Citat:
Ursprungligen postat av
ConcreteGod
Två mycket trovärdiga vittnen stötte på "Pat Kelly" och en kvinna med europeiskt utseende vid en lägerplats, kvinnan sa inte ett ord. Heidi kan ha varit så traumatiserad så att hon vågade/kunde inte be om hjälp.. hon kan ha varit så galet nära räddningen där eftersom dessa män var vana att vara ute i terrängen.
Vad som talar för att paret aldrig vandrade upp mot Crosbie’s Clearing (din ”lägerplats”) och att den tysta blonda kvinna vandrarna John Cassidy och Mel Knauf ser där uppe i gläntan inte är Heidi, är följande vittnesmål - om det nu är sanningsenligt; jag har än inte hittat andra oberoende källor, och Lyssarides nämner inget om det i podden vad jag minns:
”Police investigated how the car belonging to Heidi and Urban had ended up in Auckland. They found that the Subaru had been seen by a local parked on the side of Tararu Creek Road [Thames] on the 9th of April. The car had a ‘For sale’ sign in the back (it is common practice for tourists to sell off their vehicles at the end of their trip, and Heidi and Urban were in the last weeks of their time in New Zealand, so this makes sense), and the man had pulled over to check the vehicle out. He said he was surprised to find the vehicle full of belongings, including a camera / camera case and backpacks in obvious view. Did Heidi and Urban head into the bush without their gear?” skriver
https://www.reddit.com/r/UnresolvedM...dish_tourists/
(Urban Högelins kvarlevor hittas väl året därpå, 50 km från Crosbie’s Clearing, vid en huvudväg, inte långt från byn Whangamata, på ostkusten av Coromandel, dvs långt från den vandringsled på västkusten, vid Thames, polisen först trodde var brottsplatsen).
Varför man nu påbörjar en sökinsats, ”Operation Stockholm”, i området upp till Crosbie’s Clearing från Thames har jag svårt att förstå. Man hittar ingenting heller.
Det är först senare tillhörigheter hittas där och då verkar det som om föremålen är avsiktligt utplacerade (som om förövaren förstått att polisen letar på helt fel ställe men vill ge den avsiktliga villospår om att den är på rätt spår; gärningsmannen följer med andra ord noggrant polisens utredning och, finns kvar i området!).