2008-02-04, 21:45
Medlem
This_is_me_s avatar
Fick inspiration från en annan tråd, och kom att tänka på hur man egentligen kan äta surströmming?

Luken är ju som bekant inget man gärna vill åker in i ens näsa. Eller? Ni som äter surströmming vad tycker ni om lukten? Jag spyr nästan bara jag känner lukten lite.

För några år sedan bestämde jag mig för att smaka på denna vidriga fisk, för det kan ju absolut inte smaka lika som det luktar tänkte jag.

Tog en liten bit och förde den långsamt mot min mun och började känna en stark lukt av mänsklig avföring. Började vid detta lag känna hur kväljningarna tog fart, men tvingade in fiskbiten i min mun.
Till min förvåning smakade det precis som det luktade och jag sprang snabbt in på närmaste toalett för att spotta och fräsa och nästan spy.

Jag undrar nu hur ni som äter surströmming bär er åt för att äta surströmming. Tycker ni verkligen att det är gott?

Gör ni något med fisken innan, eller äter ni den på något speciellt sätt för att göra det lättare?

Jag förstår inte, och är väldigt nyfiken.
Senast redigerad av This_is_me_ 2008-02-04 kl. 22:01.
Citera
2008-02-04, 22:06
Medlem
Tjohildas avatar
Surströmming är nästan det godaste jag vet! Det du gjorde var inte så smart. En nybörjare kan inte bara slänga i sig en bit utan tillbehör. Nästa gång ska du smaka på en färdig macka med alla tillbehör - smör, potatis, lök, gräddfil, tunnbröd. Börja med en romklick som du brer ut plus tillbehören...aaaagh jag måste sluta, blir så sugen!
Citera
2008-02-05, 12:35
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Surströmming är nästan det godaste jag vet! Det du gjorde var inte så smart. En nybörjare kan inte bara slänga i sig en bit utan tillbehör. Nästa gång ska du smaka på en färdig macka med alla tillbehör - smör, potatis, lök, gräddfil, tunnbröd. Börja med en romklick som du brer ut plus tillbehören...aaaagh jag måste sluta, blir så sugen!

God mat när man måste ha massor med tillbehör för att döda smaken av surströmming.
Citera
2008-02-05, 13:20
Medlem
dePauls avatar
Surströmming, liksom en del andra rätter passar under kategorin vuxenmat. Dvs, inget som man gillar direkt från början. Det finns fler sådana exempel: Sparris, oliver, lagrad ost/ädelost, ostron, jordärtskocka/kronärtskocka osv.

Det som krävs för att gilla den här typen av mat är en viss tillvänjning. Det är m a o viktigt att man i början inte överdriver konsumtionen och därför tröttnar för resten av livet.

När det gäller surströmming så har TS gjort en hel del klassiska misstag. Han har ätit en osköljd, vanlig strömming utan tillbehör och antagligen dåligt rensad också.

Hemligheten är således lite i början och rikligt med tillbehör. Dessa tjänar inte till syfte att dölja smaken utan att ge den en annan brytning. Ungefär som att krydda köttet eller salta potatisen. Detta ger en mer komplex och intressant smak.

Så här bör TS ha gjort: Köpt en liten burk med filéer, öppnat burken ute på balkongen genom att ha fyllt en spann med kallt vatten och sänkt burken i den. Därefter skulle han ha öppnat den försiktigt så att all gas och övertryck hamnar i vattnet och därefter tagit ut burken, bytt vattnet, och öppnat burken helt. Fyllt på med nytt vatten och sköljt varje filé för sig minst en gång.

Efter detta förbereder man en klämma (det bör vara mjukt tunnbröd för nybörjaren) genom att på det smörbredda brödet rulla in rödlök, grovt sönderdelad mandelpotatis, en halv suris-filé och ev gräddfil. Det viktiga är att inte överdriva mängden surströmming. Man kan med fördel hacka den i mindre bitar innan man rullar in den.

Börja med en sådan rulle. Efter det så får du se om du vill ha mer. Om inte så är det OK. Jag lovar dock att du nästa år när det är dags igen äter mer än en. Så var det i alla fall för mig. Första året åt jag en halv, nästa år två och därefter tre/fyra. Idag kan jag äta surisen osköljd direkt ur burk och utan tillbehör .

~Paul~
Citera
2008-02-05, 13:26
Medlem
goregalores avatar
Jag tycker:

Surströmming ska ätas med mandelpotatis och rödlök, gräddfil, hackad gräslök och löjrom. Vidare tycker jag man ska dricka mjölk till. Mjukt eller hårt tunnbröd är en smaksak. Röda ulven tycker jag är absolut godast - men även det är något högst individuellt.

Många tycker man ska dricka en massa sprit till för att "döda den läskiga smaken". Så är det antagligen för många som bara äter surströmming en gång om året bara för att det är tufft.

Personligen älskar jag surströmming, men jag har full förståelse för att det absolut inte är något för alla. Första gångerna du/ni äter strömming bör ni kanske äta utomhus. Om man är en surströmmingskille/-tjej lär man sig att tycka om lukten också.
Citera
2008-02-05, 14:13
Medlem
Hej_tjos avatar
Det luktar illa , det kan man erkänna xD Men det smakar gott ju!!
Ta tunnbröd,potatis och smör till så blir det supergött ju .
Citera
2008-02-05, 14:35
Medlem
Eftersom min flickvän är frnå norrland var jag på surströmmingskiva förra sommaren. Det hela slutade med att jag stod i köket och stekte korv...
Citera
2008-02-05, 14:38
Medlem
Klyschans avatar
Jag förstår att det finns människor som tycker att surströmming smakar gott, men alla tycker ju att det luktar fruktansvärt. Det finns ju otroligt mycket mat som är otroligt god, varför envisas med att äta något som luktar så förjävligt?
Citera
2008-02-05, 14:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klyschan
Jag förstår att det finns människor som tycker att surströmming smakar gott, men alla tycker ju att det luktar fruktansvärt. Det finns ju otroligt mycket mat som är otroligt god, varför envisas med att äta något som luktar så förjävligt?
Jag tycker inte att det luktar illa .

~Paul~
Citera
2008-02-05, 14:49
Medlem
Klyschans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag tycker inte att det luktar illa .

~Paul~
Är det sant? Jag trodde att det var sådär universellt, som med bajs. Det tycker ju alla luktar illa.
Citera
2008-02-05, 14:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klyschan
Är det sant? Jag trodde att det var sådär universellt, som med bajs. Det tycker ju alla luktar illa.
Jo, men det gillar man något så tycker man heller inte att det luktar illa.

Det är ungefär som den danska Havartiosten. Många älskar den, liksom undertecknad. Jag tycker inte heller att den luktar illa. Grönländarna tycker inte att deras jästa säl luktar illa heller.

~Paul~
Citera
2008-02-05, 16:44
Medlem
Tjohildas avatar
Precis. Gillar man surströmming så tycker man det luktar gott med. Jag tycker det doftar himmelskt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in