2024-04-05, 07:45
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Var där nere i början på 90-talet. Det var en fullkomlig mordvåg därnere just då jag var där. Nya Zeeländarna var chockade. Hursomhelst träffa jag på en del riktiga hillbilly dårar ute i regnskogen på västkusten(sydön). Bl a en man som hette Dave. Det var fasen i mig första gången jag träffat på någon som verkade normal och vältalig i övrigt men hade riktigt onda ögon. Trodde inte man kunde se sånt. Verkligen, kunde han ta mina tillhörigheter, sticka kniven i mig o gömma min kropp i regnskogen så kunde han mycket väl sett det som ide’. Så det var bara se till att man inte blev full och/eller var ensam med snubben. Lite lik D.T med skägg från den tiden men inte samma snubbe. Men nog F-n ska man se till att vara försiktig ute i världen. Finns många predators. Hehe.. jag liftade från Sydney också då Milat härjade bland backpackers. Som tur var skulle jag åt helt annat håll än hans jaktmarker.

”Dave”, kanske David Turner? Se tidigare inlägg i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Fonzie skriver och kommenterar efter Ryan Wolfs episod 5 på “Finding Heidi”-podcast på ”https://nzwarriors.com/threads/findi...t.167/page-12” att

- the Turners lived on the Taikato property in Parakiwai [där festlokalen var belägen] and were involved in the drug scene
- Tamihere was known to frequent the area behind the Taikato farm and to tramp more broadly across the coromandel wilderness
- Tamihere and David Turner look a bit alike. Turner also had a blonde girlfriend Heidi’s age
- the Swedes were confirmed to be in Thames on 7 April
- the Swedes were seen driving with a hitchhiker resembling Tamihere on 7 April
- a couple resembling Tamihere and Heidi, but likely not them, was seen in Crosbies Clearing on 8 April
- the Swedes and a man resembling Tamihere were seen driving into Parakiwai on 9/10 April
- the Swedes were seen on the Taikato farm being stood over by the Turner brothers with Heidi led away (likely 8/9 April)
- man resembling Tamihere seen driving Heidi To the back of the Taikato farm (likely 8/9 April)
- car matching the Swedes seen at the back of Taikato farm on 8/9/10 April
- Urbans body found at the back of Taikato farm [37.25551° S, 175.82136° E].”
Senast redigerad av Obolensky 2024-04-05 kl. 07:48.
Citera
2024-04-05, 16:58
Medlem
Citat:
Ja, det finns spekulationer om att de övermannades i sitt tält (om jag inte minns fel fanns det en mindre blodfläck tillhörande Urbans blodgrupp på takets insida, men inte den mängd blod som han måste ha förlorat i samband med sin död). Tältet hittades i ett skjul ett halvår efter deras försvinnande i närheten av där DT påstod att han stal parets bil. Det besynnerliga i sammanhanget är att man vid tillfällen tidigare hade sökt igenom skjulet utan att hitta tältet (det förekom mer än tre vågor av sökinsatser under 1989 med många volontärer). Parets sovsäckar har heller aldrig återfunnits. Tältets halvmeter/meterlånga snören saknades också (och har heller inte hittats), på de stumpar som satt kvar intill tältsidorna har tekniker kunnat påvisa att brottytorna visar tecken på att de blivit avskurna. Källa: Missing Pieces. Wishart (2012).

Det stora problemet med det här är ju avsaknaden av blod. Och hur man skulle ha kunnat frakta en/två kroppar tvärs över ön till Parakiwai utan att lämna några spår efter sig eller bli upptäckta. För Wishart menar som jag fattar det att man skulle ha blivit överfallna i Crosbies Hut området eller på vägen dit. Hur får man med sig en kropp eller kroppar ner därifrån och över till Parakiwai i den terrängen? Och om man använde deras bil, utan att lämna några blodspår eller liknande i bilen..?
Citera
2024-04-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Var där nere i början på 90-talet. Det var en fullkomlig mordvåg därnere just då jag var där. Nya Zeeländarna var chockade. Hursomhelst träffa jag på en del riktiga hillbilly dårar ute i regnskogen på västkusten(sydön). Bl a en man som hette Dave. Det var fasen i mig första gången jag träffat på någon som verkade normal och vältalig i övrigt men hade riktigt onda ögon. Trodde inte man kunde se sånt. Verkligen, kunde han ta mina tillhörigheter, sticka kniven i mig o gömma min kropp i regnskogen så kunde han mycket väl sett det som ide’. Så det var bara se till att man inte blev full och/eller var ensam med snubben. Lite lik D.T med skägg från den tiden men inte samma snubbe. Men nog F-n ska man se till att vara försiktig ute i världen. Finns många predators. Hehe.. jag liftade från Sydney också då Milat härjade bland backpackers. Som tur var skulle jag åt helt annat håll än hans jaktmarker.

Har också rest runt i NZ men utan att träffa på några obehagliga typer mer än några påverkade maoris i Auckland.
Liftade också i Milat land 1984-85 fast då var han väl inte så aktiv.. i Australien träffade vi på några riktigt skumma typer men det var i stadsmiljö så det gick bra.
Citera
2024-04-06, 07:28
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConcreteGod
För Wishart menar som jag fattar det att man skulle ha blivit överfallna i Crosbies Hut området eller på vägen dit.
Jag har inget minne av Wishart (2012) skulle ha pekat ut det området som möjlig ingång till det brott som Urban/paret utsattes för, snarare minns jag att Wishart försöker påvisa att gärningspersonen/erna försöker vilseleda utredningen genom att i efterhand plantera ut parets tillhörigheter i området för att på så sätt binda sökinsatser dit och dölja den egentliga brottsplatsen. Parets parketade bil i området var antagligen ett sådant falskt bevis till att det var där Urban och Heidi klev ur den för sista gången!
Citera
2024-04-06, 14:11
Medlem
Citat:
Jag har inget minne av Wishart (2012) skulle ha pekat ut det området som möjlig ingång till det brott som Urban/paret utsattes för, snarare minns jag att Wishart försöker påvisa att gärningspersonen/erna försöker vilseleda utredningen genom att i efterhand plantera ut parets tillhörigheter i området för att på så sätt binda sökinsatser dit och dölja den egentliga brottsplatsen. Parets parketade bil i området var antagligen ett sådant falskt bevis till att det var där Urban och Heidi klev ur den för sista gången!

Brotten skedde med största sannolikhet i Parakiwai området. Hur paret hamnade där vet vi inte, men att DT var mycket känd med det området vet vi. Att Urban hittas där vet vi. Att bilen har setts där vet vi. Att han sen har deras bil vet vi. Att han har begått våldsbrott tidigare vet vi. Att han bär kniv/ar vet vi. Att han senare har en hel del av deras ägodelar vet vi.

Fast det kan ju vara någon annan förstås..
Citera
2024-04-08, 21:18
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ja, det finns spekulationer om att de övermannades i sitt tält (om jag inte minns fel fanns det en mindre blodfläck tillhörande Urbans blodgrupp på takets insida, men inte den mängd blod som han måste ha förlorat i samband med sin död). Tältet hittades i ett skjul ett halvår efter deras försvinnande i närheten av där DT påstod att han stal parets bil. Det besynnerliga i sammanhanget är att man vid tillfällen tidigare hade sökt igenom skjulet utan att hitta tältet (det förekom mer än tre vågor av sökinsatser under 1989 med många volontärer). Parets sovsäckar har heller aldrig återfunnits. Tältets halvmeter/meterlånga snören saknades också (och har heller inte hittats), på de stumpar som satt kvar intill tältsidorna har tekniker kunnat påvisa att brottytorna visar tecken på att de blivit avskurna. Källa: Missing Pieces. Wishart (2012).
Ja, många olika teorier och spekulationer så klart. Avsaknad av försvarsskador kan ju också ske om attacken sker hastigt och BO är helt oförberedd att något sådan skulle kunna ske.
Kanske åkte paret från Thames efter kontakt med bilköpare och paret attackerades i det område de stämt möte.
Citera
2024-07-11, 16:18
Medlem
diseuses avatar
P3 Nyheter (Svenska backpackers mördades 1989 – nu slås domen fast):
Citat:
Värmlandsborna Urban Höglin, 23 och Heidi Paakkonen, 21 försvann på Coromandelhalvön på Nya Zeeland i april 1989. Fallet har kallats ett av Nya Zeelands mest kontroversiella rättsfall.

1990 dömdes David Tamihere mot sitt nekande för mordet på svenskarna. I november förra året begärde han resning.

Idag kom domen. David Tamihere nekar till brott.
Citera
2024-07-12, 15:47
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Hur ser det ut med offentlighetsprincipen i Nya Zeeland? Finns det någon?
Citera
2024-07-19, 07:20
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
P3 Nyheter (Svenska backpackers mördades 1989 – nu slås domen fast):

David Tamihere bedöms skyldig till brotten av den här bevisningen (uteslutande indicier). Den skulle väl aldrig hålla i en svensk domstol?

’That was because "the other evidence proved beyond reasonable doubt that it was Mr Tamihere who murdered Mr Höglin and Ms Paakkonen".

That evidence included:

eyewitness evidence of two trampers, John Cassidy and Theodore Knauf, who identified Tamihere as the man they met at Crosbies Clearing with a young, blonde, European-looking woman at around 3pm on 8 April 1989;

the finding at Tamihere's home of distinctive items seen by the trampers;

his use of the couple's key to gain access to their car;

the finding of Paakkonen's wallet and jacket between Tararu Creek Road and Crosbies Clearing;

his treatment of the couple's property at Tararu Creek Road;

his admissions when confronted with evidence he could not explain away;

his proven lies about his movements and activities.

"It cannot be known exactly what happened to Ms Paakkonen, but the Court found the evidence consistent with a sequence of events in which the couple encountered Mr Tamihere at Wentworth, where Mr Höglin was killed and Ms Paakkonen was abducted and taken to Tararu Creek Road in the couple's car," the judges concluded.

"We accept that it remains impossible to know the couple's precise movements after they were seen in Thames on 7 April and why they were killed. But we do not accept that it is impossible to prove beyond reasonable doubt that Mr Tamihere killed them."’ https://www.rnz.co.nz/news/national/...sh-backpackers
Citera
2024-07-20, 21:43
Medlem
Yatsys avatar
Tittade man på vilka utlänningar som kom till New Zeeland vid tiden och som skulle kunna behöva köpa en bil?
Citera
2024-07-28, 22:23
Medlem
Citat:
David Tamihere bedöms skyldig till brotten av den här bevisningen (uteslutande indicier). Den skulle väl aldrig hålla i en svensk domstol?

’That was because "the other evidence proved beyond reasonable doubt that it was Mr Tamihere who murdered Mr Höglin and Ms Paakkonen".

That evidence included:

eyewitness evidence of two trampers, John Cassidy and Theodore Knauf, who identified Tamihere as the man they met at Crosbies Clearing with a young, blonde, European-looking woman at around 3pm on 8 April 1989;

the finding at Tamihere's home of distinctive items seen by the trampers;

his use of the couple's key to gain access to their car;

the finding of Paakkonen's wallet and jacket between Tararu Creek Road and Crosbies Clearing;

his treatment of the couple's property at Tararu Creek Road;

his admissions when confronted with evidence he could not explain away;

his proven lies about his movements and activities.

"It cannot be known exactly what happened to Ms Paakkonen, but the Court found the evidence consistent with a sequence of events in which the couple encountered Mr Tamihere at Wentworth, where Mr Höglin was killed and Ms Paakkonen was abducted and taken to Tararu Creek Road in the couple's car," the judges concluded.

"We accept that it remains impossible to know the couple's precise movements after they were seen in Thames on 7 April and why they were killed. But we do not accept that it is impossible to prove beyond reasonable doubt that Mr Tamihere killed them."’ https://www.rnz.co.nz/news/national/...sh-backpackers

Skulle nog inte hålla i en svensk domstol. I Sverige behöver man bara skylla på varann och sen gå ut på gatan fri som en fågel.. att sen brottsoffret och alla anhöriga får lida i all evighet tas det absolut ingen hänsyn till. Ja, de anhöriga i alla fall. Sen väntar ibland en fin belöning för förövaren..
Citera
2024-08-16, 06:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för mycket intressant info Sven-Gustaf.

Ett ungt par från Storfors (tror jag de kom ifrån) åker på en på en semester till ett land långt borta. Troligtvis såg de denna resa som en drömsemester? Istället mördas de och Heidis kropp har än idag inte återrfunnits. Verkligen mycket tragiskt och känner verkligen med de anhöriga.

På 1960-talet fanns det en skridskostjärna vid namn Johnny Höglin. Om jag nu inte minns helt felt så var Urban släkt med honom. Ev. farbror.

De var bröder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Johnny_H%C3%B6glin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in