2022-09-30, 16:18
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Faktiskt så skulle Guiness Rekordbok vara i Malmö just exakt nu idag för ett världsrekordförsök i att äta Surströmming, passande nog på Davidhallsbron, så man kan kräka ner i kanalen om det blir för mycket.
https://www.sydsvenskan.se/2022-09-2...ka-du-vara-med

Brist på experianvce antagligrn, bill mante s¨ät fet så
Citera
2022-10-01, 19:38
Medlem
Milldues avatar
Smakar betydligt bättre än det luktar.

Egentligen inte speciellt ovanlig rätt då det är jäst (fermenterad) fisk. Ungefär som filmjölk är mjölk med tillsatta bakterier eller som jäst öl.

Många länder använder jästa produkter Islänningarnas motsvarighet till surströmming är jäst sjöfågel DEN luktar betydligt värre än surströmmingen.

Annars så är ju Soya typ den Kinesiska och Japanska också jästa produkter. Även rommarna hade ett slags fisksås som var jäst, som användes ungefär som vi använder ketchup dvs till allt.

Så då man vet lite historia om jäst mat så blir surströmmingen bara en i raden av jästa produkter och inte så Extrem som många vill göra den.

Öppna burken under vatten och skölj i ramlösa är det som brukar rekommenderas till nybörjare. Sedan tunnbröd. Lök ev. gräddfil och färskpotatis En snaps till gör det trevligare men de som är hardcoded surströmmingsätare förespråkar mjölk. Vilket är långt ifrån lika roligt som ett gäng snapsar ..
Citera
2022-10-01, 19:43
Medlem
f30malmos avatar
Man äter det utomhus på papperstallrik så slipper man mycket lukt. Kanske det är något man måste växa upp med för att gilla, jag vet inte.
Citera
2022-10-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Surströmming är nästan det godaste jag vet! Det du gjorde var inte så smart. En nybörjare kan inte bara slänga i sig en bit utan tillbehör. Nästa gång ska du smaka på en färdig macka med alla tillbehör - smör, potatis, lök, gräddfil, tunnbröd. Börja med en romklick som du brer ut plus tillbehören...aaaagh jag måste sluta, blir så sugen!
Håller med. det luktar förjävligt men är ganska gott om man gör som du säger
Citera
2022-10-02, 10:36
Medlem
Sladdarens avatar
Gör lapskojs av det

dvs halvmosad potatis med lite finmixad surströmming och sen cm bitar utspritt i potatisstompet - smaka av

Lägg sen i finhackad lök tex rödlök, purjo och gräslök å rör runt smaka av
Typ som en gubbröra

cremefraishe med grillade grönsaker 20% och resten gräddfil

Några skivor hårdkokt ägg

mjukt tunnbröd .. rulla

Done!
Senast redigerad av Sladdaren 2022-10-02 kl. 10:38.
Citera
2022-10-02, 10:47
Medlem
Conams avatar
Amatörer! Har läst igenom hela tråden och ingen har knäckt gåtan! Innan kyl och frys fanns det rätt så många sätt att konservera MAT, ett var att fermentera, i det här fallet strömming och längs kusten fanns fisken i överflöd och varför inte tatillvara den, Mao fanns det fisk året runt i alla väder!
Gick det att få tag på färsk fisk så naturligtvis käkade man väl det.
Citera
2022-10-04, 19:11
Medlem
Hur luktar surströmming egentligen och hur smakar det? Jag känner ingen som äter det så har aldrig ens varit i närheten av att prova.
Citera
2022-10-21, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Hur luktar surströmming egentligen och hur smakar det? Jag känner ingen som äter det så har aldrig ens varit i närheten av att prova.
Det luktar förträffligt gott och smakar ännu godare.

Förslagsvis lägger man surströmmingsfileerna på en knäckemacka med smör, tillsammans med kokt potatis, lök och creme fraiche.

Det känns högtidligt att äta!
Citera
2022-10-21, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrXerxes
Det luktar förträffligt gott och smakar ännu godare.

Förslagsvis lägger man surströmmingsfileerna på en knäckemacka med smör, tillsammans med kokt potatis, lök och creme fraiche.

Det känns högtidligt att äta!
Jag förstår men hur skulle du beskriva smaken då av själva strömmingen?
Citera
2022-10-21, 09:02
Medlem
Surströmming med kokt potatis och ett glas mjölk,, ätes med fördel på papptallrik utomhus.
Citera
2022-10-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag förstår men hur skulle du beskriva smaken då av själva strömmingen?
Det smaka surt, salt, fisk. Svårt att beskriva.

Om du tillhör dem som tycker om doften av dina egna fisar så är lukten av surströmming som en riktigt sur fis(som luktar gott eftersom den kommer från dig själv)

Smaken och lukten kommer du känna i din andedräkt och i dina rapar mycket kraftfullare efteråt än av annan mat.
Citera
2024-08-15, 23:16
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Amatörer! Har läst igenom hela tråden och ingen har knäckt gåtan! Innan kyl och frys fanns det rätt så många sätt att konservera MAT, ett var att fermentera, i det här fallet strömming och längs kusten fanns fisken i överflöd och varför inte tatillvara den, Mao fanns det fisk året runt i alla väder!
Gick det att få tag på färsk fisk så naturligtvis käkade man väl det.

Om jag inte är helt fel underrättad så var det ett misslyckat försök att salta strömming (som salt sill) som gick fel p g a för liten mängd salt.

Strömmingen jäste men fattigt som det var åt man den ändå och surströmmingen var född som konserveringsmetod, som krävde mindre av det då dyra saltet.

Gott är det i vart fall.

Edit: Hittade det här... https://www.arla.se/49bcec/globalass...rstromming.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in