2023-12-03, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConcreteGod
Om man sätter upp ett tält så skulle jag kalla det för en "lägerplats".. hon satt tydligen på en liggande stock dessutom. = lägerplats.

Dessutom så har saker tillhörande Urban tydligen återfunnits hos släktingar till Tamihere/Kelly, dock ej klockan som en del hängt upp sig på. Men bla en jacka/tröja och en kikare. Ett telefonnummer som denne "Kelly" gav i ett sammanhang i samhället intill Crosbie's ledde till en lägenhet i Auckland som Tamihere hade. Sannolikheten att paret skulle stött på någon annan psykopatisk mördare när de var där känns extremt liten. Möjligen var mördaren/mördarna två..
Jag tror polisen vet mycket mer om det här än vad som finns ute och tyvärr leder alltid sånt till spekulationer..
Citera
2023-12-04, 21:45
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Dessutom så har saker tillhörande Urban tydligen återfunnits hos släktingar till Tamihere/Kelly, dock ej klockan som en del hängt upp sig på. Men bla en jacka/tröja och en kikare. Ett telefonnummer som denne "Kelly" gav i ett sammanhang i samhället intill Crosbie's ledde till en lägenhet i Auckland som Tamihere hade.

Om uppgiften jag citerade ovan stämmer, att ett vittne fick syn på bilen parkerad på Tararu Creek Road den 8/4 med i princip all utrustning för vandring kvar i bilen, var det nog den (och bilen) som David Tamihere stal och spred vidare till släktingar (bl. a. de kläder du nämner).

Jag har svårt att tro att en dubbelmördare skulle befatta sig med stöldgods på det sätt som du beskriver från dem hen just hade bragt om livet, dvs Tamihere förstod först långt senare att han hade stulit en bil och saker i den från ett mördat par.
Citera
2023-12-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Om uppgiften jag citerade ovan stämmer, att ett vittne fick syn på bilen parkerad på Tararu Creek Road den 8/4 med i princip all utrustning för vandring kvar i bilen, var det nog den (och bilen) som David Tamihere stal och spred vidare till släktingar (bl. a. de kläder du nämner).

Jag har svårt att tro att en dubbelmördare skulle befatta sig med stöldgods på det sätt som du beskriver från dem hen just hade bragt om livet, dvs Tamihere förstod först långt senare att han hade stulit en bil och saker i den från ett mördat par.

Så då skulle vi ha en tidigare dömd mördare/dräpare och våldtäcktsman, Tamihere som stjäl deras bil och utrustning. Och sen ytterligare en psykopatisk mördare som tar deras liv. Nja.. tror inte det jag.
Citera
2023-12-06, 05:25
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Så då skulle vi ha en tidigare dömd mördare/dräpare och våldtäcktsman, Tamihere som stjäl deras bil och utrustning. Och sen ytterligare en psykopatisk mördare som tar deras liv. Nja.. tror inte det jag.

Ja, frågan är ju hur ”dubbelmördaren” David Tamihere kan, dagen efter morden, helt obehindrat, som om ingenting har hänt, skjutsa omkring och guida en annan svensk i området under en dag eller två (Håkan Bokull, som till utseendet även påminner om den mördade Urban Höglin) i det mördade parets bil. Ja, det låter ju helt förryckt, psykopatiskt.

Tyvärr känner jag inte till David Tamiheres tidigare brott i detalj; hade han inte blivit dömd för dråp efter att ha golvat någon ned kolven till ett luftgevär? Och så våldtäkt.
Citera
2023-12-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ja, frågan är ju hur ”dubbelmördaren” David Tamihere kan, dagen efter morden, helt obehindrat, som om ingenting har hänt, skjutsa omkring och guida en annan svensk i området under en dag eller två (Håkan Bokull, som till utseendet även påminner om den mördade Urban Höglin) i det mördade parets bil. Ja, det låter ju helt förryckt, psykopatiskt.

Tyvärr känner jag inte till David Tamiheres tidigare brott i detalj; hade han inte blivit dömd för dråp efter att ha golvat någon ned kolven till ett luftgevär? Och så våldtäkt.

Han mördade/dräpte (beror på hur man vill se det) en ung kvinna 1972 genom att kraftigt slå en gevärskolv mot hennes huvud. Han har vid två tillfället våldtagit äldre kvinnor i deras hem under tämligen ( 6 timmar eller mer) lång tid. Han har haft psykiska och alkoholproblem under lång tid (före 1989).
Citera
2023-12-06, 19:13
Medlem
Citat:

Som sagt, en psykopat agerar inte som du eller jag. Har ingen empati eller skuldkänslor. Kanske var han "hög" på vad han redan hade gjort och ville ha mer. Bokull kan nog vara glad att han undkom oskadd..
Citera
2023-12-06, 20:39
Medlem
Citat:
Dessutom så har saker tillhörande Urban tydligen återfunnits hos släktingar till Tamihere/Kelly, dock ej klockan som en del hängt upp sig på. Men bla en jacka/tröja och en kikare. Ett telefonnummer som denne "Kelly" gav i ett sammanhang i samhället intill Crosbie's ledde till en lägenhet i Auckland som Tamihere hade. Sannolikheten att paret skulle stött på någon annan psykopatisk mördare när de var där känns extremt liten. Möjligen var mördaren/mördarna två..
Jag tror polisen vet mycket mer om det här än vad som finns ute och tyvärr leder alltid sånt till spekulationer..

Klockan satt på Urbans arm när de hittade honom.

Det var en psykopat till lös, den som Ian Wishart skriver om i sin bok, den mannen som erkände för vårdpersonal på sin dödsbädd att han var mördaren. Polisen ville inte ens ta det erkännandet för de sa de hade redan rätt man inlåst.

Tamihere erkände alltid det han gjort när han åkte fast, men detta nekar han till.

https://www.nzherald.co.nz/nz/suspec...JODXKJODD4UWA/
Citera
2023-12-09, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba

Det var en psykopat till lös, den som Ian Wishart skriver om i sin bok, den mannen som erkände för vårdpersonal på sin dödsbädd att han var mördaren. Polisen ville inte ens ta det erkännandet för de sa de hade redan rätt man inlåst.

Tamihere erkände alltid det han gjort när han åkte fast, men detta nekar han till.

Det är korrekt det du säger. Att den här mannen "erkänner" på sin dödsbädd får man ju ta med en nypa salt, finns ju inget som har pekat på honom sen tidigare. Att Tamihere inte "erkänner" får man ju ta med både salt och peppar, finns en mängd orsaker varför han inte skulle ha gjort det. Att erkänna ett bestialiskt dubbelmord skulle kunna leda till stora problem för honom.
Citera
2023-12-09, 19:53
Medlem
Citat:
Det är korrekt det du säger. Att den här mannen "erkänner" på sin dödsbädd får man ju ta med en nypa salt, finns ju inget som har pekat på honom sen tidigare. Att Tamihere inte "erkänner" får man ju ta med både salt och peppar, finns en mängd orsaker varför han inte skulle ha gjort det. Att erkänna ett bestialiskt dubbelmord skulle kunna leda till stora problem för honom.

Han på dödsbädden har gjort andra knepiga saker tidigare.

Tamihere har erkänt annat mord tidigare.
Citera
2023-12-09, 20:09
Medlem
Citat:

Läste du artikeln i länken?
Citera
2023-12-11, 10:46
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba

Finns det en plats och ett datum på Viv Wilsons iakttagelse om att hon skulle ha sett Heidi baksätet i Subarun med Foley vid ratten (som det berättas om i nzherald.co.nz)?
Citera
2023-12-11, 11:09
Medlem
Citat:
Finns det en plats och ett datum på Viv Wilsons iakttagelse om att hon skulle ha sett Heidi baksätet i Subarun med Foley vid ratten (som det berättas om i nzherald.co.nz)?

Påsken 1989 inföll i slutet av mars.
U & H kom till NZ i april.
Att åka från Auckland airport till Coromandel är typ bara runt hörnet.
Viv sa hon såg kvinnna i bilen nån vecka efter påsk i Pauanui.
Pauanaui är ca en mil från där Urban hittades.

Tamihere och Foley var väldigt lika varandra förutom att Foley hade lite längre hår.
Foley var omskriven som en mental patienet som varit inblandad i misstankar rörande två andra mord.

Tamihere som höll sig i Coromandel har antagligen enbart tagit deras bil som han hittat.
När Taqmihere sat i fängelse så var det en annan dömd fånge som sa att Tamihere erkänt för denne för at denne ville vittna och bli släppt tidigare. Den fången sa att Tamiehere sagt han tagit Urbans klocka, Det var inte sant för klockan satt kvar på Urbans arm när han nittades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in