara? Hur kan du ha börjat blanda ihop de här från första början? Är inte svenska ditt första språk?
Citera
2008-02-05, 09:47
Medlem
Citat:
Jag har faktiskt aldrig stött på någon med det här problemet, så jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar.

De uttalas alltid "dom", det uttalas alltid "det" (med obetonat t-ljud). Hur svårt kan det vara? Hur kan du ha börjat blanda ihop de här från första början? Är inte svenska ditt första språk?

Hört talas om dyslexi? Kommer i många olika varianter...
Citera
2008-02-05, 09:50
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Hört talas om dyslexi? Kommer i många olika varianter...
Jag trodde inte att grammatiska regler hjälpte mot dyslexi, men om du säger det så.
Citera
2008-02-05, 09:53
Medlem
Citat:
Jag trodde inte att grammatiska regler hjälpte mot dyslexi, men om du säger det så.

Men herregud, det är väl individuellt. Vet jag att jag har problem med dessa ord så skulle jag kunna få stöd av en grammatisk regel (om det nu fanns någon), precis som jag kan få stöd av ett rättstavningsprogram om jag känner på mig att något är felstavat.
Citera
2008-02-05, 10:15
Medlem
Julius Julgrans avatar
De medlemmarna kan hjälpa dig med det problemet du har.
Citera
2008-02-05, 10:19
Medlem
Klastrulss avatar
Citat:

I ditt exempel så är "det" formellt subjekt. Det formella subjektet är alltid "det", aldrig "de". Annars är "det" singular och "de" plural.

Formellt och egentligt subjekt är en konstruktion som tillåter oss att flytta subjektet längre bakåt i satsen (meningen), vilket gör att meningen inte alltid känns så tung. Men svenskan har vad som kallas subjektstvång - det måste stå något på subjektets plats (som är direkt före eller efter det finita verbet). Och när man flyttar subjektet så måste man sätta in ett "det" på subjektsplatsen.

Finns några bra grammatikregler för detta? Jobbig mening. Lättare med formellt och egentligt subjekt: Finns det några bra grammatikregler för detta?

Eller:
Ett brev har kommit i posten (där "ett brev" är subjekt) -> Det har kommit ett brev i posten.

Men det formella subjektet böjs alltså inte. Det är alltid "det".

Två brev har kommit i posten -> Det har kommit två brev i posten.

I vissa dialekter används "där" istället för "det":

Där har kommit ett brev i posten.
Citera
2008-02-05, 10:22
Medlem
Zwerchstands avatar
Finns det några bra grammatikregler för detta? (Korrekt; det = formellt subjekt.)
Finns några bra grammatikregler för detta? (Också korrekt; ... grammatikregler ... = egentligt subjekt.)

Jämför:
Detta är ingen pipa.
Detta är fina pipor.

med de[t] mer utpekande:
Denna är ingen pipa.
Dessa är fina pipor.

Se även diskussionen i Inkongruens.

[Ägd av Klastruls.]
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera